Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niemiecka strona chwali polskie plany dotyczące rozbudowy linii kolejowej do Berlina

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Chodzi o to, że PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację linii od stacji Szczecin Główny przez Szczecin Gumieńce do granicy państwa. Linia do granicy ma zostać dostosowana do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich.

- Jestem pod wrażeniem determinacji strony polskiej - chwali Frank Gotzmann, dyrektor Urzędu Związku Gmin w Gartz nad Odrą.

Niemiecką stronę pozytywnie zaskoczyła budowa czterech kolejnych przystanków na prawie 15-kilometrowym odcinku po stronie polskiej. Oprócz niedawno zmodernizowanego dworca Szczecin Główny i Szczecin Gumieńce mają powstać cztery nowe stacje: Pomorzany, Warzymice, Przecław i Kołbaskowo.

- Jest to doskonałe podejście, a także, z perspektywy społeczności przygranicznych, realny wkład w zrównoważony rozwój miasta Szczecina i jego okolic. Dzięki temu dojazd do centrum miasta koleją będzie jeszcze łatwiejszy - mówi Frank Gotzmann, dyrektor Urzędu Związku Gmin w Gartz nad Odrą.

Jednak jest przysłowiowa łyżka dziegciu w beczce miodu...

Fakt, że dwutorowe przedłużenie linii 408 pomiędzy Szczecinem Głównym a Gumieńcami nie zostało wyraźnie wspomniane przygasza radość. Dyrektor Gotzmann ma nadzieję na szybkie wyjaśnienie ze strony PLK.

- Ogólnie rzecz biorąc, jest to dobra koncepcja rozbudowy. Przekonuje ona do siebie wieloma doskonałymi aspektami, ale ma jeden poważny mankament: pozostanie jednotorowy odcinek na linii 408 przed dworcem głównym w Szczecinie. Linia o długości 138 km pomiędzy Berlinem a Szczecinem pozostałaby wtedy na odcinku około jednego kilometra jednotorowa. Badania ruchu już w 2020 roku wykazały, że ten odcinek będzie później wąskim gardłem. Dlaczego teraz miałoby się to nie udać na jednym kilometrze, jest niezrozumiałe - uważa Frank Gotzmann.

Będą ułatwienie również dla kierowców

Z zaplanowanej budowy trzech wiaduktów cieszą się również niemieckie gminy przygraniczne.

- Przed węzłem przesiadkowym na Pomorzanach, przy ulicy Cukrowej, ma powstać wiadukt. Szczególnie podczas przejazdów manewrowych pociągów do pobliskiej stacji towarowej, kierowcy stoją długo przed zamkniętymi szlabanami. W Warzymicach, na ulicy Do Rajkowa, pociągi mają również przejeżdżać przez wiadukt. Droga ta w przypadku korków lub spowolnionego ruchu jest często wykorzystywana jako alternatywna trasa dojazdu ze Szczecina do autostrady, do Kołbaskowa lub do Niemiec. Służy również jako "mała zachodnia obwodnica" Szczecina dla niemieckich i polskich kierowców, którzy znają ten teren.

Trzeci wiadukt powstanie nad autostradą, dzięki czemu pociągi osobowe i towarowe będą mogły korzystać z odcinka do granicy niemieckiej po dwóch torach - dodaje przedstawiciel strony niemieckiej.

ZOBACZ TEŻ:

Stan prac na budowie obwodnicy Warzymic i Przecławia, 05.01.2022

Budowa obwodnicy Warzymic i Przecławia. Widać już nowy wiadu...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński