Po kwietniowej, wyjazdowej komisji rady miasta wiadomo, że pod estakadą Trasy Zamkowej - poza tym, że zostanie uporządkowany sposób parkowania - pojawią się również opłaty za parkowanie. Nieoficjalnie mówi się także, że SPP obejmie również ulicę Nabrzeże Wieleckie, gdzie w zatokach można obecnie parkować za darmo. Padają propozycje, żeby w przyszłości zakazać parkowania na placu Orła Białego. Od końca kwietnia obowiązuje zakaz zatrzymywania na ulicy Duczyńskiego i zjeździe do ul. Panieńskiej. Tym samym kierowcy stracili kolejne miejsca do parkowania.
- Wszędzie mówimy tylko o tym, gdzie wyrzucić samochody. W kosmos? Trzeba budować masowo parkingi, bo żadne inne rozwiązania nie pomogą - powiedział w czasie wspomnianej komisji Henryk Jerzyk, radny SLD.
Na krótko to za darmo?
Co możemy zrobić dla kierowców? Strefa ma w założeniu wymuszać rotację. Jeśli strefa ma spowodować zwiększenie rotacji, to trzeba zmienić system, w którym nie można preferować sprzedaży abonamentów długookresowych. W zamian powinny być promowane krótkie postoje np. do 10 - 15 minut za darmo lub pobierana niska opłata. Kierowcom nie powinno się opłacać parkować przez cały dzień. Można powiedzieć: budujmy parkingowce, ale czy to konieczne? Kilka lat temu kolejne propozycje składane przez spółkę Nieruchomości i Opłaty Lokalne były odrzucane. Mieszkańcy nie chcieli parkingowca pod oknami między ulicami Dworcową i Rybacką, podobnie na placu Zawiszy Czarnego. Przeciw lokalizacji parkingowca przy ulicy Duczyńskiego (obok teatru Kana) opowiedziała się Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Ale przypomnijmy - są miejsca, które nie są w w pełni wykorzystywane. Tak jest na przykład w parkingu pod przychodnią „Medicus” przy placu Zwycięstwa, gdzie jest 50 miejsc. Skoro brakuje chętnych do parkowania, to czy nie można zachęcić ich do wyboru tego miejsca?
Miejsca są, ale ceny w dół
- Jeżeli kierowcy w dalszym ciągu niechętnie korzystają z tego parkingu należy się zastanowić jak ich do tego zachęcić np. poprzez obniżenie opłat o połowę - proponuje Michał Wilkocki, radny z klubu Bezpartyjni.
Tuż obok siedziby ZUS przy ulicy Matejki jest kolejny parkingowiec na 450 miejsc, tyle tylko, że zarządzany przez prywatną firmę. Tu jedna godzina postoju kosztuje aż 2 złote, czyli drożej niż w tańszej podstrefie (1,60 zł), ale taniej niż stawka w czerwonej podstrefie.
Możemy pójść w inną stronę. A może zaproponować zmianę podejścia, czyli pozostawienie pojazdu i przesiadkę? W tym kierunku idzie propozycja jednego z radnych.
- „Dać coś” i zachęcić do zostawienia auta w domu, na przykład wprowadzić kody na biletach parkingowych dające np. 10 minut czasu na rower miejski, a do tego umożliwić zbieranie minut jak w programach lojalnościowych - proponuje Michał Wilkocki.
Propozycja nowych ulg, a nawet darmowego podróżowania nie jest czymś nowym. Opole testowało darmowe przejazdy komunikacją miejską dla kierowców w piątek. Za darmo miejskimi autobusami mogli jeździć posiadacze prawa jazdy i samochodu. Bezpłatne przejazdy obowiązywały pomiędzy godziną 6 a 18.
Kilka lat temu - z podobną propozycją - wyszli radni PO - niestety pomysł nie zyskał akceptacji rady miasta.
Polecamy na gs24.pl:
- Rzeźnik z Niebuszewa odpowiedziałby na wszystkie pytania. A Ty?! [QUIZ]
- Co zwiedzić w Szczecinie? Tutaj koniecznie zabierz znajomych!
- Zaglądamy do środka: Park Hotel i jego piękne wnętrza [zdjęcia]
- Memy po 33. kolejce: Prezydent postawił na Pogoń, Sebastian Nowak bohaterem [GALERIA]
- Szczecinianie, których zna nawet cały świat [ZDJĘCIA]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?