Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Powstaje pierwszy parking typu "Parkuj&Jedź". Lokalizacja mocno dyskusyjna

Marek Jaszczyński
Wykonawca obiecuje, że parking będzie gotowy jesienią tego roku. Przyda się na pewno w 2017 roku, gdy w Szczecinie odbędzie się trzeci finał regat, ale czy będzie wykorzystywany w inne dni?
Wykonawca obiecuje, że parking będzie gotowy jesienią tego roku. Przyda się na pewno w 2017 roku, gdy w Szczecinie odbędzie się trzeci finał regat, ale czy będzie wykorzystywany w inne dni? Fot. Sebastian Wołosz
Przy lotnisku w Dąbiu powstaje pierwszy w Szczecinie parking typu "Parkuj&Jedź". Lokalizacja budzi jednak wątpliwości.

Oprócz lotniska, może jeszcze Basen Górniczy czy ul. Energetyków w Szczecinie.

Eurovia Polska buduje pierwszy w mieście parking typu "Parkuj&Jedź", który ma zachęcić do pozostawienia pojazdu przy lotnisku w Dąbiu i jednoczesnej przesiadki na tramwaj.

Powstanie m.in. oświetlony parking na ponad 400 miejsc, wyposażony w system zliczania pojazdów oraz monitoring. Prace obejmą także elementy małej architektury. Parking zlokalizowany będzie obok przystanku „Lotnisko”. Koszt to 7 287 405,14 zł

- Prace przy realizacji zadania w trybie „zaprojektuj i wybuduj” przebiegają zgodnie z harmonogramem ustalonym z inwestorem. Termin zakończenia prac przewidziany jest na listopad 2016 roku - informuje Małgorzata Nowakowska, przedstawiciel wykonawcy.

Według nas lokalizacja parkingu jest mocno dyskusyjna. Plac przyda się w czasie dużych imprez masowych, gdy do Szczecina zjadą goście z Polski.
Czy podobny parking nie powinien powstać na przykład przy Basenie Górniczym, czy przy ulicy Energetyków, czyli tuż przed wjazdem do centrum?

Z takiego parkingu mogłyby skorzystać osoby jadące ulicą Przestrzenną z Dąbia czy Załomia, co w przypadku ulicy Hangarowej jest kłopotliwe, bo musiałyby nadrabiać drogi, żeby skorzystać z budowanego parkingu P&R.

Osobną kwestią pozostaje sposób funkcjonowania parkingu i wszystkie jego zasady, które ustali Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego, do którego parking zostanie przekazany po wybudowaniu. Jak to powinno wyglądać? System powinien zachęcać do przesiadki, a więc na przykład, w zamian za pozostawienie samochodu, kierowcy powinni otrzymywać bilety do przejazdu komunikacją miejską. Przykładem niech będzie stolica, gdzie jednorazowa opłata za wynajem miejsca parkingowego na placu P&R wynosi 100 zł. Z opłaty tej są zwolnione osoby, które w chwili wyjazdu z parkingu przedstawią ważny bilet na komunikację miejską, co najmniej dobowy, bilet seniora, bilet dla dzieci z rodzin z trójką dzieci.

Jesienią 2013 roku stowarzyszenie Sens przygotowało ciekawy, bo kompleksowy pomysł na rozwiązanie problemu parkowania w Szczecinie.

Parkingi „Park&Ride” miałyby powstać nie tylko na wspomnianych przez nas miejscach, jak Basen Górniczy i Energetyków, ale też przy ul. Cukrowej, obok CH Ster, w rejonie stoczni, na Niebuszewie i przy hali widowiskowo-sportowej. Drugi pierścień miałyby tworzyć par-kingi „Park&Walk” („parkuj i idź”), które zakładają częściowe wykorzystanie istniejących już parkingów.

Obecnie na nich łącznie jest prawie 4000 miejsc parkingowych. To m.in. Niedziałkowskiego, Kaskada, Trasa Zamkowa, Medicus.

Atutem tej koncepcji byłoby stworzenie sieci dynamicznej informacji świetlnej, która wskazywałaby liczbę wolnych miejsc postojowych na parkingach objętych systemem.

Parkowanie w Szczecinie. Czytaj również:

Jerzyk HenrykCałe oświadczenie: 28 kwietnia 2016 (.pdf,  2.11 MB)

Tyle pieniędzy mają szczecińscy radni. Zobacz oświadczenia majątkowe

Gs24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński