Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście z nowym statkiem pożarniczym! Jeszcze w tym roku będzie gotowy "Strażak 28"

Bogna Skarul
Bogna Skarul
"Strażak 28" to będzie trzecia, ale najnowocześniejsza jednostka we flocie Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście, która ma służyć do walki z pożarami w portach w Szczecinie, Świnoujściu i Policach.

Pozostałe dwa statki to „Strażak 24”, który w szczecińskim porcie służy już ponad 40 lat oraz „Strażak 26” - jednostka z siedmioletnim stażem, która czuwa nad bezpieczeństwem pożarowym w Świnoujściu.

- Ta budowana właśnie nowa jednostka pożarnicza wyraźnie odmłodzi tę flotę - podkreślił Krystian Smużny opiekun projektu o nazwie „Zakup statku pożarniczego dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Spółka Akcyjna”.

Nowy statek pożarniczy ma służyć nie tylko jako jednostka do walki z pożarami statków w szczecińskim, świnoujskim ale też polickim porcie. Jest także przystosowany do walki z pożarami na zbiornikach LNG.

- Będzie również wykorzystywany do asysty przy wprowadzaniu do portu w Świnoujściu jednostek, jakie przypłyną z paliwem LNG - mówi Krystian Smużny i dodaje, że choć podstawowa funkcja jednostki to walka z pożarami, to statek może być wykorzystywany także jako holownik. Będzie miał także możliwość ograniczania rozlewów substancji pochodzenia ropopochodnego, wykonywania awaryjnego holowania jednostek, które mogą zagrażać bezpieczeństwu w porcie i poza nim oraz posiadać będzie klasę lodową L2, która umożliwi pływanie w średnich warunkach lodowych.

„Strażak 28” budowany jest w tej chwili w gdańskiej stoczni Remontowej Shipbuilding S.A., a nadzór inwestorski nad budową pełni inżynier kontraktu - Konsorcjum Celnet Sp z o.o. S.K. oraz Polski Rejestr Statków S.A.

Statek ma mieć 29,2 metra długości oraz 10,47 m szerokości. Jego zanurzenie konstrukcyjne to 3,45 m, a jednostka będzie mogła rozwijać prędkość do 12 węzłów.

- Jego uciąg na palu ma mieć 45 ton - podkreśla Krystian Smużny. - „Strażak 28” ma być wyposażony w trzy monitory wodno-pianowe o wartości 1350 m3/h oraz dwie pompy FiFi o parametrach 2700 m3/h każda.

- Nowy statek pożarniczy będzie dostosowany do warunków meteorologicznych i hydrograficznych, jakie panują na wodach południowego Bałtyku - podkreśla opiekun projektu. - Jego wyposażenie będzie odpowiadać wymogom przepisów klasyfikacyjnych nadzorującego budowę Towarzystwa Klasyfikacyjnego.

- Rozpoczęliśmy budowę jednostki w kwietniu 2021 roku - mówił Marcin Ryngwelski, prezes zarządu stoczni remontowej z Gdańska, która buduje jednostkę. - I choć w czasie budowy statku musieliśmy się zmierzyć z pandemią, to termin jaki nam wyznaczono na przekazanie jednostki, nie jest zagrożony. Pod koniec października jednostkę przekażemy do portu.

Dodał też, że już w tej chwili zaplanowano na wrzesień tego roku pierwsze morskie próby jednostki.

Cały projekt, wraz z dokumentacją techniczną, ma kosztować około 40,6 mln zł. Ale samo dofinansowanie z Unii Europejskiej ma wynosić około 34,5 mln zł, czyli około 85 proc. wartości. W tej chwili postęp inwestycji wynosi 45 proc, natomiast finansowy 40 proc.

Obecnie większość prac na jednostce odbywa się wewnątrz kadłuba budowanej jednostki.

ZOBACZ TEŻ:

Tunel pod Świną będzie gotowy przed kolejnym sezonem? Znamy ...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński