Budowa torów Szczecin Główny-granica państwa coraz bliżej rozpoczęcia. "To bardzo ważna inwestycja dla Pomorza Zachodniego"

Leszek Wójcik
Leszek Wójcik
Zdjęcie ilustracyjne kolei do Niemiec
Zdjęcie ilustracyjne kolei do Niemiec redakcja
Udostępnij:
Umowa na opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę 27 km torowiska ze Szczecina Głównego do granicy państwa w Kołbaskowie została podpisana. Na peronie drugim szczecińskiego Dworca Głównego swoje podpisy złożyli: Krzysztof Sroga, dyrektor Projektów Transportu Szynowego spółki Databout i Piotr Bruss, dyrektor Regiony Zachodniopomorskiego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Podpisanie umowy jest pierwszym etapem realizacji niezwykle ważnego przedsięwzięcia, którego koszt wstępnie ocenia się na około miliard złotych!

- To bardzo ważna inwestycja dla Pomorza Zachodniego - podkreślił obecny na uroczystości wojewoda Zbigniew Bogucki. - Dla inwestorów, przedsiębiorców i mieszkańców naszego województwa.

Zgodnie z planem, dokumentacja projektowa ma być gotowa w połowie 2024 r. Prace budowlane powinny się zakończyć w 2027 r. Co zostanie wykonane? Jednotorowa obecnie linia zostanie rozbudowana o drugi tor - co ciekawe wcześniej rozważana była tylko budowa tzw. mijanki w Kołbaskowie. W sumie powstanie 27 km drugiego toru od stacji Szczecin Główny do stacji Kołbaskowo (jej przepustowość pozwoli na kursowanie 25 par pociągów pasażerskich oraz co najmniej 20 par pociągów towarowych na dobę). Przebudowana linia do granicy ma zostać dostosowana do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich. Poza tym 17 km odcinek tej trasy zostanie zelektryfikowany.

- Na zmodernizowanej w ten sposób linii pojawią się nowe przystanki: Szczecin Pomorzany (pod wiaduktem na al. Powstańców Wielkopolskich - przyp.lw), Warzymice, Przecław i stacja Kołbaskowo - dodał Piotr Majerczak, członek zarządu, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

W planach jest również budowa wiaduktów nad ul. Cukrową oraz drogą Do Rajkowa.

- Bezkolizyjny przejazd przez torowisko na ul. Cukrowej to bardzo dobra wiadomość dla kierowców - zauważył wojewoda. - Tym bardziej, że po ukończeniu Zachodniej Obwodnicy Szczecina ruch na tym odcinku na pewno będzie jeszcze większy niż jest.
Dodatkowo PKP PLK przewiduje powiększenie stacji Szczecin Główny o nowy peron 5. Ma to być peron jednokrawędziowy o długości 200 metrów. Dojście do nowego peronu ma być zapewnione za pomocą rozbudowy kładki łączącej perony z ulicami Czarnieckiego i Kolumba.

Uświetniający poniedziałkową uroczystość Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury podkreślił, że zmodernizowana linia będzie również miała ogromne znaczenia dla udrożnienia portu Świnoujście-Szczecin.

- Szczególnie w kontekście wzmożonego transportu towarów z Ukrainy i importu węgla - zauważył.

Trwa akcja załadunku wraku pociągu z Kołbaskowa. Na miejscu działa już dźwig

Akcja wywozu wraku pociągu w Kołbaskowie. Tabor załadowany. ...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Politycy w studiu i.PL krytykują wpis Sikorskiego o Nord Stream

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pigred
Niby tak ważna inwestycja a przez prawie 32 lata nie potrafili zelektryfikować odcinka i wybudować drugiego toru!! Szczecin do Berlina jeździł z przesiadkami i w tempie żółwia...
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie