Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecinianka uratowała stary jacht. Cleo wróci na wodę, by kontynuować swoją historię

OPRAC.:
Agata Maksymiuk
Agata Maksymiuk
Uratowana jednostka zbudowana została w Szczecinie w 1963 roku na podstawie projektu Ryszarda Langera i Kazimierza Michalskiego. Powstało łącznie 39 jachtów tego typu.
Uratowana jednostka zbudowana została w Szczecinie w 1963 roku na podstawie projektu Ryszarda Langera i Kazimierza Michalskiego. Powstało łącznie 39 jachtów tego typu. Rafał Remont
Prace remontowe przy jachcie ochrzczonym wiele lat temu imieniem Cleo dobiegają końca. Sześćdziesięcioletnia jednostka ostatnie miesiące spędziła w hangarze remontowym. Drewniane elementy jachtu wymagały naprawy lub wymiany. W tym czasie internauci, miłośnicy jachtów i znajomi właścicielki łodzi wspierali jej projekt. Udało się uzbierać ponad 50 tys. złotych na naprawę! - To ogromna pomoc, za którą jestem prawdziwie wdzięczna – mówi Ada Osińska. - Dzięki wsparciu życzliwych ludzi, łódź udało się uratować.

- Dla osób wspierających projekt przygotowałam nagrody w postaci gadżetów żeglarskich, kubków, koszulek, obrazów marynistycznych oraz... rejsów na pokładzie jachtu – mówi Ada. - Dzięki publikacjom prasowym wiele osób dowiedziało się o projekcie renowacji Cleo. Zaś jacht zyskał nowych przyjaciół, z którymi w podziękowaniu będzie mógł żeglować, co mnie bardzo cieszy.

Przypomnijmy, że Ada Osińska na co dzień pracuje jako projektant jachtów w szczecińskiej pracowni Balticdesign Institute. Poza pracą jest pasjonatką żeglarstwa. Kilka lat temu udało się jej kupić stary, drewniany jacht typu vega. Jednostka zbudowana została w Szczecinie w 1963 roku na podstawie projektu Ryszarda Langera i Kazimierza Michalskiego. Powstało łącznie 39 jachtów tego typu.

Cleo to smukły, drewniany jachtu typu vega. Jednostka zbudowana została w Szczecinie w 1963 roku. Łącznie powstało zaledwie 39 jachtów tego typu. Jak
Cleo to smukły, drewniany jachtu typu vega. Jednostka zbudowana została w Szczecinie w 1963 roku. Łącznie powstało zaledwie 39 jachtów tego typu. Jak na swoje czasy, były to zaawansowane technologicznie łodzie, których polska myśl szkutnicza nie musiała się wstydzić na tle najbardziej uznanych producentów jachtów w świecie. Rafał Remont

Jak na swoje czasy, była to zaawansowana technologicznie łódź, której polska myśl szkutnicza nie musiała się wstydzić na tle najbardziej uznanych producentów jachtów w świecie. Jednostki te budziły podziw we wszystkich marinach, w których się pojawiały. Do czasów obecnych przetrwało około 10 veg.**W Polsce żeglują obecnie zaledwie dwie**, w tym Cleo jako jedna z najstarszych i jedyna zachowana w stanie bliskim oryginałowi.

ZOBACZ TEŻ:

Cleo, bo takie imię od kilkudziesięciu lat nosi stary jacht, po latach żeglarskiej tułaczki powróciła do Szczecina. Aby można było ją ponownie zwodować, trzeba było przeprowadzić kosztowny remont.

- Przez wiele miesięcy prace na jachcie pochłaniały całe moje zarobki. Na szczęście żyję skromnie i staram się być minimalistką – wspomina Ada. - W dokończeniu remontu pomogli internauci, głównie miłośnicy drewnianych jachtów zauroczeni smukłymi kształtami 60-letniej białej vegi.

W szybkim czasie udało się zebrać ponad 50 tysięcy złotych. Środki zostały przeznaczone na zakup tarcicy (drewna dębowego, mahoniowego i sosnowego na dziobnicę, końcówki wręg, zrębnice, planki kadłuba, wzdłużnik pokładnikowy i pokład), specjalistycznych śrub, gwoździ, nitów montażowych, kleju, kitu, farb podkładowych i nawierzchniowych, lakierów, używanego żagla oraz zakup starego łoża postojowego na zimę. Dzięki hojności internautów Cleo zyska jeszcze wyposażenie sygnalizacyjne (flary, pławki dymne) oraz niezbędne wyposażenie ratunkowe. Przydałaby się jeszcze radiopława EPIRB i dobra ręczna radiostacja VHF.

Jachty typu Vega budowane były w Szczecinie od lat 60-tych ubiegłego stulecia. Chyba najbardziej znaną vegą jest Magnolia, o Cleo zaś na długo zapomniano
Jachty typu Vega budowane były w Szczecinie od lat 60-tych ubiegłego stulecia. Chyba najbardziej znaną vegą jest Magnolia, o Cleo zaś na długo zapomniano - była poza Polską. Okazuje się, że jest obecnie najstarszą łodzią, która przetrwała próbę czasu. To, co może zachwycić w Cleo, to fakt, że jest zachowana w dużym stopniu oryginalności i ukazuje w pełnej krasie kunszt szczecińskiego szkutnictwa. Rafał Remont

- Na pewno w najbliższych latach Cleo będzie wymagała jeszcze sporych nakładów pracy, ale można śmiało powiedzieć, że udało się uratować ten jacht – mówi Ada Osińska. – Na przełomie czerwca i lipca planujemy wodowanie. Dokładna data jeszcze nie jest znana, gdyż prace wciąż trwają. Niemniej już tego lata Cleo będzie mogła żeglować – dodaje.

Ada Osińska chce, by jacht służył mieszkańcom całego regionu, chce współpracować z fundacjami i innymi organizacjami, by dać możliwość żeglowania między innymi wykluczonym społecznie dzieciom, czy też osobom niepełnosprawnym. Wielce prawdopodobne, że jednostka będzie jedną z atrakcji podczas Żagli 2023 – największej imprezie żeglarskiej na Pomorzu Zachodnim.

- Marzeniem jest znalezienie mecenasa lub partnera biznesowego, który chciałby wspierać moją ideę dzielenia się jachtem z innymi – wyznaje Ada.

Sam fakt, że Cleo powróciła do Szczecina, w którym została zbudowana 60 lat temu, to zbieg wielu okoliczności. Ada Osińska, mieszkając wówczas w Danii, szukała jachtu, który mógłby służyć osobom z grupy Onko-Sailing, z którymi żeglowała i sympatyzowała od lat. Szukałam jachtu z historią najlepiej polskiej konstrukcji – wspomina Ada.

Jedną z opcji był drewniany King Ametyst projektu Zbigniewa Milewskiego, cumujący w marinie nieopodal Kopenhagi. Niestety okazało się, że to wrak i nie wiadomo, czy w ogóle udałoby się go odbudować. Po jakimś czasie pojawiła się vega o imieniu Cleo, która przez kilkadziesiąt lat pływała na jeziorze pod Alpami, jako jeden z największych jachtów na tamtym akwenie. Przez kilka lat nie była wodowana i schła w hangarze po tym, jak jej właściciel zmarł. Po wizycie na miejscu i przeglądzie jachtu udało się uzgodnić warunki zakupu z rodziną żeglarza. Następnie łódź przetransportowano ponad tysiąc kilometrów, nad Bałtyk, gdzie została zwodowana. Szybko okazało się, że jednostka, by przetrwać, wymaga wielomiesięcznej naprawy pod okiem doświadczonego szkutnika.

e jachtu w miarę możliwości dbali o niego i nie przebudowywali pod byle pozorami napraw. Poprzedni posiadacz jednostki był doświadczonym żeglarzem, w
e jachtu w miarę możliwości dbali o niego i nie przebudowywali pod byle pozorami napraw. Poprzedni posiadacz jednostki był doświadczonym żeglarzem, w dodatku olimpijczykiem. Niewiele brakowało, a stanąłby podczas jednych z igrzysk na podium. Rafał Remont

- W międzyczasie pojawiła się oferta pracy w Balticdesign Institute w Szczecinie, nowoczesnym biurze projektowym dla marki HanseYachts. Zważywszy na moje doświadczenie w tym zawodzie pomyślałam, czemu by nie. Zabrałam ze sobą Cleo i w ten sposób jacht wrócił do macierzy, do miasta, w którym go wybudowano. Zarazem miasta, w którym w 1946 roku poznali się mój dziadek z babcią i założyli tu rodzinę. W niesamowity sposób, i dość niespodziewany, historia zatoczyła koło – wspomina Ada Osińska.

Obecnie prace przy jachcie trwają w hangarze remontowym w Trzebieży i skończą się już niedługo. Jeszcze w te wakacje będzie można Cleo zobaczyć na szczecińskich akwenach. Wsiąść na pokład i wspólnie pożeglować w stylu lat ’60 zeszłego wieku.
- Chcę wszystkim podziękować za wsparcie i słowa otuchy, wierzyłam, że uda się uratować ten jacht. Mam nadzieję, że z każdym, kto pomógł, wcześniej czy później spotkam się na pokładzie Cleo – uśmiecha się Ada Osińska.

Wyjątkowe wodne zakątki Szczecina. TOP 9 klimatycznych miejsc na wodną wyprawę. Zobacz gdzie są dokładnie i czym możesz tam dopłynąć ->>>

TOP 9 wodnych zakątków niedaleko Szczecina. Raj dla miłośnik...

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński