Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

55-lecie Lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie

Marek Jaszczyński
28 listopada od godz. 9 wszyscy chętni będą mogli odwiedzić lokomotywownię przy ul. Białowieskiej w Szczecinie.

Okazja to obchody 55-lecia Lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie oraz jubileusz 70-lecia przyjazdu kolejarzy na Pomorze Zachodnie. I właśnie z tych okazji przygotowano szereg atrakcji. Będzie to prezentacja pasażerskiego taboru kolejowego. Miłośnicy kolei zobaczą m.in. szynobus SA109. Był to pierwszy autobus szynowy, który pojawił się w województwie na początku 2004 roku. Ale już w grudniu 2004 samorząd województwa kupił 7 używanych składów serii 624 od Deutsche Bahn.

Zobacz również: Sfotografuj pociągi i zgarnij nagrody

W prezentacji będzie uczestniczył także wagon SA103. We wrześniu 2005 w Kołobrzegu nastąpiło przekazanie trzech 214Ma dla województwa zachodniopomorskiego. Pojazdy oznaczone jako SA103-008, -009 i -010 przeznaczono m.in. do obsługi połączeń Kołobrzeg Goleniów Szczecin i Darłowo Sławno. Zachodniopomorskie SA103 obsługiwały także międzywojewódzki odcinek Szczecinek Słupsk.

Na wystawie taboru będzie także zmodernizowany EN57 AL, czyli elektryczny zespół trakcyjny, wyprodukowany w zakładach Pafawag we Wrocławiu w latach 1962 - 1994. To najdłużej produkowany pojazd szynowy na świecie!

Będzie można również zwiedzić najnowocześniejszego w flocie lokomotywowni Impuls. Impulsy zostały kupione z myślą o obsłudze dwóch połączeń międzyregionalnych: Świnoujście - Szczecin - Poznań i Szczecin - Koszalin - Słupsk. Ciekawostką jest to, że 45WE pobił rekord prędkości i osiągnął 211,6 km/h. To najszybszy pociąg wyprodukowany w Polsce.

Na dzień otwarty lokomotywowni warto ze sobą zabrać aparat fotograficzny. Fani kolei będą mogli obejrzeć i sfotografować miejsca na co dzień niedostępne dla zwykłych śmiertelników.

O godz. 10 i o godz. 11 rozpocznie siępodnoszenie składu pociągu specjalistycznymi podnośnikami Kutruffa. Pół godziny później będzie można podziwiać zabytkowy wagon SN61 „Ganz”, który odbędzie przejazd w obrębie bocznicy kolejowej.

- To wagon o numerze 183 produkcji węgierskiej z zakładów Ganz Mavag - mówi Czesław Krawczyński, naczelnik sekcji eksploatacji i utrzymania taboru w PR. - To unikatowy zabytek. Pojazd pochodzi z 1972 roku. To jeden z dwóch wagonów motorowych w Polsce, które są na chodzie. Wagon jest unikatem, bo zachowały się wszystkie oryginalne części.

Spalinowe wagony silnikowe typu SN61 były przeznaczone do obsługi pociągów podmiejskich i szybkich ekspresów. W Polsce w latach 70. prowadziły pociągi ekspresowe w tym m.in. „Tatry” z Warszawy do Zakopanego. Wraz z postępującą elektryfikacją sieci PKP wagony serii SN61 przejęły obsługę pociągów w ruchu lokalnym głównie w dawnej Dyrekcji Gdańskiej i Szczecińskiej. Ostatecznie wagony SN61 wycofano z planowej eksploatacji na początku lat 90. XX wieku.

Drugi przejazd zabytkowego wagonu przewidziano na godzinę 11.30.

Na godzinę 11 zapowiedziano początek pleneru fotograficznego i pokaz pracy podnośnika. O tej samej godzinie zacznie się lot drona, który będzie rejestrował uroczystości jubileuszowe. O godz. 11.20 nastąpi ogłoszenie zwycięzców konkursu fotograficznego. W samo południe odbędzie się prezentacja tokarni podtorowej i prezentacja prac nadesłanych na konkurs fotograficzny.

Uwaga! Dojazd na uroczystość od strony ulicy Białowieskiej (to ulica za hipermarketem Tesco, równoległa do ul. Milczańskiej, można przejechać również przez teren hipermarketu).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński