Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po przebudowanej ul. Arkońskiej nie będą mogły jeździć Swingi

Andrzej Kus [email protected]
Pętla wymaga remontu, co do tego zgodni są wszyscy. Bez tego nie będą mogły przejechać tędy tramwaje niskopodłogowe.
Pętla wymaga remontu, co do tego zgodni są wszyscy. Bez tego nie będą mogły przejechać tędy tramwaje niskopodłogowe. Andrzej Szkocki
Miłośnicy komunikacji zwracają uwagę, że po przebudowanej ulicy Arkońskiej nie będą mogły jeździć Swingi. - Wszystko przez to, że urzędnicy zapomnieli ująć w tym etapie przebudowę pętli tramwajowej - mówi Bartosz Lemke.

Nie milknie temat przebudowy ulic Arkońskiej i Niemierzyńskiej. W grudniu pojedziemy nowym torowiskiem. Mimo wcześniejszych zapowiedzi, nie ma co jednak liczyć, że na trasie zobaczymy swingi. Przynajmniej na razie - dopóki nie zostanie przebudowana pętla.

Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej wystosowało w tej sprawie list do prezydenta wytykając złe etapowanie przebudowy (opublikowaliśmy go tydzień temu w Głosie Szczecina).

- Chcemy zwrócić uwagę na ten problem, bo jest naprawdę kuriozalny. Jak można etapować w taki sposób tak ogromne projekty - mówi Bartosz Lemke. - Wszyscy cieszą się, że trwa przebudowa. Ulice te rzeczywiście wołały o pomstę do nieba. Torowisko również. Nikt nie zdaje sobie sprawy z tego, że ten etap jest kroplą w morzu potrzeb. Przecież koszt remontu pętli w zestawieniu do całej inwestycji nie byłby wcale wielki. Bez tego nie przejadą niskopodłogowe tramwaje. Czekanie na kolejny etap, w którym będzie ta przebudowa jest zupełną głupotą.

Tory w stronę Spacerowej

W swoim piśmie miłośnicy komunikacji proponują też pewne rozwiązanie.

- Rozumiemy, że miasto może nie być w stanie zmodernizować ul. Spacerowej w najbliższych latach, remont samej pętli jest jednak w naszej opinii koniecznością. Nic nie stoi na przeszkodzie wykonać przebudowę samej pętli, wraz z ewentualną budową docelowych rozjazdów w stronę ul. Spacerowej, a resztę inwestycji przeprowadzić w latach późniejszych.[...] Uwagę zwraca tutaj celowość inwestycji, jaką jest modernizacja ciągu Krasińskiego - Niemierzyńska - Arkońska. Głównym celem programu jest przede wszystkim poprawa funkcjonowania transportu publicznego. Tymczasem miasto planuje wykonać przebudowę całego odcinka, po którym poruszają się samochody, a pomija chyba najbardziej kluczowy aspekt dla komunikacji tramwajowej, jakim jest modernizacja samej pętli. Taki sposób działania jest niezgodny z zasadą transportu zrównoważonego i powoduje zmniejszenie atrakcyjności tramwajów m.in. poprzez konieczność dalszej eksploatacji przestarzałego taboru. Takie posunięcie sprawia wrażenie spychania potrzeb komunikacji masowej przez miasto na dalszy plan - piszą w liście.

Interpelacja

Sprawa zainteresowała również Urszulę Pańkę z rady miasta, która wystosowała w tej sprawie do prezydenta interpelację.

- To był mój obowiązek. Każdy głos mieszkańców obliguje mnie do tego, by zainteresować się sprawą. Trzeba ją dać przeanalizować fachowcom i liczyć na zakres ich kompetencji. Osobiście myślę, że są to słuszne uwagi. Trzeba patrzeć perspektywicznie na przyszłość. Miasto ma służyć mieszkańcom. Każda z inwestycji powinna być dokładnie przemyślana - mówi.

Odpowiedzi na interpelację jeszcze nie ma. W biurze prasowym dowiedzieliśmy się, że przebudowa pętli wiązałaby się ze zbyt wielkimi kosztami. Nie pozwalał na to budżet miasta.

- Szóstka obecnych niskopodłogowych tramwajów obecnie jest skierowana przede wszystkim do obsługi linii 7 i 8. Minie jeszcze trochę czasu zanim przyjadą kolejne 22 sztuki. Do tego czasu torowisko uległoby znacznej degradacji. Pętla przebudowana będzie w kolejnym etapie. Od początku było pewne, że 15 grudnia na trasie nie pojawią się tam te tramwaje. Z pewnością jednak będą lepsze niż te, co jeździły do tej pory, a komfort znacznie się polepszy.

Prezes spółki Tramwaje Szczecińskie Krystian Wawrzyniak przyznaje, że pętla wymaga przebudowy. Zapewnia, że będzie dążył do poprawienia jej stanu - przynajmniej doraźnie.

- Postaramy się wspólnie z miastem przywrócić tę pętlę do stanu używalności. Trzeba najpierw porozmawiać na temat niezbędnych prac, chociażby wymianie szyn w tym miejscu. Później ewentualnie można połączyć linie 2 i 3. Bo swingi na Pomorzany nie mogą pojechać, bo tam nie jest przystosowane torowisko.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński