Tak dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie [prezentacja, wideo]

Paulina Targaszewska paulina.targaszewska@mediaregionalne.pl
Udostępnij:
Komisja do spraw rozwoju, promocji i gospodarki morskiej pozytywnie wypowiedziała się na temat uruchomienia w Szczecinie szybkiej kolei. Teraz sprawa trafi do prezydenta miasta i marszałka województwa.

- W Szczecinie brakuje szybkiej kolei, jesteśmy za tym żeby wreszcie ją uruchomiono - mówi Maria Herczyńska, przewodnicząca komisji do spraw rozwoju, promocji i gospodarki morskiej. - Będziemy dążyć do tego, żeby ten cel udało się osiągnąć. Zwrócimy się do prezydenta i marszałka, żeby wspólnie wykonać studium uwarunkowań. Później przyjdzie czas na kolejne kroki.

Słowa padły po tym, jak Maciej Sochanowski ze Szczecińskiego Stowarzyszenia Miłośników Komunikacji Miejskiej przedstawił radnym swój projekt uruchomienia w mieście szybkiej kolei.

Jego pomysł zakłada połączenie linią kolejową Polic z osiedlem Słonecznym. Po drodze znajdowałoby się ok. 15 przystanków: na Dworcu Głównym, Pomorzanach, przy Cmentarzu Centralnym, na Turzynie, Pogodnie, Łęknie, przy Szczecińskim Parku Naukowo Technologicznym, na Niebuszewie, Drzetowie, Żelechowej, Golęcinie, Gocławiu, Stołczynie i Skolwinie. Sochanowski proponuje aby do uruchomienia SKM wykorzystać istniejący obecnie system kolei miejskiej.

Prezentacja SKM Komisja Rozwoju Rady Miasta

View more presentations from Maciej Sochanowski

Wcześniej konieczne są jednak pewne modernizacje, zmiany i dobudowy. Ich łączny koszt oszacowano na ok. 135 mln zł. Inwestycja mogłaby zostać rozdzielona na budżety dwóch gmin - Szczecina i Polic oraz Polskie Linie Kolejowe.

Co ważne wraz z uruchomieniem SKM wprowadzona zostałaby także integracja biletowa. Oznacza to, że na przejazd szybką koleją, tramwajami i autobusami miejskimi obowiązywałby taki sam bilet. Pomysł bardzo spodobał się szczecińskim radnym.

- Bardzo się cieszę, że powstał taki konkretny projekt uruchomienia w Szczecinie szybkiej kolei - mówi Joanna Bródka z PO. - Zamiast inwestowania w parkingi powinniśmy iść w kierunku rozwoju transportu kolejowego. Jako największe miasto, które korzystałoby z SKM powinniśmy dawać impuls do stworzenia porozumienia z władzami sąsiednich gmin i województwa.

Urząd marszałkowski jest skory do współpracy.

- Dzisiaj nie wiemy jakimi środkami finansowymi będziemy dysponować, zainteresowanie projektem jest jednak bardzo duże i odnosimy się do niego z sympatią - mówi Daniel Paszun, kierownik biura regionalnego transportu pasażerskiego w urzędzie marszałkowskim. - Dobrze jednak szybką kolej nazywać szczecińską koleją metropolitarną, bo to ruch na terenie kilku gmin. To daje szersze możliwości i łatwiej w ten sposób uzyskać dofinansowania na zrealizowanie tej inwestycji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 22

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Skrzypek
Skąd w was tyle pesymizmu:) w Hamburgu taka kolejka działa i jest świetnym rozwiązaniem. Ludzie mieszkający w zewnętrznych dzielnicach, Policach , Goleniowie, Gryfinie itp. i dojeżdżający do pracy, mogliby zostawić swoje samochody w garażach. Nie stali byśmy w porannych i popołudniowych korkach. Mówicie że z domu macie do tej kolejki daleko to kupcie sobie rowery, na które można by było uszykować parkingi. Na zachodzie to działa!!! a w naszym pięknym kraju albo się nic nie opłaca, albo każda fajna inicjatywa trafia w ludzki beton. Chcecie rozwoju miasta to pozwólcie ludziom działać.
M
MICHAŁ
I tak nic z tego nie wyjdzie- jak byle mała rudera w Zdrojach stanowi taki wielki problem, to co będzie dalej...?

m.
M
Michuss
Zaryzykuję stwierdzenie, że przy obecnym układzie torów taka "kolej miejska" nie miała by większej racji bytu, choćby dlatego, że ogólnie pojęte centrum Szczecina (Al. Niepodległości, Plac Rodła) omija niezwykle skutecznie wielkim łukiem, zapewniając dojazd w zasadzie donikąd, czyli do dworca głównego, skąd i tak dalej trzeba by jechać tramwajem. Te słowa potwierdza fakt, że prawie nikt pociągami do Polic/Trzebieży nie jeździł za czasów ich kursowania...
r
rtj
juz taka kolej byla do trzebiezy zostala zlikwidowana jakies 10 lat temu pociagi jezdzily puste.na poszcsegolnych stacjach nie ma polaczen z komunikacja miejska.co innego szybki tramwaj przez srodmiescie gdzie wszystko jest zkomunikowane.po drugie na calej trasie musialy by byc zamontowane ekrany bo momentami pociag jezdzi pod samym oknami domow;ktore straca na wartosci przy sprzedazy;kto nam zwroci roznice ceny itd.itd

Nikt. Zresztą dlaczego ktoś ma zwracać róźnicę ceny??? Ceny czego... Przecież ta linia kolejowa istnieje od dawna. Trzeba być naiwnym kupując nieruchomosć przy linii kolejowej znajdujacej się w dużym mieście wierząc, że pozostanie ona wiecznie nieczynna. Tak przebiega rozwój wszystkich miast. Nie przekonuje mnie też argument, że chcesz mieć ciszę i spokój. Dlaczego rozwój miasta i udogodnienia komunikacyjne mają być wstrzymywane przez parę osób. Nie rozumiem tego w Polakach. Chcesz mieć ciszę i spokój wyprowadź się na wieś lub gdzieś z dala od głównych tras komunikacyjnych. To taka sytuacja jak ktoś narzeka na wysoki czynsz, bo mieszka sam w czteropokojowym mieszkaniu, a rente ma niską. Tylko proszę mnie tu nie posądzać o jakąś bezduszność. Chodzi o to, że jak ma się problem to trzeba go rozwiązać, a nie biadolić, załamywać ręce, blokować wszelkie inicjatywy rozwoju. Nic dziwnego, że Szczecin tak długo stał w miejscu.
Ps. Ekrany to nie problem, montuje sie je przy drogach, zamontuje przy torach.
r
rtj
Uważam, że taka kolej powinna jeżdzić:
1) do Polic - za duża miejscowość, aby ją ignorować;
2) do Stargardu - powód jak wyżej;
3) do Goleniowa - ze względu na planowaną bocznicę przy lotnisku.

W przypadku polic boję się tylko tego, że osoby dojeżdzające do centrum wybiorą autobusy, ponieważ kolej tam nie dojedzie. Przy obecnym skomunikowaniu koleji z transportem miejskim są małe szanse powodzenia. Ja np. do najbliższego przystanku tej koleji mam wg Google maps 2,6 km tj. ok. 25 min na piechotę. Tramwajem dojadę tam z jedną przesiadką, nadrabiając kilometr - dodając czas oczekiwania na tramwaje wcale nie będe szybciej niż na pieszo. Podobnie z autobusem. Poza tym obecne przystanki tej koleji są w takim stanie i w takich miejscach, że wolałbym się tam nie zapuszczać. Bez dobrej ochrony cała inwestycja zostanie zdewastowana, rozkradziona, pomazana bohomazami graficiarzy.
No i na koniec, obserwując obecne rozwiązania komunikacyjne w mieście, dotychczasową prędkość i jakość ich realizacji nie sądzę, aby te plany się udały. Chyba, że dadzą to zrobić komuś nowemu, młodemu ze świerzym spojrzeniem.
g
goleniow
Jeze, szybka kolej hahaha Kaktus mi urosnie. O szybkim tramwaju gadaja biurwy juz latami i do tej pory nic nie zrobione
b
beta
Moim zadniem pomysl jest dobry pod warunkiem ze szybka kolej miejska bedzie jechac do goleniowa na czas przylotow i odlotow samolotow i omijac bedzie stolczyny i inne dziury, chyba ze w pociagach beda caly czas zastepy policji

A z Polic to malo ludzi pracuje w Szczecinie?
b
beta
SKM powinna dojeżdżać pod Podjuch, obowiązkowo! Można zrobić linie z Dworca Głównego, na Stację w Podjuchach, potem zmiana czoła i dojazd łącznikiem w okolice pętli autobusowej Podjuchy, oczywiście po wybudowaniu tam peronu (miejsca jest mnóstwo). Można też puścić linię Podjuchy - Zdroje - Dąbie - Zdunowo. Zyskujemy linię przecinającą całe prawobrzeże, łatwą możliwość dojazdu z Podjuch do Zdrojów, Dąbia czy Zdunowa bez stania w korkach, które jak wiemy w Podjuchach są ogromne ostatnimi czasy.

Ja tam dobrze pamietam, jak jezdzilem koleja miejska w Szczecinie, bylo to super rozwiazanie zeby z polnocnych dzielnic dojechac na pogodno czy turzyn, tyle ze konduktorzy sprzedawali te same bilety po 5 razy, a poza tym bardzo duzo ludzi jezdzilo tym do pracy
r
rrr
a w przyszlosci tunel Police-Swieta..

Tunel? Chłopie jaki tunel? Dla kogo? A co z torem wodnym? A wiesz ile takie coś kosztuje?
M
Mądry Człowiek
Eh jestescie typowe polaki , to widac, ze nigdzie nie byliscie, nic nie widzieliscie, wiec macie ograniczone pole percepcji rozwoju.

Dlaczego stolczyn i golecino? Po to aby ozywic te dzielnice, ktore powoli odzyskuja "urok". Jak sie nie bedzie inwestowac w transport zbiorowy to bedzie jak w detroit swego czasu, co ludzie stali pol dnia w korkach, zreszta w warszawce juz jest podobnie pomimo namiastki metra.

Do wszystkich krytykantow - pojezdzcie 160km do Berlina i zobaczcie - autobusy,tramwaje,rowery,metro (ubahn i sbahn -SKM), a na samym koncu samochody !

Tam SKM (Sbahn) jezdzi wokol berlina po takich jak tu ktos wspomnial "wsiach" typu sudkreuz etc., ale sa to stacje przesiadkowe, a ludzie mieszkajacy na obrzezach maja prosta droge do centrum.

Moim zdaniem SKM powinna byc od goleniowa przez caly Szczecin az do golecina - bez Polic dlatego ze policzanie wola autobusy (dlatego zniknela linia kolejowa do polic).

W sezonie natomiast proponuje kurs na Trzebiez, a w przyszlosci tunel Police-Swieta..
b
bieniu
Moim zadniem pomysl jest dobry pod warunkiem ze szybka kolej miejska bedzie jechac do goleniowa na czas przylotow i odlotow samolotow i omijac bedzie stolczyny i inne dziury, chyba ze w pociagach beda caly czas zastepy policji
M
Marek
Kolej pasażerska z Głównego do Polic została zlikwidowana bo nikt z niej nie korzystał i nie było przychodów z biletów. Dziwny pomysł za wielką kase >>>
E
Eldo
SKM powinna dojeżdżać pod Podjuch, obowiązkowo! Można zrobić linie z Dworca Głównego, na Stację w Podjuchach, potem zmiana czoła i dojazd łącznikiem w okolice pętli autobusowej Podjuchy, oczywiście po wybudowaniu tam peronu (miejsca jest mnóstwo). Można też puścić linię Podjuchy - Zdroje - Dąbie - Zdunowo. Zyskujemy linię przecinającą całe prawobrzeże, łatwą możliwość dojazdu z Podjuch do Zdrojów, Dąbia czy Zdunowa bez stania w korkach, które jak wiemy w Podjuchach są ogromne ostatnimi czasy.
M
Morgan
Gdzieś ludzie muszą wysiadać więc trochę czasu na to też potrzebują
r
rurysup
Dziwny pomysł. Kogo ta kolej woziłaby, na dodatek ze "Słonecznego"?! Portu nie ma, stoczni nie ma, zakł. Chem. Police obsługują się same, 90% potencjalnych pasażerów jeździ samochodem, więc dla kogo to to byłoby? Tym bardziej że po torach i szlakiem dawnej kolei!
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie