MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Most Kłodny straci pylon? Za to będą nowe trasy tramwajowe

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Most z wysokim pylonem do lamusa? Miasto zastanawia się nad inną konstrukcją przeprawy
Most z wysokim pylonem do lamusa? Miasto zastanawia się nad inną konstrukcją przeprawy Archiwum UM
Przy okazji budowy nowej przeprawy nad Odrą pojawił się pomysł odbudowy trasy tramwajowej w kierunku placu Hołdu Pruskiego i zwężenie Nabrzeża Wieleckiego pod nową zabudowę.

Temat aktualizacji projektu nowej przeprawy przez Odrę, która ma powstać tuż obok Trasy Zamkowej, pojawił się na obradach Komisji ds. Gospodarki Komunalnej, Mobilności, Klimatu i Zwierząt Rady Miasta Szczecin. Aktualizacja ma dotyczyć głównie uzgodnień i rozwiązań w zakresie prac sieciowych, ale nie tylko. Przy moście, na Nabrzeżu Wieleckim powstanie pełna rozeta rozjazdów.

- Chcemy wykonać pełną siatkę rozjazdów z Mostu Kłodnego i doprowadzić dodatkowe połączenie z placem Hołdu Pruskiego, co da w przyszłości możliwość wprowadzenia objazdów - tłumaczy Radosław Tumielewicz, prezes spółki Szczecińskie Inwestycje Miejskie.

Na Łasztowni i na moście Kłodnym ma być poprowadzona nowa trasa tramwajowa.

- Trasa linii tramwajowej przebiegać będzie od Ronda Portowców ulicą Władysława IV przez Most Kłodny do włączenia w ulicę Nabrzeże Wieleckie - mówi Piotr Zieliński, rzecznik prasowy Miasta Szczecin ds. inwestycji. - Powstanie nowy przystanek w rejonie skrzyżowania ul. Władysława IV i ulicy Spichrzowej.

Na terenie Łasztowni dojdzie do uspokojenia ruchu, pojawią się parkingi buforowe.

Most bez pylonu?

Zmiany mogą dotyczyć również konstrukcji przeprawy. Jest szansa, że most Kłodny nie będzie wiszący, a tym samym nie będzie miał pylonu o wysokości 100 metrów górującego nad panoramą miasta. Niewykluczone, że filary mostu będą wbite w dno rzeki.

- Wystąpimy formalnie do Wód Polskich, z pytaniem czy możemy wbijać się w dno Odry - zadeklarował Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina.

Przypomnijmy, że w 2015 roku, gdy po raz pierwszy pokazano, jak ma wyglądać przeprawa, pojawiły się poważne głosy krytyki. Z trzech możliwości wybrano most podwieszony na stalowych linach (wantach) z pylonem. Zrezygnowano z mostu kratownicowego i łukowego o wyniosłości około 35 metrów. Chociaż w tym ostatnim przypadku byłoby to nawiązanie do historii, bo stary most Kłodny miał łuki.

Budowa mostu oznacza też spore zmiany w organizacji ruchu. Zlikwidowane zostaną trzy łącznice Trasy Zamkowej: zjazdowe od strony placu Żołnierza Polskiego w kierunku nabrzeża Wieleckiego i w kierunku ul. Jana z Kolna. Zburzona zostanie także łącznica wjazdowa na Trasę Zamkową od strony ulicy Wyszyńskiego.

Miasto planuje również zmienić przekrój jezdni ulicy Nabrzeże Wieleckie.

- Będzie zwężenie jezdni od Mostu Długiego do Trasy Zamkowej, co pozwoli na kolejną linię zabudowy na wyższym tarasie nabrzeża nad Odrą. To grunty miejskie i mogą być sprzedane pod zabudowę - zapewniał radnych Michał Przepiera.

Ile to będzie kosztować?

Zgodnie z Wieloletnim Programem Rozwoju Szczecina na lata 2024-2028 zadanie pod nazwą „Modernizacja dostępu drogowego do Portu w Szczecinie: przebudowa układu drogowego w rejonie Międzyodrza część mostowa” zostało zaplanowane do realizacji na lata 2024-2027.

- Planowane nakłady na całą inwestycją wynoszą 352 636 911 zł, przy czym realizacja prac budowlanych uzależniona jest od pozyskania dofinansowania zewnętrznego - wyjaśnia Piotr Zieliński z Urzędu Miasta Szczecin.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ślubowanie olimpijczyków - wywiad Przemysław Zamojski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński