MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Słynna 73-letnia "Tekatka" odzyskuje blask. W tym roku zobaczymy parowóz po remoncie

Marek Jaszczyński
Jedna z kolejowych wizytówek Szczecina odzyska dawny blask. Parowozy serii TKt48 przeznaczone były do ruchu podmiejskiego i pociągów towarowych. Popularne „tekatki” były (za swe cechy trakcyjne) ogólnie lubiane przez załogi
Jedna z kolejowych wizytówek Szczecina odzyska dawny blask. Parowozy serii TKt48 przeznaczone były do ruchu podmiejskiego i pociągów towarowych. Popularne „tekatki” były (za swe cechy trakcyjne) ogólnie lubiane przez załogi PKP Cargo/Archiwum gs24.pl
Parowóz Tkt48-29 odzyskuje dawny blask. Właściciel, czyli spółka PKP Cargo, obiecuje, że po remoncie lokomotywa pozostanie w Szczecinie, chociaż nie będzie już prezentowana na dworcu Szczecin Główny.

- Remont parowozu Tkt48-29, który jest wykonywany przez pracowników PKP CARGO, zbliża się ku końcowi i planujemy, że na początku wiosny odnowiona lokomotywa zostanie postawiona przed siedzibą PKP CARGO w Szczecinie, gdzie będą ją mogli oglądać miłośnicy kolejowych zabytków - mówi Krzysztof Losz, rzecznik prasowy PKP CARGO S.A. - Remont polega przede wszystkim na gruntownym oczyszczeniu i odnowieniu parowozu w środku i na zewnątrz, m.in. usuwana jest stara farba i nakładana nowa.

PKP Cargo zapewnia, że parowóz będzie odmalowany zgodnie z historyczną kolorystyką. Parowóz prawie ćwierć wieku, bo od lipca 1995 roku stał obok obrotnicy zabytkowej parowozowni na dworcu Szczecin Główny. Został zabrany 1 lutego 2020 roku przez właściciela PKP CARGO S.A. Zakład Zachodni Spółki w Poznaniu i stał przy lokomotywowni w Szczecinie Porcie Centralnym. Przez ten czas parowóz rdzewiał na bocznicy.

Co to za parowóz?

Parowóz Tkt48-29 powstał w Zakładach Metalowych H. Cegielskiego w Poznaniu 1951 roku. W tym samym roku rozpoczął służbę w Nasielsku. Pracował ponad 40 lat. 23 lipca 1992 roku został skreślony z inwentarza w Kępnie. "Tekatki", bo tak nazywano parowozy TKt48 były przeznaczone do ruchu podmiejskiego i pociągów towarowych. Produkowano je w latach 1950-1957 w zakładach HCP (94 sztuki) i Fablok (199 sztuk). Była to ostatnia seria parowozów wyprodukowanych przez Fablok dla PKP.

Tendrzak? Co to takiego?

- Wśród wielu rodzajów lokomotyw parowych, jakie można było spotkać na sieci kolejowej Europy, szczególną grupę stanowiły parowozy beztendrowe, czyli tendrzaki. W dawnej polskiej terminologii określane były jako „kuse”, stąd w przyjętym na polskich kolejach oznaczeniu serii tego rodzaju lokomotyw występowała duża litera „K”. Zapasy wody i paliwa, tradycyjnie wożone w oddzielnym tendrze doczepianym za parowozem, w tendrzakach umieszczone były na podwoziu lokomotywy – skrzynia węglowa bezpośrednio za budką maszynisty, zbiorniki wody – najczęściej po obu stronach kotła oraz pod skrzynią węglową, a niekiedy pod kotłem między ostojnicami - podaje portal eraparowozow.org.pl.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kadra Probierza przed Portugalią - meldunek ze Stadionu Narodowego

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński