Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej ujawnił, że cała inwestycja związana z budową Terminala Kontenerowego ma kosztować ponad 10 mld zł.
- Właśnie podpisywać będziemy pierwsza umowę, która rozpoczyna cały proces budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego — zapowiedział tuż przed uroczystością złożenia podpisów Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej. - Ta inwestycja musi się jak najszybciej rozpocząć, bo dynamika rozwoju portów to wymusza. I biorąc to pod uwagę, ten terminal kontenerowy musi w Świnoujściu powstać.
Podkreślił przy tym, że port kontenerowy to przede wszystkim dzieło Krzysztofa Urbasia, prezesa Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście.
Z kolei Krzysztof Urbaś przypomniał, że dokładnie dwa lata temu ZMPSŚ rozpoczął procedurę przetargowa na budowę terminala. A dzisiejsza uroczystość podpisania umowy na dzierżawę terenu jest początkiem całego procesu budowy terminala. Podkreślił też, że powstający Głębokowodny Terminal Kontenerowy będzie dużym katalizatorem zmian i rozwoju w zachodniopomorskim, a także sprawi, że wszystkie polskie porty umocnią swoją pozycję i to nie tylko na Bałtyku.
- Poza tym będzie też impulsem dla powstania nowych łańcuchów dostaw, które — jak się właśnie niedawno przekonaliśmy — stają się szalenie ważne — powiedział Krzysztof Urbaś i dodał, że terminal będzie spełniał najwyższe standardy bezpieczeństwa i środowiskowe.
Ujawnił też, że w dokumentacji przetargowej znajduje się zapis, iż inwestor zobowiązuje się do działań na rzecz lokalnej społeczności Świnoujścia za minimum 5 mln euro.
- A na co konkretnie, to już rozstrzygnie się z mieszkańcami Świnoujścia i władzami miasta — wyjaśnił.
Zwrócił uwagę, że terminal będzie można postrzegać nie tylko przez liczby.
- Będzie on posiadał także wartości niematerialne — zauważył Urbaś i wskazał na wzrost konkurencyjności samego Świnoujścia, powstanie nowoczesnych centrów logistycznych i przedsiębiorstw kooperujących. - I stanie się nowym produktem turystycznym dla miasta — zauważył prezes ZMPSŚ.
Zgodnie z założeniami Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu ma przyjmować największe jednostki, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. Umożliwi równoczesną obsługę 2 jednostek o długości 400 metrów i jednej do 200 metrów.
Roczna zdolność przeładunkowa terminalu będzie wynosić dwa miliony TEU. A zatrudnionych ma być tam prawie 900 osób.
Rtm samym Port Świnoujście stanie się głównym hubem przeładunkowym dla Bałtyku. Wszystko to ma na celu wzmocnienie pozycji portu w Świnoujściu na arenie międzynarodowej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?