Długoletnia umowa dla firmy, która zapewnia transport miejski, jest dla niej zabezpieczeniem finansowym, dla miasta zaś gwarancją odpowiedniego standardu usług i wyposażenia. Jest to także okazja, by swoje usługi mogły zaoferować także prywatne firmy, co wymusi większą dbałość o pasażerów. W Polsce nie jest to nowością. W Gdańsku umowa autobusowa została zawarta na lata 2023-2032, a tramwajowa na okres 2023-2044. Co to oznacza w praktyce?
- Dzięki zagwarantowaniu trwałego finansowania możemy zainwestować w nowoczesny i niskoemisyjny tabor oraz myśleć o kolejnych inwestycjach w nowe trasy tramwajowe. Dla pasażerów oznaczać to będzie rozwój i dbałość o jakość transportu miejskiego, a dla kierowców i motorniczych pewność zatrudnienia w dobrym miejscu pracy - wyjaśniał Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska.
Dodajmy, że umowy - oprócz zabezpieczenia rocznej pracy przewozowej - dokładnie definiują kryteria jakości usług, sposobu obsługi osób z niepełnosprawnością przez kierujących pojazdy. Inną kwestią, którą reguluje ten dokument, ma być wyposażenie pojazdów w elektroniczne tablice informacyjne.
Kolejny przykład to Kraków, który podpisał - jeszcze w 2019 roku - umowę z lokalnym Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym na świadczenie usług tramwajowych do 2035 roku.
- Kontrakt nakłada na MPK szereg obowiązków związanych z wyposażeniem nowych tramwajów (niska podłoga, system informacji pasażerskiej złożony z zapowiedzi głosowych i tablic wyświetlających trasę przejazdu, automaty biletowe) oraz standardu świadczenia usług (np. zasad funkcjonowania klimatyzacji i ogrzewania wnętrza tramwajów) - informował Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.
Wieloletni kontrakt stanowi również dla przewoźnika zabezpieczenie finansowe na spłatę zaciągniętych zobowiązań finansowych związanych z wymianą taboru.
A Szczecin? Miasto co roku organizuje przetarg na obsługę linii autobusowych. Obsługę linii świadczą Szczecińskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne „Dąbie”, SPA „Klonowica”, Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz prywatny przewoźnik PKS Szczecin. Wyjątkiem są tramwaje (tu obowiązuje umowa od 1 lipca 2014 roku do 30 czerwca 2026 roku), ale mimo to nie widać poprawy jakości w świadczeniu usług, bo zakupy nowego taboru tramwajowego są bardzo skromne. W tym roku to dwa tramwaje dwukierunkowe.
„Głos” zapytał, dlaczego w Szczecinie nie są zawierane długoletnie umowy przewozowe?
- Trwające obecnie spowolnienie gospodarcze spowodowane m.in. pandemią i wojną na Ukrainie, a także wysoki poziom inflacji i brak stabilizacji na rynkach paliwowym i energetycznym powodują, że decyzja o zmianie umów rocznych na wieloletnie wydaje się być niekorzystna dla ZDiTM i Gminy Miasto Szczecin, która finansuje te umowy - odpowiada Kacper Reszczyński, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?