Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Świnoujściu wybierają imię dla maszyny drążącej tunel

Joanna Maraszek
Joanna Maraszek
Głosowanie nad imieniem dla wielkiej maszyny TBM, która wkrótce rozpocznie drążenie tunelu pod dnem Świny trwa. Z pięciu proponowanych imion internauci wybiorą jedno. Dobrawa, Wisna, Victoria, Nereida czy Wyspiarka? Która z propozycji zdobędzie przychylność głosujących i zostanie patronką maszyny? Przekonamy się już za dwanaście dni. Głosowanie potrwa do 24 lutego 2021 włącznie. Jeszcze w lutym zaplanowany jest chrzest maszyny i jej pierwsze uruchomienie.
Głosowanie nad imieniem dla wielkiej maszyny TBM, która wkrótce rozpocznie drążenie tunelu pod dnem Świny trwa. Z pięciu proponowanych imion internauci wybiorą jedno. Dobrawa, Wisna, Victoria, Nereida czy Wyspiarka? Która z propozycji zdobędzie przychylność głosujących i zostanie patronką maszyny? Przekonamy się już za dwanaście dni. Głosowanie potrwa do 24 lutego 2021 włącznie. Jeszcze w lutym zaplanowany jest chrzest maszyny i jej pierwsze uruchomienie. tunel-swinoujscie.pl
W Świnoujściu wybierają imię dla maszyny drążącej tunel. W głosowaniu można wybrać jedno z pięciu zaproponowanych przez mieszkańców imion. Ciekawi jakich?

Głosowanie nad imieniem dla wielkiej maszyny TBM, która wkrótce rozpocznie drążenie tunelu pod dnem Świny trwa. Z pięciu proponowanych imion internauci wybiorą jedno. Dobrawa, Wisna, Victoria, Nereida czy Wyspiarka? Która z propozycji zdobędzie przychylność głosujących i zostanie patronką maszyny? Przekonamy się już za dwanaście dni. Głosowanie potrwa do 24 lutego 2021 włącznie. Jeszcze w lutym zaplanowany jest chrzest maszyny i jej pierwsze uruchomienie.

- Na konkurs na nazwę TBM napłynęło 301 propozycji. Nie wszystkie były zgodne z regulaminem - informuje Jarosław Jaz, rzecznik prezydenta Świnoujścia. - Najczęstszym błędem było podanie propozycji nazwy rodzaju męskiego i brak oświadczenia proponującego, że jest mieszkańcem Świnoujścia, który ma ukończone 13 lat oraz danych kontaktowych. Ostatecznie zgodnych z regulaminem było 99 propozycji. Część imion powtarzała się.

Zgodnie z regulaminem konkursu (dostępny na stronie www.swinoujscie.pl), komisja konkursowa wybrała pięć z nich, na które od dziś można głosować na oficjalnej stronie miasta www.swinoujscie.pl.

W składzie komisji konkursowej znaleźli się przedstawiciele: firmy PORR z konsorcjum, które buduje tunel, inwestora zastępczego szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, konsultanta wykonawcy inwestycji firmy Sweco oraz Urzędu Miasta Świnoujście. W sumie pięć osób.

- Nie było łatwo spośród wszystkich propozycji wybrać piątkę do dalszego etapu. Wiele było naprawdę ciekawych - przyznaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, przedstawicielka Sweco i przewodnicząca komisji. - Zdecydowaliśmy w głosowaniu, a w wyborze niektórych propozycji przeważyły ich związki z miastem bądź historią. Chcieliśmy by imiona wybrane do dalszego głosowania były symboliczne dla miejsca i inwestycji.

O ostatecznym wyborze imienia zdecydują internauci w głosowaniu. Na autora zwycięskiej nazwy czeka nagroda w wysokości 2 tys. złotych. A wśród dodatkowych nagród są: wizyta na placu budowy tunelu (w terminie uzgodnionym z wykonawcą inwestycji), udział w uroczystości nadania imienia maszynie oraz zestaw promocyjnych upominków.

Z placu budowy

Chrzest maszyny i rozpoczęcie drążenia odbędzie się w marcu tego roku. W tej chwili na placu budowy trwają prace przygotowujące do drążenia.

- Odwadnianie komory odbiorczej, wykop do poziomu rozparcia tymczasowego oraz montaż rozparcia tymczasowego stalowego. Tego rodzaju prace wykonywano na wyspie Wolin, w rejonie, w którym maszyna TBM zakończy drążenie terenu - informuje wykonawca. - Prowadzono wykop do poziomu rozparcia tymczasowego oraz montowano konstrukcje wsporcze dla rozparcia. W segmentach od R13 do R10 skuwano wierzch ścian szczelinowych, zbrojono i betonowano wieńce.

A co po drugiej stronie Świny?

- Intensywne prace prowadzone są m. in. w rejonie szybu startowego: trwa odwadnianie komory, uszczelnianie ścian szczelinowych, wykonywanie belek jezdnych dla toru suwnicy do opuszczania segmentów obudowy do komory startowej - informuje wykonawca. - Poza tym wykonywany jest blok oporowy, który ma służyć do odepchnięcia tarczy TBM. Styk ściany czołowej z blokiem startowym jest uszczelniany. Intensywne prace prowadzone są w rejonie rampy i tunelu wykonywanego metodą stropową. Kontynuowane jest odwadnianie wykopu oraz wyrównywanie i czyszczenie ścian szczelinowych.

W tej chwili jedynym połączeniem pomiędzy nimi, a poprzez wyspę Wolin także Uznamu z resztą Polski są dwie przeprawy promowe. Konieczność korzystania z promów to ogromna niedogodność nie tylko dla mieszkańców, ale i turystów oraz przedsiębiorców działających na świnoujskim rynku. Długie kolejki oczekiwania na przeprawę, zwłaszcza w sezonie letnim, działają odstraszająco i negatywnie wpływają na wizerunek miasta. W przypadku niesprzyjających warunków pogodowych zdarza się, że Świnoujście jest odcięte od reszty kraju, co z kolei zagraża jego bezpieczeństwu. Budowa stałego połączenia – tunelu docelowo rozwiąże te problemy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na swinoujscie.naszemiasto.pl Nasze Miasto