Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Teraz wyremontują pętle, a za kilka lat znowu rozkopią?

Marek Jaszczyński
– Chodzi o to, aby nie trzeba było za kilka lat ponownie usuwać i znowu wymieniać torowiska z powodu kolejnejinwestycji – mówi Robert Łubiński.
– Chodzi o to, aby nie trzeba było za kilka lat ponownie usuwać i znowu wymieniać torowiska z powodu kolejnejinwestycji – mówi Robert Łubiński. Sebastian Wołosz
Pętla tramwajowa w Lesie Arkońskim ma zostać wyremontowana. Jednak za kilka lat być może znowu trzeba będzie ją rozkopać, aby połączyć ją z torowiskiem, które ma powstać na ul. Spacerowej.

"Tramwaje Szczecińskie" ogłosiły przetarg na remont torowiska na pętli. Wykonawca będzie miał 60 dni na wykonanie prac. Oferty zbierane będą do 16 kwietnia. Plan ratunkowy zakłada wzmocnienie podłoża pętli tramwajowej "Las Arkoński" w oparciu o dokumentację geotechniczną, naprawę i odbudowę torowiska. Mają też zostać wymienione szyny o łącznej długości 186 m i trzy zwrotnice tramwajowe. Modernizacji ma zostać poddana też sieć trakcyjna, wymienione będą płotki, naprawione perony przystankowe na pętli.

- Zadanie obejmuje także usunięcie wody z niecki, usunięcie roślinności, rekultywacja i obsianie trawą, uporządkowanie terenu sąsiadującego - mówi Dariusz Wołoszczuk ze szczecińskiego magistratu. - Wartość robót to około 2,5 miliona zł brutto.

- Tylko czy 186 metrów toru, który ma być wymieniony, nie trzeba będzie za kilka lat ponownie usuwać - zastanawiają się miłośnicy komunikacji. - A to ze względu na budowę docelowej dwukierunkowej pętli tramwajowo-autobusowej. Czyli z chwilą budowy torowiska na ulicy Spacerowej.

- Byłoby to bowiem oczywiste wyrzucenie tych z trudem wysupłanych teraz przez miasto pieniędzy w błoto - mówi Robert Łubiński ze Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej. - A więc ten nowo układany tor na pętli musi być bezwzględnie już teraz układany na jego docelowym przebiegu. Zgodnym z pierwotnym projektem przebudowy pętli na dwukierunkową. Tak by w możliwie jak największej długości mógł tam pozostać już na stałe i w stosownym czasie zostać włączony w przyszłą pętlę. Jedynie na końcach tego odcinka trzeba prawdopodobnie zastosować jakieś odcinki przejściowe. Być może pozostawić fragmenty starego torowiska, by móc włączyć wymieniany tor na pętli w ułożone już tory na ulicy.

Te odcinki muszą być wykonane później, wraz z kompletną przebudową i poszerzeniem ulicy wzdłuż pętli. Planowana do remontu długość 186 m tzw. toru pojedynczego pasuje akurat do długości toru okalającego pętlę na odcinku poza ulicą.

- Mam więc nadzieję, że na tej właśnie długości zostanie już teraz wykonany docelowy tor przyszłej dwukierunkowej pętli tramwajowo- autobusowej Las Arkoński - mówi pan Robert. - Pytanie tylko, czy nawierzchnia tego toru będzie od razu ostatecznie dostosowana do jazdy autobusów, tak jak było to pierwotnie zaprojektowane. Jeżeli jednak nie będzie to nawierzchnia tramwajowo-autobusowa, to wraca pytanie o zakres prac niezbędnych do wykonania na tym samym torze z chwilą docelowej przebudowy pętli na tramwajowo-autobusową. Mam nadzieję, że nie trzeba go będzie za kilka lat "wyrzucać na złom".

Urząd Miasta twierdzi, że obecna przebudowa pętli to naprawa nasypu, a torowisko nie będzie ułożone pod planowaną pętlę.

- Roboty budowlane odbudowujące i wzmacniające nasyp połączone z konieczną wymianą 200 m torów należy uznać za działanie mające na celu wznowienie ruchu tramwajów po zakończeniu przebudowy ulic: Niemierzyńskiej i Arkońskiej - mówi Dariusz Wołoszczuk z biura promocji i informacji urzędu miasta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński