Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie wydał zgodę na wejścia do świnoujskiego portu statków o zanurzeniu 13,2 metra. Było to możliwe dzięki pogłębieniu toru wodnego.
Na razie, zgoda pozostaje co prawda tylko na papierze, ale wkrótce może stać się rzeczywistością. Wszystko w rękach ZMP, który musi pogłębić akweny przy portowych nabrzeżach.
Mogą tylko wpłynąć
- Do czasu przeprowadzenia tych prac, statki będą mogły cumować jedynie przy wyższym stanie wody - mówi Ewa Wieczorek, rzecznik prasowy UM w Szczecinie.
W tej chwili port handlowy może przyjmować jednostki
o maksymalnym zanurzeniu 12,8 m.
- Większe statki możemy obsłużyć, ale nie wezmą tyle ładunku, ile mogłyby w rzeczywistości. Jedynie do zanurzenia 12,8 metra - mówi Marek Kowalewski, prezes Portu Handlowego Świnoujście.
Tym samym świnoujskie nabrzeża nie są atrakcyjne dla armatorów dużych jednostek. Wolą korzystać z portów, które wykorzystają maksymalnie możliwości załadunkowe ich statków. Każde niedoładowanie oznacza bowiem dla nich konkretną stratę finansową.
- Dla nas zresztą też - dodaje prezes PHŚ. - Mniejszy załadunek, to mniejszy obrót i pieniądze.
To dopiero początek, ale...
Pogłębienie toru wodnego i zgoda Urzędu Morskiego na wejścia jednostek o zanurzeniu 13,2 metra, to tylko pierwszy krok do tego, aby świnoujski port mógł w pełni wykorzystywać ładowność dużych (powyżej 70 tys. ton) statków.
- Potrzebne jest jeszcze pogłębienie wód przy nabrzeżach. Ich głębokość musi wynosić przynajmniej 14 metrów - mówi Marek Kowalewski.
Najmniej pracy i pieniędzy kosztowałoby przygotowanie nabrzeża Chemików, bo już teraz ma ono głębokość 13,9 metra. Około 40 cm. dna trzeba byłoby natomiast wybrać z akwenu przy nabrzeżu Hutników.
- Pogłębienie trzeciego - Górników - na razie jest niemożliwe ze względu na trwającą jego przebudowę. Zakończy się ona dopiero w przyszłym roku - mówi prezes Kowalewski.
...może być pięknie
Pogłębianie wód przy nabrzeżach, to zadanie dla ZMP Szczecin - Świnoujście. Rozmowy w tej sprawie już trwają.
- Na razie nie wiemy jeszcze, jaki byłby koszt takiej inwestycji i kiedy mogłaby się rozpocząć. Chcielibyśmy jednak, aby nastąpiło to jeszcze w tym roku - mówi prezes PHŚ. - Dzięki temu staniemy się prawdziwą konkurencją dla innych portów w tej części Bałtyku, chociażby dla Rostocku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?