Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Modernizacja linii kolejowej Szczecin-Berlin: Siedem firm ubiega się o kontrakt. Ile poczekamy na finał prac?

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Aż siedmiu projektantów ubiega się o kontrakt na modernizację linii od stacji Szczecin Główny przez Szczecin Gumieńce do granicy państwa.

Z siedmiu, aż sześć ofert mieści się w kosztorysie inwestora. Najtańszą ofertę złożyła firma Databout (10 799 400 zł brutto). Kolejne oferty to konsorcjum BPK Poznań BPKiUI Łódź (11 402 100 zł), konsorcjum Multiconsult Polska TPF (15 997 380 zł), Transprojekt Gdański (17 466 000 zł) i BBF Poznań (17 589 000 zł), MGGP SA z Tarnowa (18 056 400 zł). Najdroższą ofertę zgłosiła firma Egis Poland (32 877 900 zł) i tym samym przekroczyła kosztorys inwestorski.

PKP Polskie Linie Kolejowe podają, że teraz jest czas na sprawdzenie ofert. Cała inwestycji ma zostać zakończona w roku 2026.

Zadanie „Prace na linii kolejowej nr 408 i 409 na odcinku Szczecin Główny - Szczecin Gumieńce - granica państwa, etap I: linie kolejowe nr 408 i 409” w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów sieci TEN-T” to przełom w ramach modernizacji szlaku kolejowego do stolicy Niemiec. Celem inwestycji jest skrócenie czasu przejazdu do granicy. Jednotorowa dziś linia 409 zostanie rozbudowana o drugi tor, chociaż rozważane była tylko tzw. mijanka w Kołbaskowie. Jej przepustowość pozwoli na kursowanie 25 par pociągów pasażerskich oraz co najmniej 20 par pociągów towarowych na dobę.

Na zmodernizowanej linii pojawią się nowe przystanki:

  • Szczecin Pomorzany (pod wiaduktem na alei Powstańców Wielkopolskich, który powstaje w ramach SKM),
  • Warzymice,
  • Przecław i
  • Kołbaskowo.

W planach jest również budowa wiaduktów nad ulicą Cukrową oraz drogą do Rajkowa. PKP PLK przewiduje powiększenie stacji Szczecin Główny o nowy peron 5. Będzie to peron jednokrawędziowy o długości 200 metrów. Dojście do nowego peronu ma być zapewnione za pomocą rozbudowy kładki łączącej perony z ulicami Czarnieckiego i Kolumba.

Wiemy, co dzieje się po niemieckiej stronie szlaku kolejowego Szczecin-Berlin

Trwają pierwsze prace na odcinku z Angermünde do Passow. W ramach modernizacji, odcinek zostanie:

  • dostosowany do prędkości 160 kilometrów na godzinę,
  • przebudowana istniejąca sieć trakcyjna oraz
  • zmodernizowany peron na stacji w Passow.

Na odcinku z Passow do granicy z Polską - o długości 30 kilometrów - rozpoczęcie prac budowlanych jest zaplanowane na 2024 rok. Zostanie zbudowany drugi tor, rozebrany po wojnie w ramach reparacji na rzecz ZSRR. Niemiecki przewoźnik chce również zelektryfikować linie a przy okazji zmodernizować dworce w Schönow, Casekow, Petershagen i Tantow. Na trzech pierwszych stacjach zostanie zbudowany drugi peron, a standardem będzie wyposażenie w linii system ETCS (European Train Control System), co pozwala m.in. na automatyczne sterowanie pociągiem, np. hamowanie w przypadku przekroczenia dopuszczalnej maksymalnej szybkości. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły rozwinąć prędkość 160 km na godzinę.

ZOBACZ TEŻ:

Modernizacja lini kolejowej Szczecin-Berlin. Będzie drugi to...

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński