Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecińska Kolej Metropolitalna. Siedem przystanków będzie gotowych do końca 2023 roku

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Na przystanku Szczecin Łasztownia prowadzone są prace związane z budową konstrukcji peronu nr 1.  W budowie jest winda, która zapewni lepszy dostęp do kolei osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Po zakończeniu prac szalunkowych i zbrojeniowych na peronie oraz wykonaniu izolacji, wykonawca przystąpi do układania płyt peronowych i nawierzchni.
Na przystanku Szczecin Łasztownia prowadzone są prace związane z budową konstrukcji peronu nr 1. W budowie jest winda, która zapewni lepszy dostęp do kolei osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Po zakończeniu prac szalunkowych i zbrojeniowych na peronie oraz wykonaniu izolacji, wykonawca przystąpi do układania płyt peronowych i nawierzchni. Marek Jaszczyński
Pierwsze kursy pociągów - w ramach SKM - ze Szczecina Głównego (bez ważnego węzła przesiadkowego Szczecin Niebuszewo) w kierunku Gryfina, Goleniowa i Stargardu mają ruszyć wiosną 2024 roku. PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiły stan prac przy modernizacji linii kolejowych w obrębie aglomeracji szczecińskiej.

Spotkanie dotyczące przyszłości jednej z największych inwestycji kolejowych w regionie odbyło się przy powstającym przystanku Szczecin Łasztownia, który znajduje się przy ulicy Heyki. To jeden z przystanków, które mają być gotowe jeszcze w tym roku.

- Wykonawca zrealizuje 7 przystanków, które będą podlegały procedurze uzyskania dopuszczenia i będziemy sukcesywnie, po dokończeniu formalności związanych z prawem budowlanych, udostępniać przystanki podróżnym. Mam nadzieję, że będzie to się odbywało już od korekty marcowej przyszłego rozkładu jazdy. Mamy rozpisany harmonogram realizacji prac, żeby umowa w swoim zasadniczym zakresie ukończona była na koniec 2024 roku - mówi Arnold Bresch, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK.

W praktyce oznacza to, że prace na liniach do Gryfina i Goleniowa planowane są do końca bieżącego roku, a w Szczecinie Dąbiu i Szczecinie Zdrojach do końca 2024 roku, z uwagi na prowadzoną przez Wody Polskie budowę mostu kolejowego nad Regalicą. Zakończenie wszystkich robót budowlanych w ramach realizowanej inwestycji planowane jest na przełom II i III kwartału 2025 roku, natomiast do końca 2025 roku przewidywane jest uzyskanie wymaganych certyfikatów i dopuszczeń.

- Współpraca z Centrum Unijnych Projektów Transportowych doprowadziła do tego, że mamy możliwość fazowania tego projektu. Nie ma ryzyka, że nie będziemy mogli dokończyć prac już w ramach nowego Krajowego Programu Kolejowego - zapewnia prezes Bresch.

Wykonawca prac, czyli spółka Trakcja realizuje w ramach SKM 27 przystanków bądź stacji. Na przystanku Szczecin Łasztownia prowadzone są prace związane z budową konstrukcji peronu nr 1. W budowie jest winda, która zapewni lepszy dostęp do kolei osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Po zakończeniu prac szalunkowych i zbrojeniowych na peronie oraz wykonaniu izolacji, wykonawca przystąpi do układania płyt peronowych i nawierzchni.

Poza przystankiem Szczecin Łasztownia, wykonawca Trakcja S.A. buduje perony na przystanku Szczecin Trzebusz (LK nr 401), przystanku Szczecin Żydowce (LK nr 273) oraz peron nr 2 na stacji Gryfino (LK nr 273). Ku końcowi zamierzają również prace na stacji Szczecin Podjuchy (LK nr 273) oraz na przystanku Goleniów Park Przemysłowy (LK nr 401).

- W ramach tego projektu pracujemy na 7 przystankach, które są albo już eksploatowane, albo też są to nowobudowane przystanki, których nie było na tych liniach - wyjaśnia Łukasz Ktacz, dyrektor kontraktu - Oczywiście przystanki, które były, są dużo prostsze do oddania do eksploatacji po wykonaniu wszystkich robót, uzyskaniu pozwoleń na użytkowanie i odbiorów technicznych i eksploatacyjnych. Będziemy te przystanki niezwłocznie oddawać do ruchu.

Do końca tego roku mają zostać zakończone wszystkie inwestycje samorządowe towarzyszące SKM, czyli infrastruktura wokół przystanków. Pierwsze kursy pociągów - w ramach SKM - ze Szczecina Głównego (bez ważnego węzła przesiadkowego Szczecin Niebuszewo) w kierunku Gryfina, Goleniowa i Stargardu mają ruszyć wiosną 2024 roku, między marcem a czerwcem. Koszty budowy SKM wzrosły i to znacznie.

- Obecnie koszt budowy SKM wynosi ponad 1 184 mln złotych brutto i powinien zamknąć się w tej kwocie - mówi Roman Walaszkowski, dyrektor biura stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, które jest liderem projektu budowy SKM.

Nadal trwają rozmowy nad wspólnym biletem metropolitalnym.

- Żeby móc w ogóle uruchomić pociągi SKM w tej zwiększonej liczbie nawet na trzech liniach, to musimy doprowadzić do tego, że będą zapisane w rozkładzie kolejowym, który jest tworzony na rok od grudnia do grudnia. W tej chwili intensywnie spotykamy się i nad rozkładem jazdy, i nad możliwościami finansowymi - zapewnia dyrektor Walaszkowski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński