Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wolin. Trwa nadzwyczajna sesja poświęcona budowie mariny

mdr
W pobliskim Świnoujściu funkcjonuje duża marina. Rocznie do mariny na Basenie Północnym zawija około 6 tysięcy jednostek z ponad 18 tysiącami ludzi na pokładach.
W pobliskim Świnoujściu funkcjonuje duża marina. Rocznie do mariny na Basenie Północnym zawija około 6 tysięcy jednostek z ponad 18 tysiącami ludzi na pokładach. Fot. Archiwum
Jeszcze nie wiadomo, jaką decyzją zakończą się obecne obrady. Obie strony mają argumenty nie do zbicia. Przypomnijmy, że chodzi o inwestycję ważną dla całego regionu.

O godz. 18 rozpoczęła się w Wolinie nadzwyczajna sesja poświęcona wybudowaniu mariny. Kibicuje sesji wiele osób, które przyjechały z Kamienia Pomorskiego. W grupie jest wielu żeglarzy. jest obecny wicemarszałek Witold Jabłoński.

- To już czwarta nadzwyczajna sesja i do dziś zarząd nie przestawił radnym ani umowy, ani projektu - powiedziała nam przewodnicząca rady, Ewa Halicka. - Burmistrz, gdy informował nas o marinie gwarantował, że będzie to koszt 1,2 mln zł, z czego dostaniemy 80 proc. dofinansowanie. W styczniu dowiedzieliśmy się, że będzie to koszt 7 mln zł tylko z 20 proc. dofinansowaniem.

W Wolinie ma być wybudowany jedynie basen jachtowy z małą infrastrukturą, stąd tak niskie koszty. W innych miejscowościach mają powstać porty jachtowe i tam koszty są dużo wyższe. Przykładowo - w Wapnicy za 15 mln zł, w Kamieniu Pomorskim za 24 mln zł, w Niechorzu za 36 mln zł, w Mielnie za 45 mln zł.

- Rozumiem, koszty są niższe i będę proponowała naszym radnym, by wyrazili zgodę z zastrzeżeniem, że w pierwszym roku wpłacimy 0,5 - 1 mln zł, a resztę w następnym roku. Z drugiej strony opowiastki, że basen da nowe miejsca pracy jest kłamstwem. W Wolinie nie ma hotelu, a przy takiej "marinie" aż się prosi, by powstał hotel i dopiero on dałby miejsca pracy.

Inni radni dowodzą, że w całej gminie jest aż 15 wiosek bez wody i kanalizacji, i na to są potrzebne pieniądze.

Dziś przed południem apel do radnych skierował poseł Platformy Obywatelskiej Michał Marcinkiewicz. Podczas konferencji prasowej pało ostrzeżenie, że Wolin może zyskać 3 mln zł (które powinien zapłącić w tym roku na budowę), ale z drugiej strony może stracić dużo większe pieniądze, gdy zapłąci kary nałożone przez pozostałe gminy Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego. One już zainwestowały, jeśli Wolin wycofa się, gminy te stracą te pieniądze.

- Wycofanie się jednej z gmin wchodzących w skład szlaku żeglarskiego powoduje, że cały wniosek trzeba pisać od nowa - ostrzegał poseł. - Umowa o prefinansowanie miała być podpisana w najbliższych tygodniach. Teraz może nie zostać podpisana wcale, przez co pozostałe gminy mogą stracić środki.

W podobnym tonie wypowiadała się radna Urszula Pańka. - Pozostałe gminy pociągną Wolin do odpowiedzialności, a wtedy kary będą większe, niż 3 miliony złotych.

Projekt Zachodniopomorskiego Szlaku Turystycznego zakłada budowę infrastruktury sieci portów i przystani jachtowych od Szczecina przez Zalew Szczeciński aż do Darłowa. Odległość pomiędzy portami nie przekracza 20-30 mil morskich, co pozwala turystycznie wędrować od mariny do mariny. Projekt ma być częścią międzynarodowego szlaku żeglarskiego. Jest wzorowany na Wielkiej Pętli Wielkopolski i Pętli Żuławskiej. Ma ściągnąć do naszego regionu pieniądze związane z pobytem żeglarzy. W projekcie znalazły się mariny w Szczecinie (dwie), Wolinie, Wapnicy, Kamieniu Pomorskim, Niechorzu, Kołobrzegu, Mielnie i Darłowie.

GS24 znajdziesz także na

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński