Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa, wyższa opłata klimatyczna w niemieckiej części wyspy Uznam, to dla prestiżu

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Piotr Kośmider nie ukrywa, że część przedsiębiorców niemieckich jest nawet zadowolona z wyższych opłat wprowadzonych na ich części wyspy.
Piotr Kośmider nie ukrywa, że część przedsiębiorców niemieckich jest nawet zadowolona z wyższych opłat wprowadzonych na ich części wyspy. Katarzyna Świerczyńska
Nowa opłata klimatyczna w niemieckich miejscowościach uzdrowiskowych oburzyła mieszkańców Świnoujścia. Liczą na pomoc naszych władz samorządowych i rządowych.

Od 1 kwietnia bowiem na niemieckiej części wyspy Uznam będzie obowiązywała nowa tzw. opłata klimatyczna. Ma wynosić 3,90 euro od osoby, a zniżka obowiązywać ma tylko dzieci do lat sześciu. Także mieszkańcy pobliskiego Świnoujścia będą musieli płacić za każde przekroczenie granicy.

- Skończą się zakupy w niemieckich sklepach — mówi Piotr Kośmider, prezes Północnej Izby Gospodarczej oddział w Świnoujściu. - Nie będzie już też wypadów do Niemiec na lody, czy na spacer. Taka wyprawa bowiem będzie każdego z nas słono kosztowała.

Nie ukrywa, że polscy przedsiębiorcy, którzy np. organizowali jednodniowe wyjazdy na gości z Polski do różnych atrakcji turystycznych po niemieckiej stronie wyspy Uznam, nie są do końca pewni, czy uda im się za nową, wyższą cenę namówić na taki wyjazd turystów z Polski.

- Bo do każdego biletu wstępu do muzeum czy parku rozrywki trzeba będzie dodać te 3,90 euro, czyli prawie 20 zł, bo u nas kurs w kantorach jest dość wysoki — tłumaczy.

- Oczywiście jest w Świnoujściu grupa przedsiębiorców, która cieszy się z tej nowej niemieckiej opłaty — mówi Piotr Piwowarczyk, prezes Świnoujskiej Organizacji Turystycznej. - Mówią, że teraz turyści, zamiast szukać rozrywki po niemieckiej stronie, będą częściej zaglądali do nich, do naszych parków rozrywki.

ZOBACZ TEŻ:

Nie ukrywa jednak, że ta decyzja strony niemieckiej może zachwiać podstawami rozwoju turystyki polsko-niemieckiej.
- Choćby rozwojem turystyki rowerowej — mówi Piwowarczyk i od razu dodaje: - Po co nam było wspólnie budować trasy rowerowe, promenady? Po co nam były wspólne rozmowy o rozwijaniu turystyki uzdrowiskowej (niemieckie termy, świnoujskie zabiegi), o rozwoju współpracy kulturalnej? A nawet tzw. turystyki gastronomicznej czy wspólnych projektach edukacyjnych?
- Rozmawialiśmy na ten temat już tydzień temu ze stroną niemiecką — opowiada Piotr Kośmider. - W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele niemieckich władz samorządowych i także przedsiębiorcy, ale od nich mało zależy.

Piotr Piwowarczyk podkreśla, że świnoujskie organizacje turystyczne, a także tutejsi przedsiębiorcy planują prosić o pomoc wojewodę zachodniopomorskiego i marszałka województwa zachodniopomorskiego.
- Ta sprawa musi być uzgodniona wyżej, nie na naszym lokalnym szczeblu — tłumaczy.

Z kolei Piotr Kośmider nie ukrywa, że część przedsiębiorców niemieckich jest nawet zadowolona z wyższych opłat wprowadzonych na ich części wyspy.

- Mówią, że nie zależy im na klientach z Polski — opowiada prezes świnoujskiego oddziału PIG, który tydzień temu wrócił ze wspólnego polsko-niemieckiego spotkania poświęconego właśnie temu tematowi. - Twierdzą, że będą teraz stawiać na bogatych turystów z Norwegii i Szwajcarii. Bo jeśli Polaków nie stać na opłatę 3,90 euro dziennie, to pewnie nie będzie ich też stać na kawę czy piwo.

- Niemcy podkreślają, że teraz będą budować nową strategię rozwoju turystyki na swojej części wyspy Uznam — mówi Piwowarczyk. - Chcą stawiać na prestiż. Wcale im nie zależy na turystach z Polski. A my, mieszkańcy Świnoujścia, jesteśmy tym oburzeni, bo do tej pory udawało nam się budować dobre relacje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński