Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koniec przebudowy nabrzeży wokół Kanału Dębickiego w Szczecinie coraz bliżej. Wykonawca chce jednak przedłużyć termin

Bogna Skarul, Materiały Grupa NDI
Przebudowa i budowa nabrzeży w porcie to inwestycja, która ma się zakończyć w kwietniu 2024 roku
Przebudowa i budowa nabrzeży w porcie to inwestycja, która ma się zakończyć w kwietniu 2024 roku Andrzej Szkocki
Około 320 metrów Nabrzeża Czeskiego jest gotowe i jest pozwolenie na użytkowanie tego odcinka. Do przebudowy pozostaje 705 m nabrzeża czeskiego i słowackiego. To część wartej ponad 450 mln zł modernizacji, która podniesie konkurencyjność Portu Szczecin.

Nabrzeże Czeskie wraz z nabrzeżami Norweskim i Duńskim, które znajdują się w rejonie Kanału Dębickiego, to jedna z najważniejszych części portu.

- To tu jest największy ruch statków — podkreśla Jonatan Ściepaniuk, który nadzoruje prace w Kanale Dębickim z ramienia Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. - Bo w tych miejscach przeładowywana jest drobnica.

Przebudowa i budowa nabrzeży w porcie to inwestycja, która ma się zakończyć w kwietniu 2024 roku.

- Jednak wykonawca już chce przedłużyć ten termin — zdradza „Głosowi” Ściepaniuk. W tej sprawie trwają negocjacje.

Generalnym wykonawcą prac w Porcie Szczecin są spółki z sopockiej Grupy NDI. Cała, rozpoczęta w 2020 roku inwestycja, kosztuje prawie 453 miliony złotych, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi blisko 226 mln zł.

- Modernizacja nabrzeży poprawi dostęp do portu, szczególnie w rejonie Kanału Dębickiego — podkreśla Ściepaniuk. - A to z kolei pozwoli na obsługę największych statków.

W ramach całego projektu unowocześnienie obejmuje nie tylko Nabrzeże Czeskie, ale także Nabrzeża Norweskie i Duńskie, które znajduje się po przeciwnej stronie Kanału Dębickiego.

- Na całym odcinku Nabrzeża Duńskiego trwają prace wykończeniowe, które zakończą się w sierpniu — mówi Piotr Arabczyk, dyrektor projektu z ramienia Grupy NDI. - Kontynuujemy roboty czerpalne w Kanale Dębickim. Wydobywamy około 100 tysięcy metrów sześciennych urobku miesięcznie. Urobek odkładamy na wyspach — Ostrowie Mieleńskim oraz Ostrowie Grabowskim.

Większość urobku trafia na Ostrów Mieleński. Na tym polu refutacyjnym zostanie odłożone około miliona metrów sześciennych, ale w sumie do zagospodarowania będzie około półtora miliona metrów sześciennych urobku.

Zakończenie budowy pola odkładu na Ostrowie Mieleńskim zaplanowane jest na koniec lipca. Ale jeszcze trzeba będzie wydobyć z dana Kanału Dębickiego około ok. 750 tys. m sześc. urobku oraz przebudować 200 metrów nabrzeży Czeskiego, oraz Słowackiego. Będzie to kontynuacja pogłębienia toru wodnego, który zaczyna się w Świnoujściu, do 12,5 metra. Do września zostanie zakończona ostatnia sekcja Nabrzeża Norweskiego, która połączy istniejące Nabrzeża Fińskie i Norweskie.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński