Pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście. Projekt za ponad miliard złotych ma być gotowy w 2022 roku

Oskar MasternakZaktualizowano 
W Urzędzie Morskim podpisano umowę na pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście. Inwestycja ma kosztować ponad miliard złotych. Wykonawca ma 42 miesiące na zakończenie prac budowlanych.

Za trzy i pół roku tor wodny, którym wpływają statki do zespołu portów Szczecin-Świnojujście będzie miał głębokość 12,5 metra. Inwestycję przeprowadzi konsorcjum dwóch firm ( Dredging International NV z Belgii i Van Oord Dredging and Marine Contractors z Holandii). Przedstawiona przez te firmy oferta opiewa na 1,336 mld złotych.

- Inwestycja obejmuje pogłębienie toru na odcinku 62 kilometrów. Dodatkowo tor zostanie poszerzony do 100 metrów, umocnione zostaną skarpy brzegowe, pogłębienie i poszerzenie obrotnic statków oraz utworzenie dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskich powstałych z wydobytego urobku - informuje Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Kluczowa dla rozwoju szczecińskiego portu inwestycja jest dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

- Ta inwestycja całkowicie zmieni możliwości rozwojowe Szczecina. Ta stagnacja, która trwała do tej pory to wypadkowa ograniczeń powodowanych niewystarczającą głębokością. Podpisanie tej umowy wysuwa Szczecin na wyższe miejsce w obszarze konkurencyjnym - podkreśla Marek Gróbarczyk, minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Położenie Szczecina w głąb lądu stanowi atut portu. Daje ono szansę dotarcia tańszą drogą morską znacznie bliżej odbiorców i nadawców obsługiwanych w nim ładunków. Podobne usytuowanie w głąb lądu, a więc bliżej zaplecza i zlokalizowanych tam ośrodków gospodarczych, można zauważyć w wielu europejskich państwa. Przykładem może być port w Hamburgu, który od otwartego morza dzieli tor wodny o długości 110km, czy w Antwerpii - ok. 130km. Wielkość realizowanych tam przeładunków wskazuje, że porty te, rozwijają się i stanowią ważne centra gospodarcze regionów i państw.

- Dziś piszemy nową historię. Nasz port funkcjonuje już od VIII wieku. Teraz mogą wpływać do nas statki o maksymalnym zanurzeniu 9,5 metra. Po przeprowadzeniu tej inwestycji będą do nas mogły wpływać praktycznie wszystkie statki PŻM-u, które obecnie są rzadkimi gośćmi naszych portów. Cały zespół portów czeka jeszcze dużo prac do przystosowania basenów portowych do obsługi największych jednostek - mówi Dariusz Słaboszewski, dyrektor Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Belgijsko-holenderskie konsorcjum przystąpi do prac ziemnych w momencie uzyskania pozwolenia na budowę oraz po oczyszczeniu dna istniejącego toru wodnego z wszystkich niebezpiecznych elementów np. niewybuchów z czasów II wojny światowej.

- Jesteśmy bardzo szczęśliwi z tego, że bierzemy udział w tym wyjątkowym przedsięwzięciu. Mamy doświadczenie w realizacji podobnych projektów i wierzymy, że i tę inwestycję uda nam się przeprowadzić z powodzeniem. Kluczem do sukcesu jest otwartość do współpracy, na którą jesteśmy otwarci - zaznacza Eric Tancre dyrektor Dredging International NV .

Niestety podczas konferencji prasowej po uroczystości podpisywania umowy nie udzielano informacji na tematy związane np. z niedawnym odwołaniem dyrektora stoczni remontowej Gryfia.

Zobacz również: Prawie 1,2 mld zł na pogłębienie toru wodnego ze Szczecina do Świnoujścia!

Prawie 1,2 mld zł na pogłębienie toru wodnego ze Szczecina d...

Zobacz Premier w Świnoujściu: Będziemy pilnować każdego dnia, żeby za cztery lata tunel został rzeczywiście otwarty

Źródło:
TVN 24

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

b
brat jaśka żurka

A tunel jeżeli w ogóle będzie to ile merów będzie pod powierzchnią lustra wody i dna..Mułem to wszystko pachnie.

w
wajchowy

Taki urzędnik natychmiast powinien odejść z urzędu i szukać pracy w Biedronce.

k
kamil

A czy przypadkiem to nie będzie tak, że my pogłębimy tor wodny, a i tak nic nie wpłynie bo zablokuje nas projekt Nord Stream II?

E
Edward

A co z zarobkami pracowników Urzędu Morskiego na których spocznie ciężar ogarnięcia tematu?Podobno Grabarczyk sie wycofał z obiecanej podwyżki pensji w przyszłym roku.Kpina zeby kobieta z Biedry zarabiala wiecej niż urzędnicy na których spoczywa wielka odpowiedzialność.Co na to Jojo który wywodzi się z tego terenu i z branży morskiej?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3