MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Były prezes ZWIK w Policach o gigantycznej podwyżce taryfy

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Gmina Police odwołała się od wniosku taryfowego do Wód Polskich
Gmina Police odwołała się od wniosku taryfowego do Wód Polskich Archiwum
Wniosek taryfowy nie był złożony po przegranych wyborach samorządowych - komentuje Rafał Zieliński, były przez Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Policach. I krytykuje pomysł na dokapitalizowanie spółki.

Dotyczy to ujawnienia wysokości podwyżek sięgających 60 procent za wodę i 37 procent za odprowadzane ścieki. O wniosku złożonym do Wód Polskich jeszcze przez poprzedni zarząd spółki poinformował na sesji rady miejskiej burmistrz Polic.

- Nowa taryfa została zatwierdzona w niefortunny momencie, już po wyborach, na wniosek prezesa Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Policach - mówi Krystian Kowalewski, burmistrz Polic. - Nie wyobrażamy sobie, żeby tak duża podwyżka weszła w życie, 19 czerwca złożyliśmy odwołanie, jednak podwyżki będą nieuniknione.

Do naszej redakcji wpłynął list od byłego szefa ZWIK Police.

- Informowanie opinii publicznej o rzekomym celowym złożeniu wniosku po przegranej przez ówczesnego Burmistrza Polic w wyborach samorządowych jest całkowicie nieprawdziwe i potwierdza jedynie, że autorzy wypowiadanych w tym tonie słów nie mają elementarnej wiedzy m.in. na temat procesu taryfowego lub wiedzę może posiadają, ale celowo przedstawiają opinii publicznej nieprawdziwe informacje - uważa Rafał Zieliński, były prezes ZWiK. - Przygotowanie wniosku taryfowego jest procesem wielotygodniowym a integralną częścią wniosku są załączniki m.in. finansowe oraz dokumentacyjne potwierdzających kalkulacje taryfowe zawarte we wniosku, które zawierają bardzo szczegółowe dane. Jednocześnie należy podkreślić, że wniosek taryfy, którego dotyczy sprawa nie jest faktycznie nowym wnioskiem, ale był kontynuacją procesu taryfowego zapoczątkowanego przez Spółkę już w 2021 roku oraz konsekwencją wygrania przez Spółkę sprawy jaka toczyła się przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie, który przyjął w całości argumentację Spółki.

Skąd zatem tak skokowy wzrost stawek?

- Taryfowe ceny zostały skalkulowane w oparciu o rzeczywiste koszty ponoszone przez spółkę (m.in. wynagrodzenia, zawarte umowy, podatki i opłaty, w tym podatki lokalne Gminy Police, a także wskaźniki zawarte w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 lutego 2018 r. w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryfy oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków) związane ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę i zbiorowym odprowadzaniem ścieków - tłumaczy Rafał Zieliński.

Były prezes odniósł się także do planów dokapitalizowania ZWiK.

- Straszenie opinii publicznej zadłużeniem Spółki oraz wskazywanie na katastrofalną sytuację Spółki używając ogólników jest nieuprawnione i nieodpowiedzialne. Spółka zaciągnęła kredyt obrotowy, aby zachować bezpieczeństwo finansowe oraz płynnościowe, ponieważ obecnie obowiązująca taryfa za wodę i ścieki została oszacowana, przygotowana i zatwierdzona w 2018 roku (tj. 6 lat temu), a Spółka ma obowiązek stosować ww. taryfy pomimo, że ich wysokość nie pokrywa kosztów działalności przedsiębiorstwa wynikających m.in. z ogromnego wzrostu cen towarów i usług od 2021 roku (energii, paliw, podatków itp. ) i nie zapewnia finansowania działalności wodociągowo-kanalizacyjnej związanej z zapewnieniem ciągłości dostaw wody i jej odpowiednią jakość oraz niezawodne odprowadzanie ścieków. Podsumowując pozyskanie przez Spółkę kredytu obrotowego było koniecznością wynikającą z faktu, że taryfy nie były zatwierdzane przez regulatora od 2020 roku, a nie konsekwencją nieprawdziwych okoliczności które są przywoływane w lokalnych mediach internetowych. Co więcej, gdyby decyzja taryfowa z dnia 12 czerwca 2024 roku, od której władze gminy się odwołały (co wydłuży trwającą już od prawie 4 lat procedurę taryfową o kolejne kilka lub kilkanaście miesięcy) weszła w przewidzianym przepisami okresie w życie kredyt obrotowy jako instrument wsparcia Spółki, nie byłby potrzebny i mógłby zostać zamknięty. Natomiast dokapitalizowanie Spółki nie jest w obecnej sytuacji żadnym rozwiązaniem, ponieważ umożliwia jedynie utrzymanie bieżącej działalności i nie daje żadnych możliwości remontowych, inwestycyjnych, modernizacyjnych i rozwojowych infrastruktury technologicznej polickiego przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego. Dokapitalizowanie w dłuższej perspektywie nie rozwiąże także trudności związanych z bieżącą sytuacją finansową, ponieważ nie jest w stanie zastąpić taryfy, która zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 lutego 2018 r. w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryfy oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków powinny zapewnić uzyskanie z wpłat odbiorców usług przychodów na poziomie zapewniającym samofinansowanie się działalności przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

STUDIO EURO 2024 ODC. 6

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński