Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Głos na tory: Zastanawiamy się gdzie budować nowe tory

Marek Jaszczyński
Andrzej Szkocki
Czy budować drugi etap Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, a może są pilniejsze potrzeby komunikacyjne?

Kiedy skończyliśmy budować pierwszy etap Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju od razu pojawiły się głosy, że tramwaj urywa się dość nieoczekiwanie w miejscu oddalonym od osiedli. Tym samym rozpoczynamy w "Głosie Szczecina" dyskusję nad przyszłością komunikacji tramwajowej w naszym mieście.

Co nas czeka w najbliższych latach? To budowa łącznika z pętli w Lesie Arkońskim do al. Wojska Polskiego co jest planowane na lata 2016-2017. Na skrzyżowaniu Wojska Polskiego, Szafera i Spacerowej powstanie rondo wraz z torowiskiem, które pozwoli pojazdom szynowym na jazdę we wszystkich kierunkach.

Wybudowany łącznik teoretycznie pozwoliłby na wydłużenie linii kończących bieg w Lesie Arkońskim aż do pętli "Głębokie". Ale nie tylko. Mogłaby powstać linia okólna jadąca z Pomorzan przez centrum i z powrotem przez al. Wojska Polskiego. Doprowadzenie torowiska do przez Spacerową do alei otwiera także nowe perspektywy: wydłużenia linii tramwajowej do hali Azoty Areny przy ul. Szafera.

Druga planowana inwestycja to budowa nowego torowiska wraz z pętlą tramwajowo-autobusową na Gumieńcach. Torowisko będzie przebiegać w pasie rozdziału na

ul. Ku Słońcu, pętla zaś powstanie na przeciwko CH Ster. Realizację przedsięwzięcia zaplanowano na lata 2019-2020. Zmieniony będzie także układ drogowy oraz infrastruktura towarzysząca m.in.: perony przystankowe, chodniki, ścieżki rowerowe oraz zagospodarowanie terenu.

Biorąc pod uwagę jak przeładowanym autobusem jest linia nr 75 należy się zastanowić, czy znacznie pilniejsze niż budowa łącznika między Spacerową a Wojska Polskiego, czy wydłużenie lniii tramwajowej z Gumieniec pod granice Mierzyna, nie jest budowa torowiska na ul. 26 Kwietnia?

- To trasa tramwajowa w pasie zieleni, wzdłuż ulic: 26 Kwietnia, Taczaka, Szerokiej, Szafera, Arkońskiej do pętli w Lesie Arkońskim. Trasa ta według założenia stałaby się przedłużeniem Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju w lewobrzeżnej części miasta. Zdecydowanie zaspokoiłaby potrzeby komunikacyjne mieszkańców lewobrzeżnych osiedli. Przede wszystkim tramwaj odciążyłby na odcinku Wyszyńskiego - Osiedle Przyjaźni przepełnione do granic możliwości autobusy linii 75 - uważa Mariusz Tarka, miłośnik komunikacji.

Zastanówmy się jednak czy zamiast klasycznej pętli można zbudować linię z łącznikami międzytorowymi a na linię skierować tramwaje dwukierunkowe, które nie wymagają pętli, tylko przejścia motorniczego z przodu na tył składu. Przykład? Gdańsk zainwestował w wagony dwukierunkowe.

- Mamy 5 nowych dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo (koszt zakupu 5 składów tramwajowych to 54 mln zł) oraz 16 używanych, ale po gruntownej modernizacji, dwukierunkowych tramwajów N8C, które Gdańsk kupił w niemieckim Kassel - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku . - Wcześniej kupiliśmy 46 używanych tramwajów N8C z Dortmundu, które również są dwukierunkowe i również zostały zmodernizowane.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński