Tor wodny za płytki. Na pogłębianie nie ma pieniędzy

Piotr Jasina
Andrzej Szkocki
Sytuacja jest bardzo poważna. Jutro będą o tym rozmawiać przedstawiciele Urzędu Morskiego i Akademii Morskiej, Zarządów Morskich Portów Szczecin Świnoujście, stacji pilotów i ministerstwa infrastruktury.

Turystyczne Perły Pomorza

Turystyczne Perły Pomorza

Chcesz się dowiedzieć, gdzie na Pomorzu spędzić wakacyjny urlop? Interesują Cię nadmorskie - i nie tylko - turystyczne ciekawostki? A może szukasz namiarów na hotele i pensjonaty? To wszystko znajdziesz na naszym specjalnym serwisie - TURYSTYCZNE PERŁY POMORZA

- W tym roku nie wydaliśmy ani złotówki na pogłębianie toru, bo nie mamy pieniędzy - przyznaje Andrzej Borowiec, dyrektor Urzędu Morskiego. - Wysłaliśmy właśnie kolejne pismo do ministra infrastruktury w tej sprawie. Już w tej chwili ruch statków na torze wodnym z Bałtyku do Szczecina jest bardzo ograniczony. Może być jeszcze gorzej. Tor wodny wart jest tyle, ile jego najpłytsze miejsce.

Najgorzej jest na Zalewie Szczecińskim i Przekopie Mieleńskim. Tzw. głębokość technologiczna toru wodnego powinna wynosić 10,5 m. Tymczasem w wielu miejscach jest już poniżej 10 metrów. Podobnie zresztą jak na obrotnicy przy Basenie Górniczym. Co to oznacza dla statków o zanurzeniu 9,15 m, nietrudno się domyślić.

- Zależy nam by jednostki o takim zanurzeniu, o długości do 165 metrów mogły nadal wchodzić do portów w Policach czy Szczecinie - podkreśla Andrzej Borowiec. - Ale bez pieniędzy z ministerstwa infrastruktury nic nie zrobimy. A przecież ten resort ma zapewnić fundusze na utrzymanie właściwych parametrów toru wodnego.

Minister infrastruktury jednak tych pieniędzy nie zapewnia. Dlatego już od 2006 roku Urząd Morski nie wykonuje nawet podstawowych prac, by tor wodny od Bałtyku do Szczecina wraz z infrastrukturą utrzymać we właściwym stanie. W efekcie zmniejszono prędkość dla statków, wprowadzono ruch jednokierunkowy, duże jednostki nie mogą się wymijać na torze wodnym.

Płycizny lada moment mogą stać się bardziej dotkliwsze. Sztormy, cofki, niekorzystne stany wód i prądy mogą bowiem jeszcze bardziej spłycić tor. Aby przywrócić na całej jego długości głębokość 10,5 m, potrzeba około 10-12,5 mln zł. Kompleksowa modernizacja wodnego szlaku to inwestycja wymagająca znacznie większych funduszy.

- Portowe spółki eksploatacyjne od dawna sygnalizują nam, iż armatorzy nie wysyłają do Szczecina dużych jednostek bo jest to port niepewny - dodaje dyrektor Urzędu Morskiego. - Wybierają Rostock czy Gdańsk. Argumenty tych, którzy twierdzą iż dla Szczecina 10,5 metra głębokości toru to nawet za dużo, bo tu duże jednostki nie przypływają, mnie nie przekonują. Nie przypływają, bo nikt nie będzie kierował takich statków wiedząc, jak głęboki jest tor. Komunikaty żeglarskie przecież odbierają na bieżąco.

FLESZ: Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

c
czytelnik

Prezes Siergiej jest bardzo wybitnym fachowcem od zatrudniania swoich. Wystarczy przejśc sie po firmach działających w portach aby usłuszeć opinię o "fachowości" tego człowieka. Oba porty przestaja być zauważane w Europie bo bycie i pokazywanie mozliwości portów kosztuje. A Siergiej nie rozumie, że wydanie 1 zł zwróci sie kilkuktornie. Zamiast szukac pieniędzy w ładunkach szuka pieniędzy w zwalnianiu ludzi.

b
banan

w szczecinie tez pracowala poglebiarka pod koniec 2008 roku czy na samym pocatku 2009 jakos tak. to raz. A dwa po co pogłębiać skoro prezes ZMPSiŚ SA - J. Siergiej twierdzi ze nie ma przeladunku, wiec po co wyrzucac kase, skoro statki i tak nie przyplywaja

a
am3is

Dlatego już od 2006 roku Urząd Morski nie wykonuje nawet podstawowych prac, by tor wodny od Bałtyku do Szczecina wraz z infrastrukturą utrzymać we właściwym stanie.
To ciekawe bo w zeszłe lato widziałem pracującą w Świnoujściu pogłębiarkę.

S
Szczecinianin

No i właśnie zrozumiałem te pływające ogrody. Tor się spłyci mocniej, zarośnie trzciną i innymi roślinkami i bedziemy mieli pływające ogrody - rewelacja. I za darmo :-)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3