Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin ku Odrze! Piękna wizja [wizualizacje]

Paulina Targaszewska [email protected]
- Zmiany te pomogą ograniczyć obszar terenu zajęty przez funkcje komunikacyjne w obszarze pomiędzy Zamkiem a Wałami Chrobrego, przez co nastąpi lepsze powiązanie pomiędzy Podzamczem a obszarem Wałów Chrobrego oraz powstanie połączenie komunikacyjne pomiędzy Starym Miastem a Łasztownią - mówi Sochanowski. - Otwarta pozostaje kwestia, czy to powinno być dostępne dla pojazdów czy tylko dla ruchu pieszo-rowerowego. Koncepcja jest godna uwagi. Pojawia się tylko pytanie jaka jest szansa na jej realizację? - Powrót naszego miasta nad rzekę jest możliwy i jest praktycznie na wyciągnięcie ręki - uważa pan Maciej. - Aby było to możliwe, potrzeba tylko woli decydentów. Zmiany w tym miejscu nie są wbrew pozorom mrzonką - one powinny odbyć się praktycznie już.
- Zmiany te pomogą ograniczyć obszar terenu zajęty przez funkcje komunikacyjne w obszarze pomiędzy Zamkiem a Wałami Chrobrego, przez co nastąpi lepsze powiązanie pomiędzy Podzamczem a obszarem Wałów Chrobrego oraz powstanie połączenie komunikacyjne pomiędzy Starym Miastem a Łasztownią - mówi Sochanowski. - Otwarta pozostaje kwestia, czy to powinno być dostępne dla pojazdów czy tylko dla ruchu pieszo-rowerowego. Koncepcja jest godna uwagi. Pojawia się tylko pytanie jaka jest szansa na jej realizację? - Powrót naszego miasta nad rzekę jest możliwy i jest praktycznie na wyciągnięcie ręki - uważa pan Maciej. - Aby było to możliwe, potrzeba tylko woli decydentów. Zmiany w tym miejscu nie są wbrew pozorom mrzonką - one powinny odbyć się praktycznie już. Wizualizacja Macieja Sochanowskiego
- Można pogodzić interesy komunikacyjne z powrotem miasta nad rzekę - twierdzi inżynier budownictwa drogowego Maciej Sochanowski, który stworzył koncepcję przebudowy terenów pomiędzy Starówką, a Odrą.

Rondo zamiast skrzyżowania przy moście Długim, zwężenie jezdni ulicy Jana z Kolna, odtworzony most Kłodny i nowe kamienice w miejscu Nabrzeża Wieleckiego - tak miałaby wyglądać strefa pomiędzy Odrą, a Starówką po przebudowie. Pomysłodawcą tej odważnej koncepcji jest inżynier budownictwa drogowego i projektant dróg Maciej Sochanowski.

- Rozmowy na temat przybliżenia miasta do Odry toczą się od dawna - mówi pan Maciej. - Szczególnie dużo się o tym dyskutowało po tym jak Biuro Planowania Przestrzennego Miasta przedstawiło trzy propozycje przebudowy Starego Miasta. Wtedy wspólnie ze stowarzyszeniem SENS zaproponowaliśmy swoje opracowanie. Teraz stworzyłem do tego wizualizację, aby łatwiej było sobie to wszystko wyobrazić.

Jana z Kolna jak Krzywoustego

Pan Maciej proponuje, aby zmienić układ komunikacyjny w okolicy mostu Długiego. Zamiast istniejącego tu skrzyżowania, miałoby pojawić się rondo. Znajdowałoby się ono dalej mostu (w głębi ulicy Wyszyńskiego) niż obecnie istniejące skrzyżowanie.

- Zabieg taki pozwoli nam na odtworzenie kwartałów zabudowy położonych bezpośrednio przy bulwarach tylko nieznacznie okrojonych w stosunku do stanu sprzed wojny - mówi Sochanowski. - Ruch uliczny znalazłby się pomiędzy obecną zabudową podzamcza, a nowymi kwartałami zlokalizowanymi nad rzeką. Taka forma ulicy nie stanowiłaby też bariery, która obecnie oddziela odbudowane podzamcze od rzeki, a mogłaby wręcz stanowić ciąg ożywiający ten rejon.

Zgodnie z pomysłem pana Macieja, zniknąć miałaby jezdnia ulicy Mała Odrzańska. Jezdnia ulicy Jana z Kolna miałaby natomiast zostać zwężona analogicznie do układu ulicy Krzywoustego pomiędzy placem Zwycięstwa i placem Kościuszki. Cała arteria zostałaby przesunięta w stronę Starówki.

- Dzisiaj pas szerokości blisko 90 m pomiędzy rzeką a odtworzoną zabudową podzamcza zajmuje przede wszystkim szeroka dwujezdniowa ulica Jana z Kolna, bez której nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania miasta - mówi Sochanowski. - Jednak możemy zadać sobie pytanie, czy ulica ta jest potrzebna w aż tak rozbudowanej formie. Codziennie w szczytowej godzinie przejeżdża nią ok. 600 pojazdów w jednym kierunku. To jest prawie o jedną trzecią mniej niż na przebudowanej ulicy Krzywoustego, której jezdnia jest szeroka na niecałe 15 m!

Powrót miasta nad rzekę jest możliwy

Pan Maciej proponuje także dopuszczalne z założeniami Miejscowego Planu, zlikwidowanie dwóch łącznic Trasy Zamkowej i odtworzenie mostu Kłodnego.

- Zmiany te pomogą ograniczyć obszar terenu zajęty przez funkcje komunikacyjne w obszarze pomiędzy Zamkiem a Wałami Chrobrego, przez co nastąpi lepsze powiązanie pomiędzy Podzamczem a obszarem Wałów Chrobrego oraz powstanie połączenie komunikacyjne pomiędzy Starym Miastem a Łasztownią - mówi Sochanowski. - Otwarta pozostaje kwestia, czy to powinno być dostępne dla pojazdów czy tylko dla ruchu pieszo-rowerowego.

Koncepcja jest godna uwagi. Pojawia się tylko pytanie jaka jest szansa na jej realizację?

- Powrót naszego miasta nad rzekę jest możliwy i jest praktycznie na wyciągnięcie ręki - uważa pan Maciej. - Aby było to możliwe, potrzeba tylko woli decydentów. Zmiany w tym miejscu nie są wbrew pozorom mrzonką - one powinny odbyć się praktycznie już.

_____________

Ramka:

Czekamy na wasze opinie

Co sądzisz o pomyśle Macieja Sochanowskiego? Jaki jest Twój pomysł na przybliżenie Szczecina do Odry? A może nie jest to potrzebne? Czekamy na wasze opinie na www.gs24.pl. Możecie je także przesyłać na adres [email protected]. Najciekawsze opublikujemy.

___________

Nasz komentarz

Tak dla waterfrontu

Jarosław Dworzyński

Świetny pomysł. Dawno nie widziałem tak znakomitego planu dotyczącego tej części Szczecina. Poszedłbym dalej tropem inżyniera Sochanowskiego i analogicznie zagospodarowałbym sąsiedni teren. Mam na myśli obszar od Mostu Długiego do budynku poczty, w stronę dworca PKP. Tam także odległość między Odrą a zabudową wynosi ok. 90 m. Gdyby jezdnie przesunąć bliżej niej, uwolnimy duży teren pod nowe kwartały na rzeką. Powstałby podobny waterfront jak przed wojną.

______________

podpis odra 1

Remontowane obecnie nadodrzańskie bulwary, po zakończeniu prac wciąż będą oddalone od Starówki. Mogłoby się to zmienić, gdyby zrealizowano pomysł Macieja Sochanowskiego na zagospodarowanie terenów nad Odrą.

Fot. Wizualizacja Macieja Sochanowskiego

________________

podpis odra 2

Według koncepcji wzdłuż bulwaru pojawić mają się nowe kamienice. W nich mogłyby znaleźć się biura oraz punkty usługowo-handlowe.

Fot. Wizualizacja Macieja Sochanowskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński