Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po jakich buspasach w Szczecinie mogą jeździć auta elektryczne? Sprawdziliśmy

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
W Szczecinie są dwa typy buspasów
W Szczecinie są dwa typy buspasów archiwum gs24.pl
Niektórzy kierowcy dziwią się, gdy widzą auta elektryczne korzystające z buspasów dla autobusów. To zgodne z prawem, choć w Szczecinie są buspasy, że nawet "elektryk" nie wjedzie.

Coraz większa liczba samochodów, które nie emitują szkodliwych substancji do środowiska powoduje, że trwa dyskusja jak bardzo tego typu pojazdy powinny być uprzywilejowane podczas jazdy na mieście.

Zwolennikiem zachęt jest radny Andrzej Radziwinowicz z Zielonych. Według niego należy zmierzać do budowy Szczecina jako miasta zeroemisyjnego. A samochody elektryczne są jednym z elementów tego planu.

- Mniejszy ruch aut spalinowych to również bardziej przyjazne mieszkańcom śródmieście naszego miasta. Wizja zamieszkania w centrum Szczecina staje się bardziej atrakcyjna, kiedy poprzez mniejszy ruch samochodowy generowany jest mniejszy hałas czy polepsza się jakość powietrza. Dlatego też powinniśmy premiować auta elektryczne i stosować zachęty, które skłonią kierowców do zamiany samochodu spalinowego na elektryczny. Jednym z takich narzędzi jest dopuszczenie poruszania się pojazdów elektrycznych po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów. Powoduje to, że auto elektryczne jest bardziej atrakcyjne ponieważ poruszanie się nim w drodze do centrum czy po samym śródmieściu jest dla kierowcy szybsze ze względu na omijanie tworzących się korków ulicznych poprzez korzystanie z buspasów - mówi Andrzej Radziwinowicz.

Okazuje się, że w Szczecinie są dwa typy buspasów. Tam, gdzie jeżdżą tylko autobusy, pojazdy elektryczne są dozwolone. Tak jest m.in. na ulicy Arkońskiej, Staszica, Wyzwolenia, Wyszyńskiego.

- Wydzielenie pasów ruchu dla autobusów jest jednym ze środków usprawniających ruch komunikacji miejskiej na obciążonych ruchem ulicach i ma za zadania przyczynić się do poprawy regularności ich kursowania. W przestrzeni miasta takie rozwiązanie funkcjonuje na kilku odcinkach dróg. Pasy ruchu wydzielone zostały za pomocą oznakowania drogowego wskazującego na
występowanie pasa ruchu dla autobusów. Prawo ruchu drogowym dopuszcza poruszanie się pojazdów elektrycznych i nie wymaga to dodatkowych oznaczeń. Jednakże to korzystający z dopuszczenia zobowiązany jest do zachowania ostrożności przestrzegania pozostałych zasad ruchu drogowego między innymi w zakresie wyboru miejsca wjazdu bądź zjazdu z wyznaczonego pasa ruchu dla autobusów - wyjaśnia Anna Szotkowska, zastępca prezydenta Szczecina do spraw komunalnych.

Inaczej jest jednak w ścisłym centrum miasta, gdzie buspasy nakładają się na torowiska. Tu oprócz tramwajów i autobusów nie wiedzie nawet elektryk (chyba, że należy do służb miejskich).

- W obszarze śródmieścia miasta trzon komunikacji miejskiej stanowi natomiast komunikacja tramwajowa. Część torowisk tramwajowych w ramach realizowanych poszczególnych inwestycji przebudowy dróg dostosowana została do przeniesienia również ruchu autobusowego. Z uwagi na zamknięty charakter i niejednokrotnie bezpośrednie powiązanie z peronami przystankowymi, czy też odmiennymi zasadami ruchu drogowego w zakresie komunikacji szynowej, ustawodawca nie dopuścił do możliwości poruszania się po nich pojazdów elektrycznych - dodaje Anna Szotkowska.

W Szczecinie jest ponad 336 tys. pojazdów. Aut elektrycznych jeździ ponad tysiąc. Hybrydowych jest prawie 10 tysięcy.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński