Chcemy kupić wymarzone lokum na kredyt. Niestety, na mieszkanie, które sobie wypatrzyliśmy, jest kilkunastu chętnych, a właściciel powiedział, że sprzeda je osobie, która najszybciej zapłaci. Co robić? Spróbujmy prześcignąć konkurentów.
Starania rozpoczynamy od zebrania wymaganych dokumentów potwierdzających tożsamość i dotyczących nieruchomości. Bierzemy dowód osobisty, bo niezależnie od instytucji finansowej, jaką wybierzemy, trzeba go przedłożyć.
- W większości banków potrzebny jest też drugi dokument ze zdjęciem, np.: prawo jazdy lub paszport - tłumaczy G. Aleksandrowicz. - W zależności od źródła dochodów banki wymagają innych dokumentów.
Gdy jest to umowa o pracę, potrzebne jest zaświadczenie o uzyskiwanych dochodach. Dokument ten często jest dodatkowo weryfikowany poprzez dołączenie wyciągu z konta (np.: za 3 ostatnie miesiące), gdzie wyszczególniona jest wpłata wynagrodzenia za pracę.
- Jeśli uzyskujemy dochód z tytułu umowy zlecenia lub umowy o dzieło, bank może zażądać umów i rachunków do nich przypisanych za określony czas - jest to przeważnie okres 12 miesięcy. Aby potwierdzić uzyskiwane dochody, trzeba też liczyć się z wymogiem przedłożenia do wglądu deklaracji podatkowej za ostatni rok.
Banki mają inne wymagania w stosunku do przedsiębiorców. Jeżeli jesteśmy właścicielem firmy, musimy przedłożyć zaświadczenia z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o opłaceniu składek oraz z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu z podatkiem oraz deklaracje PIT.
- Osoba prowadząca działalność gospodarczą składa również wszystkie dokumenty rejestrowe firmy, tj. decyzję o wpisaniu firmy do ewidencji gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego. Gdy kredytobiorca jest właścicielem spółki kapitałowej, musi przedstawić decyzję o nadaniu numeru NIP i REGON - wyjaśnia ekspert emFinanse.
Dodatkowe potyczki
Dokumenty dotyczące kredytobiorcy:
- Dowód osobisty
- Inny dokument ze zdjęciem (np. paszport lub prawo jazdy)
- Umowa o pracę: zaświadczenie o uzyskiwanych dochodach wyciąg z konta ROR (zwykle za 3 ostatnie miesiące)
- Umowa zlecenie lub umowa o dzieło: umowy i rachunki do nich przypisane za przynajmniej 12 ostatnich miesięcy deklaracja podatkowa za ostatni rok
- Przedsiębiorcy: zaświadczenia z ZUS o płaceniu składek zaświadczenie z US o niezaleganiu z podatkiem deklaracje PIT dokumenty rejestrowe firmy.
Bank będzie oczekiwał od nas informacji o posiadanych zobowiązaniach. Załóżmy, że spłacaliśmy już kredyt samochodowy i kredyt gotówkowy, który zaciągnęliśmy na świąteczne zakupy.
Musimy o tym poinformować bank. Jeśli klient posiada kredyty ratalne lub studenckie, które trwają lub wygasły krótko przed dniem wnioskowania o kredyt, powininniśmy być przygotowani na ewentualność przedłożenia w banku stosownych dokumentów. To samo tyczy się posiadanych kart kredytowych i limitów odnawialnych w rachunku bieżącym.
Niezależnie od tego, czy kupujemy nieruchomość na rynku pierwotnym czy wtórnym, pierwszym dokumentem, który powinien zostać sporządzony przez strony transakcji jest umowa przedwstępna - dodaje Michał Pająk, doradca kredytowy emFinanse. - Na jej mocy sprzedający zobowiązuje się do przeniesienia własności nieruchomości na kupującego. Możemy sporządzić umowę w formie aktu notarialnego, chociaż nie wymaga tego prawo. W dokumencie muszą być zawarte wszystkie informacje dotyczące stron i przedmiotu transakcji, m. in.: ustaloną cenę, termin zawarcia ostatecznej umowy oraz informację o zaliczce.
Termin zawarcia ostatecznej umowy powinien być ustalony rozsądnie - kupujący musi mieć czas na uzyskanie kredytu hipotecznego. Czasami załatwienie formalności może trwać nawet półtora miesiąca.
Mieszkanie od dewelopera
Dokumenty dotyczące przedmiotu zakupu:
- Umowa przedwstępna
- Nieruchomość na rynku pierwotnym: harmonogram płatności transz za kupowaną nieruchomość dokumenty dotyczące dewelopera (np. wpis do KRS) akt własności lub decyzja o wieczystym użytkowaniu gruntu pozwolenie na budowę wypis z ewidencji gruntu księga wieczysta gruntu
- Nieruchomość na rynku wtórnym - własność hipoteczna: odpis księgi wieczystej akt własności nieruchomości
- Nieruchomość na rynku wtórnym - własność spółdzielcza: przydział lokalu przyznany sprzedającemu zaświadczenie ze spółdzielni o niezaleganiu z opłatami czynszowymi zgoda na wyodrębnienie księgi wieczystej na lokal
- Gdy na nieruchomości ustanowiona jest hipoteka: zaświadczenie z banku o aktualnym saldzie zadłużenia, numer konta wierzyciela sprzedającego.
Banki wymagają innych dokumentów w przypadku kupowania nieruchomości na rynku pierwotnym, a innych na rynku wtórnym.
Podstawowymi informacjami, jakie musimy złożyć w banku w przypadku zakupu nieruchomości od dewelopera są: umowa przedwstępna wraz z harmonogramem płatności transz za kupowaną nieruchomość oraz wszelkie dokumenty dotyczące samego dewelopera, takie jak wypis z Krajowego Rejestru Sądowego.
Dodatkowo sprzedający musi udostępnić takie dokumenty jak: akt własności lub decyzja o wieczystym użytkowaniu gruntu, pozwolenie na budowę, wypis z ewidencji gruntu oraz księga wieczysta gruntu, na którym prowadzona jest inwestycja.
Z rynku wtórnego
Zdaniem ekseprta
Grzegorz Aleksandrowicz, ekspert emFinanse Doradcy Kredytowi:
- Na rynku często zdarza się, że na jedno mieszkanie jest bardzo wielu chętnych. Nadal popyt na nieruchomości zdecydowanie przekracza ich podaż. Banki wiedzą, że klientom zależy na czasie i z tego powodu na wyścigi skracają procedury kredytowe. Jednak nie wszystko zależy od nich. Zanim dane wnioskodawcy trafią do bankowej machiny, kredytobiorca musi zgromadzić szereg dokumentów. Jeżeli pójdziemy do banku z prawidłowo wypełnioną dokumentacją, zwiększamy szanse na szybkie otrzymanie pieniędzy.
W odróżnieniu od rynku pierwotnego, lista dokumentów, jakie należy pozyskać od sprzedającego na rynku wtórnym jest krótsza, ale zróżnicowana w zależności od formy własności. Jeśli mieszkanie jest własnością hipoteczną, sprzedający powinien udostępnić kupującemu odpis księgi wieczystej i akt własności nieruchomości.
W sytuacji, gdy mieszkanie jest własnością spółdzielczą, należy pozyskać od jego właściciela przydział lokalu i zaświadczenie ze spółdzielni o niezaleganiu z opłatami czynszowymi oraz zgodę na wyodrębnienie księgi wieczystej na lokal.
Jeśli na kupowanej nieruchomości ustanowiona jest hipoteka, sprzedający zobowiązany jest do przedłożenia nam zaświadczenia z banku o aktualnym saldzie zadłużenia. Dodatkowo musi podać numer konta swojego wierzyciela, na które zostaną przelane pieniądze z finansującego zakup banku.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?