Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Właśnie podpisano pierwszą umowę związaną z budową terminala kontenerowego w Świnoujściu [WIDEO, ZDJĘCIA]

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Wideo
od 16 lat
Terminal Kontenerowy w Świnoujściu ma znajdować się w porcie zewnętrznym, na wschód od falochronu wschodniego Terminalu LNG. Powstanie na pirsie (sztuczny półwysep wysunięty w głąb wody). Roczna zdolność przeładunkowa terminalu będzie wynosić dwa miliony TEU (jednostka pojemności kontenera). A zatrudnionych ma być tam prawie 900 osób. W poniedziałek Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz belgijsko-katarskie konsorcjum składające się z DEME CONCESSIONS N.V. oraz QTERMINALS W.L.L. podpisali przedwstępną umowę dzierżawy terenów w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, na których powstanie Głębokowodny Terminal Kontenerowy.

Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej ujawnił, że cała inwestycja związana z budową Terminala Kontenerowego ma kosztować ponad 10 mld zł.

- Właśnie podpisywać będziemy pierwsza umowę, która rozpoczyna cały proces budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego — zapowiedział tuż przed uroczystością złożenia podpisów Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej. - Ta inwestycja musi się jak najszybciej rozpocząć, bo dynamika rozwoju portów to wymusza. I biorąc to pod uwagę, ten terminal kontenerowy musi w Świnoujściu powstać.

Podkreślił przy tym, że port kontenerowy to przede wszystkim dzieło Krzysztofa Urbasia, prezesa Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście.

Z kolei Krzysztof Urbaś przypomniał, że dokładnie dwa lata temu ZMPSŚ rozpoczął procedurę przetargowa na budowę terminala. A dzisiejsza uroczystość podpisania umowy na dzierżawę terenu jest początkiem całego procesu budowy terminala. Podkreślił też, że powstający Głębokowodny Terminal Kontenerowy będzie dużym katalizatorem zmian i rozwoju w zachodniopomorskim, a także sprawi, że wszystkie polskie porty umocnią swoją pozycję i to nie tylko na Bałtyku.

- Poza tym będzie też impulsem dla powstania nowych łańcuchów dostaw, które — jak się właśnie niedawno przekonaliśmy — stają się szalenie ważne — powiedział Krzysztof Urbaś i dodał, że terminal będzie spełniał najwyższe standardy bezpieczeństwa i środowiskowe.

Ujawnił też, że w dokumentacji przetargowej znajduje się zapis, iż inwestor zobowiązuje się do działań na rzecz lokalnej społeczności Świnoujścia za minimum 5 mln euro.

- A na co konkretnie, to już rozstrzygnie się z mieszkańcami Świnoujścia i władzami miasta — wyjaśnił.

Zwrócił uwagę, że terminal będzie można postrzegać nie tylko przez liczby.

- Będzie on posiadał także wartości niematerialne — zauważył Urbaś i wskazał na wzrost konkurencyjności samego Świnoujścia, powstanie nowoczesnych centrów logistycznych i przedsiębiorstw kooperujących. - I stanie się nowym produktem turystycznym dla miasta — zauważył prezes ZMPSŚ.

Zgodnie z założeniami Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu ma przyjmować największe jednostki, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. Umożliwi równoczesną obsługę 2 jednostek o długości 400 metrów i jednej do 200 metrów.

Roczna zdolność przeładunkowa terminalu będzie wynosić dwa miliony TEU. A zatrudnionych ma być tam prawie 900 osób.
Rtm samym Port Świnoujście stanie się głównym hubem przeładunkowym dla Bałtyku. Wszystko to ma na celu wzmocnienie pozycji portu w Świnoujściu na arenie międzynarodowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński