Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Legendarny tramwaj "Jamnik" może znowu wrócić do ruchu

Marek Jaszczyński
Wagon był częściowo odnowiony (głównie zewnątrz) w 2010 roku przed przygotowaniem na wystawę stałą w Muzeum Techniki i Komunikacji .
Wagon był częściowo odnowiony (głównie zewnątrz) w 2010 roku przed przygotowaniem na wystawę stałą w Muzeum Techniki i Komunikacji . Archiwum
To ma być powrót legendy. Miłośnicy komunikacji wyszli z inicjatywą uruchomienia tramwaju typu 102Na, który mógłby jeździć po turystycznej trasie "zerówki".

Charakterystyczna sylwetka i przegub to cechy słynnych "stodwójek", czyli wagonów typu 102Na, które skończyły pracę na szczecińskich liniach tramwajowych w 2007 roku. Ostatni wagon tego typu zjechał z Os. Arkońskiego do zajezdni na Pogodnie.

Ostatni kurs tramwaj odbył 28 lutego 2007 roku na linii 3. O godzinie 22.41 odjechał z pętli "Pomorzany", o godz. 23: 36 zjechał z Lasu Arkońskiego. Przez ponad 30 lat "jamniki" były charakterystycznym elementem naszych ulic. Teraz jest szansa, żeby jeden z nich ponownie wrócił na tory.

- Wagon 102Na był sprawny do 2006 roku, ówczesne MZK Szczecin przeprowadziło jego remont w latach 2004-2006 i samodzielnie poruszał się po zajezdni - mówi Paweł Pieńkowski z MTiK. - Po przekazaniu w 2007 r. do Muzeum Techniki najpierw czekał na ekspozycję a następnie stał się "zimnym" eksponatem na wystawie. By go uruchomić potrzebne jest minimum 200.000 zł. Ile dokładnie, to można stwierdzić dopiero po rozebraniu wagonu.

Na pewno do prac, które trzeba przeprowadzić należą:
- zamontowanie przetwornicy
- wymiana akumulatorów
- sprawdzenie i ewentualna wymiana fragmentów układu elektrycznego
- naprawa pantografu
- sprawdzenie i naprawa pulpitu motorniczego
- wymiana/wzmocnienie szkieletu wagonu (w zależności co znajdzie się pod blachami poszycia)
- wymiana ścianek bocznych i szyb w jednym z członów tramwaju

Ta inicjatywa wyszła z grona miłośników komunikacji miejskiej, którzy chcą przywrócić do świetności wagon tego typu stojący obecnie w Muzeum Techniki i Komunikacji. Zajezdnia Sztuki.

Inicjatywę może wesprzeć każdy, bo jest wśród propozycji budżetu obywatelskiego na 2014 rok.

Znajduje się pod numerem 71. Inicjatorzy wskazują, że potrzebny jest remont mechaniki, elektryki oraz innych niezbędnych instalacji tramwaju. Szacunkowy koszt prac to 200 tysięcy złotych. Na projekt można zagłosować na stronie www.konsultuj.szczecin.pl.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński