Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Świnoujście jednym z największych terminali promowych w Europie

Piotr Jasina
Terminal promowy w Świnoujściu imponuje nie tylko skalą działalności, także nowoczesną infrastrukturą i uniwersalnością
Terminal promowy w Świnoujściu imponuje nie tylko skalą działalności, także nowoczesną infrastrukturą i uniwersalnością Piotr Jasina
- Notujemy więcej zawinięć promów niż Rostock, Ystad, Gdynia czy Kłajpeda - podkreśla Marek Kowalewski, prezes Terminalu Promowego Świnoujście. - Mamy pięć stanowisk promowych, często wszystkie są zajęte.

Dla zobrazowania skali działalności terminalu promowego w Świnoujściu prezes Marek Kowalewski przytacza trochę danych.

- Do Gdyni zawija miesięcznie około 80 promów - mówi. - Rostok, ważny konkurent naszych portów, ma tych zwinięć 170. Gdańsk, który w przeładunkach kontenerowych i w ogóle wyrasta na bałtyckiego lidera i jeden z największych portów w Europie, miesięcznie ma maksymalnie 30 zawinięć promowych. W naszym terminalu w ciągu miesiąca mamy ponad 300! Podobną liczbę co prawda wykazuje Ystad, ale wraz z kursami turystycznymi na Bornholm. Bez przesady możemy powiedzieć, że nasz terminal promowy jest jednym z największych w Europie.

Roczne statystyki są jeszcze bardziej wymowne. Świnoujście - do 3800 zawinięć promów, Rostok - ponad 2000, Ystad - ok. 3600, Gdynia - 1012, Gdańsk - ponad 300.

- Potentatem w tej naszej statystyce niewątpliwie jest Trelleborg, który wykazuje 8000 zawinięć rocznie - nie ukrywa rozmówca „Głosu”.

Terminal promowy w Świnoujściu imponuje nie tylko skalą działalności, także nowoczesną infrastrukturą i uniwersalnością. Pod koniec minionego roku zakończona została bardzo ważna inwestycja dostosowująca terminal do obsługi transportu intermodalnego (jak podaje PWN, ten rodzaj transportu polega na przemieszczaniu ładunków w tej samej jednostce ładunkowej (np. kontenerze) lub pojeździe (np. naczepa, barka) różnymi gałęziami transportu, ale bez przeładunku samego ładunku - dop. red.).

- Modernizując terminal, rozbudowaliśmy nie tylko funkcje przeładunkowe - podkreśla Kowalewski. - Dzięki połączonym dwóm stanowiskom (nabrzeże długości 294 metrów - dop. red.) mogą już tu cumować promy o długości do 270 m.

Świnoujski terminal po przebudowie dysponuje bardzo nowoczesnymi placami, nabrzeżami z nowymi odbojnicami, infrastrukturą kolejową i parkingami.

- Na nowych placach parkingowych dla kierowców TIR-ów zostało przygotowanych 1000 miejsc, dwukrotnie więcej niż było przed rozpoczęciem inwestycji - dodaje prezes TPŚ. Podkreśla także znaczenie nowej estakady, która w istocie stanowi osobny wyjazd z terminalu i jest bardzo istotnym ułatwieniem komunikacyjnym. Przed modernizacją wjazd możliwy był tylko z jednej strony.
Kowalewski wskazuje też na nowe wyposażenie terminalu w ramach zakończonej właśnie modernizacji i dostosowania do przeładunków intermodalnych: cztery ciągniki siodłowe i dwa wózki wysokiego składowania Reachstackery, z których każdy waży 100 ton i ma udźwig 45 ton.

Dodajmy, że terminal w Świnoujściu jest częścią korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk i usprawnia łańcuch logistyczny pomiędzy Skandynawią a Europą Południową.

- Liczymy na dobry 2024 rok - kończy Kowalewski. - W minionym, ze względu na recesję głównie w Szwecji i na rynku niemieckim, odnotowaliśmy w branży spadki rzędu 10 procent.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński