W Szczecinie bez darmowych przejazdów

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
W Szczecinie z preferencyjnych stawek na zakup biletów okresowych mogą liczyć posiadacze kart  rodzinnych
W Szczecinie z preferencyjnych stawek na zakup biletów okresowych mogą liczyć posiadacze kart rodzinnych Marek Jaszczyński
Radni Rady Miasta odrzucili obywatelski projekt uchwały o zwolnieniu dzieci do 13. roku życia z opłat w komunikacji miejskiej A Powód? Według prezydenta Szczecina nie stać nas na to.

26 radnych było przeciwnych, tylko jedna osoba poparła projekt. - Projekt przyczyni się do zaniechania podwożenia dzieci do szkół własnymi samochodami. Pomysł nie dzieli na lepszych czy gorszych, bo traktuje wszystkich na równo. Nie jest partyjny, jest proobywatelski i prorodzinny, popierany przez związki zawodowe. Radni miasta Krakowa podjęli bliźniaczą uchwałę - mówił przed głosowaniem Marcin Sajniak inicjator uchwały i radny osiedla Turzyn.

Dodajmy, że całkiem niedawno radni Krakowa zdecydowali, że uczniowie krakowskich szkół podstawowych od 1 września do 30 czerwca będą jeździć za darmo autobusami i tramwajami. Wpływy z biletów mają zmniejszyć się w ciągu roku o 2,7 mln zł.

Tuż przed głosowaniem głos zabrał Piotr Krzystek, prezydent Szczecina. - Bardzo się cieszę, że rozpoczynamy dyskusję o komunikacji miejskiej. Przychody z biletów nam nie rosną, a nowym grupom udzielamy udogodnień. Propozycja to krok w kierunku bezpłatnej komunikacji. Niestety w naszej sytuacji, przy tej wielkości taboru nie stać nas na to - powiedział prezydent.

Zanim doszło do głosowania Radosław Tumielewicz, dyrektor ZDiTM przedstawił prezentację. Nie krył, że uchwała byłaby bardzo kosztowna. Rocznie do kasy ZDiTM wpłynęłoby 6,7 mln złotych mniej. - Czy nas na to stać? To porównywalne z likwidacją jednej linii tramwajowej lub 4-5 lini autobusowych - pytał szef ZDiTM. Zaproponował nawet radnym wskazanie, które linie autobusowe należy usunąć.

Projekt spodobał się Małgorzacie Jacynie-Witt, radnej niezależnej. Według niej uchwała mogłaby pomóc mieszkańcom centrum. - Tam mieszka największa grupa mieszkańców o najniższych dochodach - argumentowała.

Natomiast przeciwnikiem pomysłu okazał się Wojciech Dorżynkiewicz, radny niezrzeszony. - Jeżeli mielibyśmy zwolnić osoby uczące się to byłym za. Tylko do 13 roku to nielogiczne, bo uczniowie do podstawówki mają blisko i nie mają potrzeby dojeżdżać. Większe koszty mają rodzice dzieci powyżej 13 roku życia, które dojeżdżają do gimnazjów i liceów.

Radny przypomniał także jak skończyło się wprowadzenie bezpłatnej komunikacji w stolicy Estonii.

- W Tallinie wprowadzono całkowicie darmową komunikację miejską. Zainteresowanie nią zwiększyło się jedynie o 5 procent. Stało się tak ponieważ do przesiadki z samochodu na autobus głównie nas przekonuje częstotliwość połączeń, nowoczesny tabor, brak opóźnień, dobre przesiadki. To wszystko niestety kosztuje - napisał Wojciech Dorżynkiewicz na FB.com.

Wrogiem uchwały był Marek Duklanowski, radny PiS, który wskazał, że pomysł nie jest poparty obliczeniami. - Dla pasażera ważniejsza jest punktualność, bezprzesiadkowość, nowe środki transportu, kwestia ceny biletu jest drugorzędna - argumentował.

Ekspert o pomyśle

- Na temat bezpłatnych w komunikacji zbiorowej napisano wiele w Europie. Nigdzie się tego nie stosuje, jedynie w obszarach gdzie jest tzw. centrum i nie wolno jeździć samochodami osobowymi - uważa profesor Wojciech Bąkowski z Uniwersytetu Szczecińskiego. - W tak trudnych warunkach wielkiego zapóźnienia w odnowę taboru, wprowadzenia biletu elektronicznego to rozwiązanie typowo jak z Kuby: woda za darmo, eksploatacja mieszkania za darmo itp. Dzieci w przeważającej mierze ze względu bezpieczeństwa są dowożone i odwożone do szkół samochodami osobowymi.

Czy na pewno za darmo?
Przykładem nieudanego eksperymentu z komunikacją za „friko” jest belgijskie Hasselt, ponad siedemdziesięciotysięczne miasto w Limburgii. W 1997 roku mieszkańcy zdecydowali, że nie chcą płacić za bilety komunikacji miejskiej. Poparła ich rada miasta, podpisano też porozumienie z zarządem regionu Limburgii o współfinansowaniu tego przedsięwzięcia. 1 lipca 1997 r. wprowadzono ambitną reformę transportu publicznego pod nazwą „Taryfa zero”. Liczba autobusów wzrosła pięciokrotnie, a liczba pasażerów kilkunastokrotnie.

Przeprowadzone w 1998 r. badania wykazały, że 23 procent pasażerów stanowią dawni użytkownicy samochodów, 14 procent to byli piesi i 18 procent byli rowerzyści. Zwiększono liczbę autobusów z 8 do 46, zaś obsługiwanych linii z 2 do 9, w tym jedną do lotniska poza miastem. Uruchomiono dwie linie nocne.

Po 16 latach funkcjonowania bezpłatnego transportu publicznego zrezygnowano z tego systemu. Liczba osób korzystających z komunikacji rosła lawinowo, a za nimi rosła sieć komunikacyjna i liczba eksploatowanych autobusów. I to właśnie stało się powodem krytycznego obciążenia budżetu i ostatecznie decyzji o końcu darmowej komunikacji.

Warto tutaj wspomnieć, że jeszcze w czerwcu 1997 roku z miejskiej komunikacji w Hasselt korzystało ok. 1000 pasażerów. Dziesięć lat później było to ok 12.600 pasażerów dziennie! Korzystali oni z 9 linii obsługiwanych przez 46 autobusów, które rocznie generowały ok 2.200.000 km. Pojazdy oznaczone literą „H”były darmowe dla mieszkańców a nawet turystów. Pozostałe linie na terenie miasta były darmowe tylko dla mieszkańców. W efekcie mieszkańcy rezygnowali z samochodów osobowych, a nawet rowerzyści przesiadali się do bezpłatnych autobusów.

Tymczasem koszt komunikacji miejskiej w ciągu 10 lat wzrósł prawie czterokrotnie. I o ile w 1997 r. firmie De Lijn, która realizuje transport w Hasselt, zapłacono 967.000 euro, tak w 2007 r. już 3.453.000 euro. Teraz, wprowadzono zasadę, że każdy, kto ma ponad 19 lat musiał zapłacić 60 eurocentów za bilet.

W 1963 roku wprowadzono „taryfę zero” w Rzymie. Eksperyment też się nie udał.

- W komunikacji miejskiej panował tłok nie od opisania, a najwięcej frajdy mieli uczniowie, którzy mogli podróżować za darmo po mieście podczas wagarów - mówi prof. Bąkowski.

Są inne sposoby promowania komunikacji miejskiej.

- Na przykład płaci się drożej za parkowanie w śródmieściu, bądź w ogóle zakazuje wjazdu, tworzy się buspasy bądź parkingi typu „Parkuj&Jedź” - wylicza Bąkowski.

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mama

Uczniowie podstawowek maja blisko do szkoly? Zlikwidowaliscie szkole podstawowa odległą 1 minute od naszego domu, w zamian daliscie szkole w odleglosci 1,8km dwa razy dziennie dla dziecka, a dla nas cztery. Iście wielkoduszne!

s
szczecinianin
W dniu 03.05.2016 o 20:15, Eryk napisał:

Słoma z butów ci wyłazi wieśniaku czy tam wieśniaro, jeden kij. A może jesteś którymś z radnych i pewnie dzieci nie masz? Pewnie nie masz prosty człowieku.Mam nadzieję, że leczysz się prywatnie darmozjadzie i nie korzystasz z "darmowego" leczenia i refundowanych leków.

 


Słoma z butów ci wyłazi wieśniaku czy tam wieśniaro, jeden kij. A może jesteś którymś z radnych i pewnie dzieci nie masz? Pewnie nie masz prosty człowieku.Mam nadzieję, że leczysz się prywatnie darmozjadzie i nie korzystasz z "darmowego" leczenia i refundowanych leków.

I po co tyle agresji ???

E
Eryk
W dniu 02.05.2016 o 23:27, anka napisał:

I słusznie... bezpłatne podręczniki, stypendia szkolne, zasiłki z MOPR, bezpłatne obiady, niekoniecznie dla najbiedniejszych, 500 zł na dziecko... a może jeszcze bezpłatne loty w kosmos???  a Panie Mamy posiedzą sobie przed blokiem, wypiją kawę, zapalą papieroski, bo do pracy, to im się nie opłaca chodzić...

Słoma z butów ci wyłazi wieśniaku czy tam wieśniaro, jeden kij. A może jesteś którymś z radnych i pewnie dzieci nie masz? Pewnie nie masz prosty człowieku.Mam nadzieję, że leczysz się prywatnie darmozjadzie i nie korzystasz z "darmowego" leczenia i refundowanych leków.

a
anka

I słusznie... bezpłatne podręczniki, stypendia szkolne, zasiłki z MOPR, bezpłatne obiady, niekoniecznie dla najbiedniejszych, 500 zł na dziecko... a może jeszcze bezpłatne loty w kosmos???  a Panie Mamy posiedzą sobie przed blokiem, wypiją kawę, zapalą papieroski, bo do pracy, to im się nie opłaca chodzić...

E
Egon

A czy stać Nas na nagrody po 40 tys dla prezesów spłóek komunalnych za pracę  za którą otrzymują i tak zbyt wysokie wynagrodzenia w stosunku do wkładu własnej pracy? To pracownicy im podlegli pracują na ich ,, sukcesy,, za które oni spijają śmietankę.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3