Jak podaje portal rynek-kolejowy.pl - nowy system wykonała ta sama firma co poprzednio – należąca do Grupy PKP bydgoska spółka KZŁ.
Poprzednie wyświetlacze to cyfrowe wyświetlacze LED. Zostały zamontowane w czerwcu 2012 roku. Instalacją zajęła się bydgoska spółka Kolejowe Zakłady Łączności. Koszt wyniósł 3 mln zł.
Od 2017 trwa przebudowa całego dworca.
– Elementy wykonawcze systemu prezentacji informacji – wyświetlacze krawędziowe, wyświetlacze peronowe wejściowe, wykonane w technologii monochromatycznej są już praktycznie wyeksploatowane i zachodzi potrzeba ich wymiany. Z kolei istniejący system zapowiedzi głosowych nie spełnia wymagań dotyczących wyrazistości i zrozumiałości mowy – tak jest napisane w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia opublikowanym w biuletynie unijnym.
Tylko czy faktycznie wyświetlacze były już do niczego? Według naszych obserwacji oraz obserwacji pasażerów wyświetlacze działały prawidłowo i wydawały się sprawne.
Rynek-kolejowy.pl sprawdził jak wyglądał wymiana systemu: w ramach prac na czterech peronach podwieszonych ma zostać 36 wyświetlaczy dwustronnych (po 5 na każdą krawędź peronów 1,2 i 3 i po 3 na krawędzie peronu 4).
Prace zlecone KZŁ Bydgoszcz obejmą także montaż 12 wyświetlaczy peronowych wejściowych, 9 wyświetlaczy informacyjnych "Przyjazdy/Odjazdy", budowę 9 infokiosków i 14 zegarów stacyjnych.
W ramach inwestycji uruchomiony zostanie zupełnie nowy system rozgłoszeniowy, emitujący komunikaty z syntezatora mowy.
Wartość kontraktu to 6,6 mln zł brutto.
To kontrakt spółki KZŁ Bydgoszcz, należącej do PKP. Kontakt nie wymagał przetargu, a PKP PL tłumaczy to tak, że prace są kontynuacją prac wykonanych już przez KZŁ, które posiadają prawa autorskie do systemu.
– Modernizacja systemu dostosuje go do obowiązujących standardów TSI w UE - mówi Zbigniew Wolny, rzecznik prasowy PKP PL. - Nowy system będzie zintegrowany i spójny w zakresie informacji głosowej i wizualnej, będą automatyczne zapowiedzi głosowe. Dotychczas były uwagi od pasażerów na słaby odbiór komunikatów. System informacji zostanie dodatkowo wyposażony w tzw. infokioski umieszczone na peronach oraz tablice informacyjne odjazdy/przyjazdy.
Nie do końca wiadomo, co stanie się ze zdemontowanymi 6-letnimi wyświetlaczami. Według PKP zostaną sprawdzone czy działają prawidłowo i być może trafią na dworzec jakiegoś innego miasta.
Przypomnijmy, że na sąsiedniej stacji Stargard do tej pory nie ma na peronach wyświetlaczy takiego typu.
Zobacz także:
Remont dworca Szczecin Główny. Zniknęło zadaszenie na 3. peronie [ZDJĘCIA]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?