- Działamy, by zapewnić dalsze finansowania budowy SKM. Przygotowujemy dokumenty niezbędne do złożenia wniosku do Centrum Unijnych Projektów Transportowych umożliwiającego podział dofinansowania unijnego i realizację inwestycji po 2023 r. Zakładamy, że zakończenie inwestycji będzie pod koniec 2024 r.u - informuje Bartosz Pietrzykowski, reprezentujący PKP Polskie Linie Kolejowe.
A jest o co walczyć, bo chodzi o niebagatelną kwotę - 512 milionów złotych dofinansowania.
Kto zawiódł podczas budowy kolei metropolitalnej dla regionu, która powinna była być skończona w tym roku (najpóźniej za tydzień, bo w II kwartale 2022)? Według inwestora, czyli PKP PLK, główny wykonawca powinien się bardziej zaangażować.
- PKP Polskie Linie Kolejowe są w stałym kontakcie z wykonawcą, firmą Trakcja, dla optymalizacji prac na tym ważnym społecznie kontrakcie. Trwają rozmowy w sprawie wypracowania nowych rozwiązań realizacji projektu. Według nas potencjał wykonawcy jest niewystarczający - wyjaśnia Pietrzykowski.
Co więc się dzieje na trasie i przystankach dla SKM?
Trakcja buduje perony na przystankach osobowych Szczecin Żelechowa, Szczecin Drzetowo i Szczecin Golęcin (linia kolejowa nr 406), a także Goleniów Park Przemysłowy (LK nr 401). W Gryfinie (LK nr 273) prowadzone są prace związane z remontem przejścia pod torami oraz budową windy na nowy peron.
Po wpisaniu wiaty z przystanku Szczecin Pogodno do rejestru zabytków trwa projektowanie peronu.
- Projekt peronu uwzględniać będzie warunki wydane przez Miejskiego Konserwatora Zabytków w Szczecinie oraz zakres robót uzgodniony we współpracy z PLK - dodaje Pietrzykowski.
Wiemy, co udało się już zrobić dla SKM
To m.in.: demontaż toru nr 1 oraz sieci trakcyjnej na linii kolejowej nr 406 (Szczecin Główny - Police) na szlakach Szczecin Główny-Szczecin Turzyn, Szczecin Niebuszewo-Szczecin Gocław, Szczecin Skolwin-Police oraz rozbiórka torów na stacjach Szczecin Turzyn, Szczecin Niebuszewo i Police, a także budowa odwodnienia i nawierzchni toru nr 1 na szlaku Szczecin Skolwin-Police i remont ścian oporowych. Wyremontowany został most nad Przęsocińską Strugą, na którym zostaną jeszcze wymienione tory. Na linii kolejowej nr 273 (Wrocław Główny-Szczecin Główny) przebudowano peron nr 1 na stacji Daleszewo oraz peron nr 3 na stacji Gryfino.
W międzyczasie PKP PLK, rozczarowane postępem prac Trakcji, na plac budowy SKM wprowadziło dodatkowego wykonawcę, Zakład Robót Komunikacyjnych-DOM w Poznaniu.
- Prace prowadzone przez wykonawcę zastępczego przebiegają zgodnie z harmonogramem robót. Wykonawca zakończył wzmocnienia podłoża na jednym z odcinków na szlaku Szczecin Gocław-Szczecin Niebuszewo. Prace postępują na innym z odcinków na tym szlaku. Wykonawca przystąpił też do robót rozbiórkowych na stacji Szczecin Skolwin - mówi Pietrzykowski.
Zakończenie prac przez ZRK-DOM Poznań planowane jest na przełomie III i IV kwartału tego roku.
SKM połączy ze sobą Szczecin, Police, Stargard, Goleniów i Gryfino. Ma być wygodną alternatywą dla przewozów prywatnych i komercyjnych, uzupełnieniem dla komunikacji miejskiej.
Szczecińska Kolej Metropolitalna ruszy dopiero w 2024 roku. ...
Strefa Biznesu - Kiedy należy ci się odszkodowanie za opóźniony lot?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?