Jeszcze w tym roku dołączy do floty statków w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. W najbliższym czasie kadłub jednostki zostanie połączony z nadbudówką. Ze względu na brak możliwości montażu całości w hali, ta część prac zostanie wykonana na zewnętrznym placu.
- Po prostu hala w Gdańsku jest za mała, aby wewnątrz można było prowadzić prace - tłumaczył Krystian Smużny, opiekun projektu.
„Strażak-28” będzie statkiem pożarniczym, który będzie posiadał możliwość prowadzenia awaryjnego holowania w przypadku zagrożenia życia i mienia oraz pływania po zalodzonym akwenie dzięki odpowiedniej klasie lodowej, nie będzie potrzebował asysty lodołamacza. Będzie statkiem zwrotnym i szybkim, co zapewnią będące na wyposażeniu dwa pędniki azymutalne. Sprawią one, że jednostka będzie obracać się wokół własnej osi, a nawet płynąć bokiem, jeśli będzie taka potrzeba. Statek obsługiwać będą cztery osoby załogi statkowej oraz czterech strażaków Portowej Straży Pożarnej.
„Strażak-28” będzie mierzyć 29,2 m długości oraz 10,47 m szerokości. Jego zanurzenie konstrukcyjne to 3,45 m. Rozwijać będzie max. prędkość do 12,00 węzłów.
- Jego uciąg na palu ma mieć 45 ton - podkreśla Krystian Smużny, opiekun projektu o nazwie „Zakup statku pożarniczego dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Spółka Akcyjna”. - „Strażak 28” ma być wyposażony w trzy monitory wodno-pianowe o wartości 1350 m3/h oraz dwie pompy FiFi o parametrach 2700 m3/h każda.
- Nowy statek pożarniczy będzie dostosowany do warunków meteorologicznych i hydrograficznych, jakie panują na wodach południowego Bałtyku - podkreśla opiekun projektu. - Jego wyposażenie będzie odpowiadać wymogom przepisów klasyfikacyjnych nadzorującego budowę Towarzystwa Klasyfikacyjnego.
Pozostałe dwa statki to „Strażak 24”, który w szczecińskim porcie służy już ponad 40 lat oraz „Strażak 26” - jednostka z siedmioletnim stażem, która czuwa nad bezpieczeństwem pożarowym w Świnoujściu.
Statek zapewni asystę statkom przewożącym ładunki niebezpieczne zapewniając ochronę przeciwpożarową, m.in. będzie przystosowany do walki z pożarami na zbiornikowcach LNG oraz będzie czuwać nad bezpieczeństwem przeciwpożarowym na akwenach portów morskich Szczecin, Police i Świnoujście.
Budowany jest w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. Nadzór inwestorski pełni Inżynier Kontraktu: Konsorcjum CELNET Sp. z o.o. S.K. oraz Polski Rejestr Statków S.A.
Projekt pn. „Zakup statku pożarniczego dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Spółka Akcyjna” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu to ok. 40,6 mln zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej ok. 34,5 mln zł. Jednostka ma być gotowa 30 października 2022 r.
Projekt jest częścią złożonego projektu dofinansowanego ze środków Unijnych w ramach działania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020: 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych. Oś priorytetowa III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego.
Obecnie w Szczecinie cumuje „Strażak-24”, w Świnoujściu zaś „Strażak-26”.
ZOBACZ TEŻ:
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?