Grupa Azoty Police docenia to, że pracownicy mogliby dojeżdżać do pracy koleją, jest jednak problem.
- Decyzja o utworzeniu i włączeniu do sieci Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej przystanku przy zakładach leży po stronie samorządu gminy Police oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego i wszelkie pytania dotyczące terminu ewentualnego uruchomianie połączenia powinny być kierowane do tych instytucji - mówi Kornelia Przygoda z Biura Komunikacji i Relacji Inwestorskich Grupa Azoty Zakłady Chemiczne "Police" S.A. - Grupa Azoty Police niezmiennie podtrzymuje stanowisko o pełnej współpracy w tym temacie i zabiega o decyzję korzystną dla pracowników naszej spółki, zapewniając tym samym pożądane obłożenie składów SKM.
Wiadomo, że w pierwszym etapie budowy SKM, która teoretycznie ma ruszyć do 2023 roku, nie ma co liczyć na trzeci przystanek w Policach. Dwa pozostałe to Police-Dąbrówka i Police na dawnej stacji. Zapytaliśmy Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, czy jest realna szansa , że w drugim etapie budowy SKM powstanie przystanek przy zakładach Grupy Azoty Police? Jeśli tak to kiedy? Oto wyjaśnienia SSOM, które wpłynęły do naszej redakcji:
"Przygotowanie do realizacji projektu Budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego rozpoczęło w II połowie 2014r. Wówczas na mocy umowy zawartej z wykonawcą Stowarzyszeniem Inżynierów i techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Szczecinie rozpoczęto opracowanie Studium Wykonalności Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. W dniu 31.01.2015r. wykonawca prowadząc konsultacje dotyczące przebiegu i zakresu rzeczowego SKM wystąpił do Prezesa Grupy Azoty ZCH Police z prośbą o konsultacje w sprawie uwzględnienia w Studium potrzeb ZCH Police w zakresie przewozów pasażerskich oraz towarowych. Wskazując, że celem jest uwzględnienie potrzeb ZCH Police – zakładu znaczącego dla rozwoju Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, w dniu 24.03.2015r. odbyło się spotkanie w ww. sprawie pełnomocnika SSOM Pana Jerzego Jastrzębskiego z Członkiem Zarządu ZCH Police Panem Wojciechem Naruciem, który oświadczył, że ZCH Police nie są zainteresowane szczegółowymi rozwiązaniami gdyż nie zamierzają uczestniczyć w realizacji tego projektu z następujących powodów:
- marginalnej roli transportu kolejowego w zakresie obsługi przewozów towarowych dla ZCH Police,
- zabezpieczeniu dojazdu pracowników do pracy przez transport autobusowy.
Odnosząc się do Studium Wykonalności według opinii Członka Zarządu wszystkie zaproponowane w opracowaniu opcje modernizacji linii kolejowej nr 406 były dla ZCH Police do przyjęcia.
Studium Wykonalności Szczecińskiej Kolei Metropolitalne zostało zgodnie z umową wykonane i finalnie zaakceptowane przez wszystkie zainteresowane strony i przyjęte na Walnym Zebraniu SSOM w dniu 26.04.2017r.
W dniu 20.07.2017r. Grupa Azoty wystosowała pismo do SSOM, w którym pisemnie zadeklarowała zainteresowanie rozwojem systemu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej i reaktywacją transportu publicznego „uwzględniającego potrzeby pracowników, kontrahentów i klientów spółki oraz jej partnerów biznesowych. Pismo sygnowali Wiceprezesi Zarządu spółki: Tomasz Panas, dr Włodzimierz Zasadzki oraz Anna Tarocińska - Członek Zarządu.
ZOBACZ TEŻ:
Treść pisma Grupy Azoty do SSOM
W odpowiedzi na powyższe przedstawiciele SSOM zorganizowali spotkanie, które odbyło się w siedzibie ZCH Police w dniu 17.08.2017r. z udziałem Przedstawicieli Zarządu Grupy Azoty, Przedstawicieli PKP PLK Zakładu Linii Kolejowych i SSOM. Na spotkaniu poinformowano, że SSOM w dniu 28.07.2017r. złożył wniosek do CUPT o dofinansowanie projektu Budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej w ramach ogłoszonego konkursu Nr POIiŚ.5.2/2/16, którego załącznikiem było opracowane i przyjęte Studium Wykonalności. Z uwagi na wcześniejsze stanowisko Zarządu ZCH Police zakres inwestycji na linii kolejowej 406 kończy się na stacji Police.
W związku z powyższym ustalono, że ZCH Police wybudują niezbędny dla swoich potrzeb przystanek przy ul. Kuźnickiej, natomiast PKP PLK zapewni o odpowiednich parametrach infrastrukturę torową, która umożliwi kursowanie pociągów pasażerskich i towarowych. Do dalszego uzgodnienia pomiędzy stronami pozostała kwestia finansowania zwiększonych kosztów prowadzenia przejazdów SKM do stacji ZCH Police oraz szczegóły techniczne dotyczące budowy niezbędnej infrastruktury przez ZCH Police i PKP PLK.
W dniu 28.08.2017 roku na ręce Prezesa Zarządu GA Zakładów Chemicznych „Police” S.A Wojciecha Wardackiego Stowarzyszenie SOM, jako lider projektu SKM, przekazało szereg informacji nt. projektu budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, w tym uwarunkowań formalno-organizacyjnych i finansowych. Prezes GA Zakłady Chemiczne „Police” S.A. otrzymał także wstępne oszacowanie kosztów budowy niezbędnej dla Grupy Azoty infrastruktury oraz utrzymania i eksploatacji tej linii, tj. na odcinku od Stacji Police do ZCH Police, celem podjęcia przez spółkę, zgodnie z ustaleniami, dalszych działań. Jednocześnie w imieniu lidera projektu dyrektor Roman Walaszkowski zadeklarował pomoc w zaplanowaniu i wdrożeniu przedsięwzięcia polickiej fabryki.
Od 4 lat Grupa Azoty ma świadomość, że na obecnym etapie realizacja infrastruktury przystanku obsługującego Zakłady może być przeprowadzona przez Grupę Azoty.
Kierunki rozwoju SKM, czyli tzw. II etap , zgodnie z wcześniejszymi założeniami wynikającymi ze Strategii Rozwoju SSOM, będą podlegały dalszym analizom, na podstawie których zostaną wypracowane i podjęte dalsze decyzje dotyczące ostatecznego kształtu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
POLECAMY RÓWNIEŻ:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?