Informację ogłosił dziś Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.
- Wiecie, że w Szczecinie znajdziecie drzwi, które mają aż sto metrów długości? Mowa o wrotach hangaru do Aeroklubu Szczecińskiego. Niebawem rozpoczyna się ich wymiana. Swoje już wysłużyły i nie dość, że nie wyglądają, to jeszcze nie działają tak jak potrzeba. To kolejny etap modernizacji aeroklubu. Wcześniej remontowano dach, wymieniano okna czy fasadę - ogłosił prezydent.
Inwestycję realizuje Zarząd Budynków i Lokali Komunalnych w Szczecinie. Znamy szczegóły.
- Wymiana wrót jest konieczna, bo ich stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Brama i cała infrastruktura z nią związana są skorodowane i nie działają jak należy. Wrota otwierają się tylko częściowo i do ich otwarcia konieczny jest ciężki sprzęt - wyjaśnia Tomasz Klek z magstratu.
Wykonawca prac związanych z wymianą bramy przejął już plac budowy i rozpoczął przygotowania do wykonania inwestycji. Skala tego przedsięwzięcia jest ogromna, adekwatna do rozmiarów lotniska i hangaru. Długość wrót wynosi aż 100 metrów, a ich wysokość to 8 metrów. Z uwagi na istniejącą konstrukcję hali wymiana bram podzielona została na dwie części. Pierwsza obejmuje wymianę połowy wrót wraz z montażem instalacji elektrycznej i sterowania bram.
Zakres prac obejmuje m.in:
- demontaż istniejących wrót wraz z istniejącym torowiskiem,
- wykonanie i montaż nowej bramy wraz z systemem kotwienia górnego i torowiskiem,
- wykonanie rynny odwadniającej z budową instalacji kanalizacji deszczowej.
- W wyniku prac każda część przesuwna wrót bramowych uruchamiana będzie niezależnymi napędami umożliwiającymi indywidualne sterowanie sekcjami. Zawieszenie górne oraz prowadnice dolne wykonane będą w taki sposób aby uniemożliwić kleszczenie się bram - dodaje Tomasz Klek.
Prowadnice dolne wyposażone będą w „inteligentny” system ogrzewania, zapobiegający przed zamarzaniem wody oraz w kanalizację odwadniającą. W przypadku awarii będzie możliwa ręczna obsługa poszczególnych sekcji.
Przewidziano także sygnalizację ostrzegawczą od wewnątrz i zewnątrz hali (lampy ostrzegawcze wraz z sygnalizacją akustyczną).
Zakres robót został przygotowany w oparciu o projekt pracowni MILO 7 ze Szczecina. Projekt został uzgodniony z Miejskim Konserwatorem Zabytków. Prace realizuje spółka BRAMAR. Termin wykonania zadania to sierpień tego roku. Wartość zadania - ok 2 mln zł brutto.
Wymiana wrót hangarowych to drugi etap modernizacji lotniska w Dąbiu. Pierwszy etap odbył się w 2019 roku. ZBiLK wykonał wtedy m.in. remont dachów i wymianę obróbek blacharskich w hangarze i budynku administracyjnym, a także wyremontował sufit podwieszony w hali. Poza tym wymieniono okna w budynku administracyjnym i od strony ul Przestrzennej, a także dokonano zmiany istniejącej fasady (nad wrotami hangarowymi) na fasadę aluminiowo-szklaną. Wykonano również nowy napis - Aeroklub Szczeciński. Koszt tego etapu wyniósł ok 6 mln zł.
- ZBiLK jeszcze w tym roku planuje wykonać wymianę drugiej części wrót hangarowych. Poza tym przygotowuje się do kolejnych etapów modernizacji infrastruktury lotniskowej. W najbliższych miesiącach zamierza ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy dokumentacji związanej z remontem płyty lotniska przed hangarem i posadzki wewnątrz - dodaje Tomasz Klek.
Zespół lotniskowy w Dąbiu wybudowany został w 1927 r. Współpracował ze szkołą pilotów i portem dla wodnosamolotów (port był zlokalizowany przy jeziorze Dąbskie – obecnie marina - po drugiej stronie ul Przestrzennej). Hangar wybudowano w 1936 r.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?