Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trzeci przystanek SKM przy zakładach chemicznych Azoty Police. Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze...

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Chęci są, ale nie od dziś wiadomo, że nie wystarczą. Trzeba jeszcze wyłożyć kasę na budowę przystanku obok Zakładów Chemicznych Grupy Azoty Police. Okazuje się, że z tym nikt się nie kwapi. Ani chemiczny gigant, ani samorząd. Sprawa ciągnie się od 2017 roku.

Grupa Azoty Police docenia to, że pracownicy mogliby dojeżdżać do pracy koleją, jest jednak problem.

- Decyzja o utworzeniu i włączeniu do sieci Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej przystanku przy zakładach leży po stronie samorządu gminy Police oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego i wszelkie pytania dotyczące terminu ewentualnego uruchomianie połączenia powinny być kierowane do tych instytucji - mówi Kornelia Przygoda z Biura Komunikacji i Relacji Inwestorskich Grupa Azoty Zakłady Chemiczne "Police" S.A. - Grupa Azoty Police niezmiennie podtrzymuje stanowisko o pełnej współpracy w tym temacie i zabiega o decyzję korzystną dla pracowników naszej spółki, zapewniając tym samym pożądane obłożenie składów SKM.

Wiadomo, że w pierwszym etapie budowy SKM, która teoretycznie ma ruszyć do 2023 roku, nie ma co liczyć na trzeci przystanek w Policach. Dwa pozostałe to Police-Dąbrówka i Police na dawnej stacji. Zapytaliśmy Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, czy jest realna szansa , że w drugim etapie budowy SKM powstanie przystanek przy zakładach Grupy Azoty Police? Jeśli tak to kiedy? Oto wyjaśnienia SSOM, które wpłynęły do naszej redakcji:

"Przygotowanie do realizacji projektu Budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego rozpoczęło w II połowie 2014r. Wówczas na mocy umowy zawartej z wykonawcą Stowarzyszeniem Inżynierów i techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Szczecinie rozpoczęto opracowanie Studium Wykonalności Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. W dniu 31.01.2015r. wykonawca prowadząc konsultacje dotyczące przebiegu i zakresu rzeczowego SKM wystąpił do Prezesa Grupy Azoty ZCH Police z prośbą o konsultacje w sprawie uwzględnienia w Studium potrzeb ZCH Police w zakresie przewozów pasażerskich oraz towarowych. Wskazując, że celem jest uwzględnienie potrzeb ZCH Police – zakładu znaczącego dla rozwoju Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, w dniu 24.03.2015r. odbyło się spotkanie w ww. sprawie pełnomocnika SSOM Pana Jerzego Jastrzębskiego z Członkiem Zarządu ZCH Police Panem Wojciechem Naruciem, który oświadczył, że ZCH Police nie są zainteresowane szczegółowymi rozwiązaniami gdyż nie zamierzają uczestniczyć w realizacji tego projektu z następujących powodów:

  • marginalnej roli transportu kolejowego w zakresie obsługi przewozów towarowych dla ZCH Police,
  • zabezpieczeniu dojazdu pracowników do pracy przez transport autobusowy.

Odnosząc się do Studium Wykonalności według opinii Członka Zarządu wszystkie zaproponowane w opracowaniu opcje modernizacji linii kolejowej nr 406 były dla ZCH Police do przyjęcia.

Studium Wykonalności Szczecińskiej Kolei Metropolitalne zostało zgodnie z umową wykonane i finalnie zaakceptowane przez wszystkie zainteresowane strony i przyjęte na Walnym Zebraniu SSOM w dniu 26.04.2017r.

W dniu 20.07.2017r. Grupa Azoty wystosowała pismo do SSOM, w którym pisemnie zadeklarowała zainteresowanie rozwojem systemu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej i reaktywacją transportu publicznego „uwzględniającego potrzeby pracowników, kontrahentów i klientów spółki oraz jej partnerów biznesowych. Pismo sygnowali Wiceprezesi Zarządu spółki: Tomasz Panas, dr Włodzimierz Zasadzki oraz Anna Tarocińska - Członek Zarządu.

ZOBACZ TEŻ:

Treść pisma Grupy Azoty do SSOM

W odpowiedzi na powyższe przedstawiciele SSOM zorganizowali spotkanie, które odbyło się w siedzibie ZCH Police w dniu 17.08.2017r. z udziałem Przedstawicieli Zarządu Grupy Azoty, Przedstawicieli PKP PLK Zakładu Linii Kolejowych i SSOM. Na spotkaniu poinformowano, że SSOM w dniu 28.07.2017r. złożył wniosek do CUPT o dofinansowanie projektu Budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej w ramach ogłoszonego konkursu Nr POIiŚ.5.2/2/16, którego załącznikiem było opracowane i przyjęte Studium Wykonalności. Z uwagi na wcześniejsze stanowisko Zarządu ZCH Police zakres inwestycji na linii kolejowej 406 kończy się na stacji Police.
W związku z powyższym ustalono, że ZCH Police wybudują niezbędny dla swoich potrzeb przystanek przy ul. Kuźnickiej, natomiast PKP PLK zapewni o odpowiednich parametrach infrastrukturę torową, która umożliwi kursowanie pociągów pasażerskich i towarowych. Do dalszego uzgodnienia pomiędzy stronami pozostała kwestia finansowania zwiększonych kosztów prowadzenia przejazdów SKM do stacji ZCH Police oraz szczegóły techniczne dotyczące budowy niezbędnej infrastruktury przez ZCH Police i PKP PLK.
W dniu 28.08.2017 roku na ręce Prezesa Zarządu GA Zakładów Chemicznych „Police” S.A Wojciecha Wardackiego Stowarzyszenie SOM, jako lider projektu SKM, przekazało szereg informacji nt. projektu budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, w tym uwarunkowań formalno-organizacyjnych i finansowych. Prezes GA Zakłady Chemiczne „Police” S.A. otrzymał także wstępne oszacowanie kosztów budowy niezbędnej dla Grupy Azoty infrastruktury oraz utrzymania i eksploatacji tej linii, tj. na odcinku od Stacji Police do ZCH Police, celem podjęcia przez spółkę, zgodnie z ustaleniami, dalszych działań. Jednocześnie w imieniu lidera projektu dyrektor Roman Walaszkowski zadeklarował pomoc w zaplanowaniu i wdrożeniu przedsięwzięcia polickiej fabryki.
Od 4 lat Grupa Azoty ma świadomość, że na obecnym etapie realizacja infrastruktury przystanku obsługującego Zakłady może być przeprowadzona przez Grupę Azoty.
Kierunki rozwoju SKM, czyli tzw. II etap , zgodnie z wcześniejszymi założeniami wynikającymi ze Strategii Rozwoju SSOM, będą podlegały dalszym analizom, na podstawie których zostaną wypracowane i podjęte dalsze decyzje dotyczące ostatecznego kształtu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

POLECAMY RÓWNIEŻ:

Trwa akcja załadunku wraku pociągu z Kołbaskowa. Na miejscu działa już dźwig

Akcja wywozu wraku pociągu w Kołbaskowie. Tabor załadowany. ...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński