PŻM to światowy potentat
PŻM to światowy potentat
Polska Żegluga Morska to największy polski armator oraz jeden z największych w Europie. Przedsiębiorstwo posiada 71 statków o łącznej nośności ponad 2 mln dwt., w tym masowce, siarkowce oraz promy. Podstawowym sektorem działalności PŻM jest przewóz ładunków masowych takich jak węgiel, zboża etc. w żegludze nieregularnej o zasięgu globalnym. Armator jest także światowym liderem na niszowym rynku przewozów płynnej siarki. Obok przewozów masowych, przedsiębiorstwo z powodzeniem realizuje m.in. - poprzez swoją spółkę Unity Line - żeglugę promową na Bałtyku. Jest właścicielem kompleksu biurowo-hotelowego w Szczecinie, a także części reprezentacyjnych nabrzeży przy Wałach Chrobrego, skąd prowadzi żeglugę białą flotą.
- Statek będzie nosił nazwę Miedwie - informuje Krzysztof Gogol z Polskiej Żeglugi Morskiej. - Jak na jeziorowce przystało cała seria będzie nosiła nazwy polskich jezior i wejdzie do eksploatacji w październiku tego roku.
Miedwie to masowiec o nośności 30 tys. ton.
- Jego wmiary pozwalają mu wpływać przez system wąskich śluz na Wielkie Jeziora Amerykańskie - dodaje Gogol - Ma około 220 metrów długości i 23 metry szerokości.
Polska Żegluga Morska oraz kanadyjska kompania Fednav to dwaj najważniejsi na świecie armatorzy statków oceanicznych działający na amerykańsko-kanadyjskim rynku.
Na Wielkie Jeziora nowy statek PŻM będzie woził głównie stal z Holandii na potrzeby amerykańskiego przemysłu samochodowego. W powrotnych rejsach do Europy w ładowniach statku znajdzie się przede wszystkim zboże.
Miedwie to kolejny statek z realizowanego programu odnowy tonażu spółki. W sumie do 2013 roku PŻM zamierza wprowadzić do eksploatacji 34 nowe masowce.
- W ubiegłym roku naszą flotę zasiliły Roztocze i Kaszuby, statki o nośności 38 tys. ton z chińskiej stoczni Xingang - kontynuuje Krzysztof Gogol. - W tym roku weszły już do eksploatacji Mazowsze i Orawa. Jeszcze w sierpniu mamy odebrać kolejnego masowca - Kurpie, a jesienią i zimą nasza flota wzbogaci się o Kociewie oraz Polesie.
Już za miesiąc w innej chińskiej stoczni New Times Shipyard będzie zwodowany Giewont, największy w historii PŻM, o nośności 80 tys. ton. Spółka zamówiła takie cztery.
W tym roku Polska Żegluga Morska odbierze więc siedem statków, w przyszłym - kolejnych osiem jednostek. Inwestycje finasuje z pieniędzy własnych i kredytów.
Każdy z wchodzących do eksploatacji statków - pomimo kryzysu na rynku żeglugowym - od razu uzyskuje zatrudnienie.
- Tylko w 2009 roku odbierane ze stoczni jednostki stworzą w PŻM około 280 nowych miejsc pracy na kolejne 30 lat - podkreśla Gogol.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?