Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

O przyszłości torowiska na Gumieńcach. Dyskutowano o trzech wariantach

Marek Jaszczyński
Obawy uczestników konsultacji: czy linia tramwajowa powstaje dla centrum handlowego? Mieszkańcy konsultowali trzy warianty dotyczące układu torów i pętli na ul. Ku Słońcu

Trzy warianty koncepcji były trzymane w tajemnicy do ostatniej chwili. Zostały ujawnione dopiero na konsultacjach w sali sesyjnej Urzędu Miasta. Wariant 1 zakłada budowę linii dwutorowej na odcinku od Ronda Gierosa do planowanej pętli przy centrum handlowym „Ster”. Zaletą tego wariantu jest to, że zakres przebudowy infrastruktury drogowej oraz technicznej ograniczony zostałby do minimum.

Wariant 2 zakłada przebudowę linii tramwajowej jednotorowej na odcinku od Ronda Gierosa do skrzyżowania z ulicą Kwiatową oraz budowę linii jednotorowej od ulicy Kwiatowej do planowanej pętli przy centrum handlowym w obrębie istniejącego pasa rozdziału. Przyjęto budowę trzech przystanków.

Natomiast wariant 3 zakłada budowę linii dwutorowej na odcinku od Ronda Gierosa do planowanej pętli i poszerzenie pasa rozdziału pomiędzy jezdniami ulicy Ku Słońcu aż do 17 m. Przyjęte parametry toru tramwajowego umożliwiają płynną i komfortową jazdę, a szeroki pas rozdziału pozwala na swobodną lokalizację peronów i innych urządzeń technicznych. W tym wariancie przyjęto lokalizację 3 przystanków. Jest jeszcze podwariant 3b, który posiada zmieniony w stosunku do wariantu 3 wjazd na pętlę od strony Mierzyna, dodatkowy przystanek przy ul. Marynarzy Polskich, przystanek z peronami naprzeciwległymi przy ul. Kwiatowej i możliwość jazdy autobusów po torowisku od ul. Kwiatowej do Ronda Gierosa.

- Najkorzystniejszy wydaje mi się wariant III, w którym oprócz pętli tramwajowej ma powstać pętla autobusowa, na którą jest możliwy wjazd od strony centrum i od strony Mierzyna - mówi Mariusz Tarka, miłośnik komunikacji. - Myślę, że to pozwoliłoby miastu znacznie wydłużyć linię 67 pod „Ster”. Przede wszystkim podoba mi się od strony Mierzyna to, że będzie przesiadka „DwD” (drzwi w drzwi) z tramwajem, który będzie oczekiwał na odjazd. Pomysł ten jest już stosowany z powodzeniem na Basenie Górniczym.

W trakcie spotkania pojawiły się zarzuty, że w trakcie budowy pod piłę pójdzie aż 158 drzew, które chronią mieszkańców przed hałasem. Jednym z najważniejszych argumentów przeciw było to, że pętla powstaje pod centrum handlowe.

- Całość pomysłu za ponad 30 mln złotych ma usprawnić komunikacyjnie fragmencik Gumieniec zamieszkały przez może tysiąc osób - uważa Marek Duklanowski, radny PiS. - Nieco dłuższy (pytanie, czy droższy?) odcinek II etapu szybkiego tramwaju dałby skomunikowanie, w zależności od wariantu, 12 do 18 tysięcy ludzi. Tramwaj na ulicy 26 Kwietnia to też skomunikowanie dla 12-20 tys. mieszkańców.

Rada osiedla Gumieńce nie sprzeciwia się powstaniu linii, ale jak mówią osiedlowcy jest czas, żeby jeszcze zanim powstanie projekt wziąć pod uwagę stronę społeczną.

- Jako mieszkańcy chcemy mieć wpływ na przyjęte rozwiązania. Nikt nie przedstawił nam analizy komunikacyjnej. Jeżeli chcemy nakłonić do korzystania a nie zrobimy parkingu Park&Ride (parking przesiadkowy) to jaki to ma sens? - uważa Dominika Jackowski z RO Gumieńce. - Musimy pamiętać, że zwiększa się ruch samochodów, a wybudowanie pętli pociągnie za sobą powstanie centrum handlowego. Obawiam się, że za kilka lat dojdzie do zadławienia ruchu na ul. Ku Słońcu.

Prezentacja koncepcji budowy torowiska do pętli tramwajowej Mierzyn (przy CH Ster)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński