Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Paliwem po kieszeni. Przewoźników i pasażerów

Piotr Jasina [email protected]
Spółki autobusowe odczuwają drakońskie ceny paliw. Po kieszeni dostają też pasażerowie, bo drożeją bilety. Niestety, obserwatorzy zapowiadają, że przy dystrybutorach będzie jeszcze drożej.

Przewoźnicy z przerażeniem obserwują, co dzieje się z cenami paliw. Pasażerowie też to odczuwają. Bo od początku marca więcej płacą za bilety.

- Jeśli porównamy rok ubiegły do 2010, koszty zakupu paliw wzrosły nam o ponad 20 proc. - przyznaje Kazimierz Trzciński, prezes Szczecińsko-Polickiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. - Pamiętajmy, że paliwa stanowią około 30 proc. kosztów działalności. To bardzo ważny składnik.

Prezes dodaje, że miesięcznie autobusy SPPK spalają około 120 tys. litrów oleju napędowego. Z prostego rachunku wynika, że rocznie to jest około 1,6 mln litrów. Drastyczny wzrost cen paliw spowodował, że spółka wydała około 1 miliona złotych więcej. A tyle kosztuje nowy autobus.

- Zapłata za usługi pozostała bez zmian - dodaje Trzciński. - A powinny wzrosnąć o ponad 5 proc., byśmy mogli zrekompensować większe wydatki na paliwa.

Spółka w ubiegłym roku wyszła na prostą. Zamknęła rok bez straty. W tym roku już tak dobrze nie będzie.

- Płynność finansowa przedsiębiorstwa nie jest zagrożona - zaznacza prezes. - Ale raczej nie będziemy w stanie zakończyć tego roku z wynikiem dodatnim. Nie chodzi tylko o ceny paliw. Podrożała energia, wyższa jest składka rentowa, materiały itd. A przychody pozostały na poziomie roku ubiegłego.

Policki przewoźnik nie jest odosobniony. Krzysztof Putiatycki, prezes Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Klonowica potwierdza, że koszty paliw to poważny problem dla takich firm. Udział w kosztach działalności ta spółka ma podobny jak przewoźnik z Polic.

- W tej chwili za litr paliwa płacimy 90 gr więcej niż przed rokiem (wzrost o 23 proc.) - przyznaje prezes SPA Klonowica w Szczecinie. - Miesięcznie zużywamy około 250 tys. litrów. A to znaczy, że do paliwa dorzucamy 200 tys. zł miesięcznie. W skali roku to nam daje 2,4 mln zł. Tylko z racji wzrostu cen oleju "przepalimy" więc dwa przegubowce. SPA Klonowic posiada 101 autobusów, połowę stanowią nowe solarisy.

Zdaniem eksperta: Jeszcze podrożeją

Urszula Cieślak
dyrektor darketingu BM REFLEX

Za litr benzyny bezołowiowej 95 płacimy na stacjach średnio 5,69 zł, a za olej napędowy 5,77 zł. Diesel droższy niż obecnie był w styczniu tego roku.

Najbliższe dni na stacjach mogą przynieść dalszy wzrost cen nie tylko benzyn, ale także oleju napędowego. Wzrosty mogą sięgać średnio 3 - 4 groszy na litrze. W dalszym ciągu zmiany cen benzyn mogą przewyższać zmiany cen diesla, a to z kolei będzie powodowało, że ceny obu paliw będą się zrównywały. Po raz ostatni na jednakowym poziomie ceny Eurosuper 95 i oleju napędowego notowaliśmy w III dekadzie października ub. roku.

SPPK w Policach

Spółka dysponuje w tej chwili 56 autobusami. W tej liczbie jest 13 nowych solarisów. Średnia wieku pojazdów wynosi 9 lat. Przewoźnik chciałby wymieniać co roku 4-5 autobusów. To jedyna szansa, by zagwarantować odpowiedni standard usług i nie ponosić wysokich kosztów napraw. Firam zatrudnia 150 osób. W maju br. zakończy spłatę rat leasingowych.

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński