Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koniec prac na Bramie Portowej. Czas na szybki tramwaj [film+zdjęcia]

Sebastian Wołosz
Sebastian Wołosz
- Przebudowa torowisk przy Bramie Portowej to początek rewolucji na szczecińskich torowiskach - zapowiadają urzędnicy.

Koniec prac na Bramie Portowej

Zakończyła się przebudowa trwającego od 13 kwietnia układu torowego na Bramie Portowej. W środę na swoje linie wracają tramwaje.

Za 22 miliony złotych konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Tor-Kar- Sson Zbigniew Kargul na zlecenie spółki Tramwaje Szczecińskie przebudowało cały układ torowy w obrębie skrzyżowania.

Wkrótce ruszą warte kilkaset milionów złotych inwestycje, w tym Szczeciński Szybki Tramwaj.

Przetarg na realizację tego wartego ok. 230 milionów złotych zadania właśnie został ogłoszony. Wykonawca prac będzie miał dwa lata na przedłużenie istniejącej linii tramwajowej z Basenu Górniczego do tymczasowej pętli przy ul. Turkusowej.

Od Basenu Górniczego tramwaj pojedzie bezkolizyjną trasą pokonując estakady oraz przemieszczając się w specjalnej rynnie.

W ramach tej inwestycji zaplanowane zostały:
- budowa torowiska tramwajowego,
- budowa przystanków Gryfińska, Lotnisko i na pętli Turkusowa,
- przebudowa jezdni, chodników
- oraz budowa obiektów inżynieryjnych (estakady w ciągu prawej jezdni ul. Hangarowej, wiaduktu i kładki technologicznej w ciągu ul. Batalionów Chłopskich - Gryfińska, budowę specjalnej wanny pod torowisko tramwajowe, tunelu w rejonie ul. Turkusowej ze schodami i pochylniami oraz tunelu pod bocznicą kolejową do EC Dąbska).

Jednym z elementów inwestycji będzie także przesunięcie budynku przy ul. Batalionów Chłopskich 61.

Budowa SST zostanie zrealizowana przy wykorzystaniem środków Unii Europejskiej. W przypadku braku dofinansowania unijnego przetarg zostanie unieważniony.

Obecnie wniosek złożony w Centrum Unijnych Projektów Transportowych podlega ocenie. Otwarcie ofert w przetargu na SST zaplanowano na 12 września.

Trwają przygotowania do ogłoszenia przetargów związanych z modernizacją kolejnych szczecińskich torowisk.

Pierwszym etapem tego zadania była modernizacja układu torowego przy Bramie Portowej.

Kolejne to:

Modernizacja zajezdni tramwajowej Pogodno

Inwestycja będzie się odbywać w formule zaprojektuj i wybuduj. Przetarg ma być ogłoszony jeszcze w tym roku a zrealizowany w latach 2013 i 2014.

Zakres przebudowy obejmuje prace rekonstrukcyjne wraz z przebudową budynków oraz budowę nowych obiektów. Mają być one dostosowane do obsługi nowoczesnego taboru tramwajowego.

Wybudowana zostaną m.in. nowa hala postojowa (odstawcza) o wymiarach ok. 68,5 x 133,5 m na 18 torów. O 2 tory rozbudowana zostanie istniejąca hala obsługowo-naprawcza.

Dodatkowo zostanie wybudowany tor umożliwiający objazd całej zajezdni, może on być przeznaczony na tor prób hamowania. Rozbudowana zajezdnia będzie miała połączenia torowe z istniejącą miejską siecią torową i trakcyjną. Umożliwiony zostanie wjazd i wyjazd w kierunku centrum i pętli Głębokie.

Przebudowa torowisk w alei Piastów, Wawrzyniaka, na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy i ul. Jagiellońskiej.

Przetarg na realizację tych zadań będzie ogłoszony jeszcze w tym roku. Realizacja zadań w roku 2013.

W ramach tego zadania zmodernizowane zostanie torowisko w ciągu całej al. Piastów od Placu Szarych Szeregów do Ronda Szyrockiego.

Zmodernizowane zostanie całe torowisko na ul. Wawrzyniaka (od al. Bohaterów Warszawy do al. Wojska Polskiego). Na skrzyżowaniu ul. Jagiellońskiej i Boh. Warszawy wymienione zostaną rozjazdy.

Przebudowa torowisk pomiędzy Mostem Długim a Basenem Górniczym wraz z modernizację pętli.

Przetarg na to zadanie zostanie ogłoszony w 2013 roku. Realizacja zadania została zaplanowana w roku 2014.

Zakres prac obejmuje modernizację niżej wymienionych torowisk:

ul. Energetyków - 1649 metrów toru pojedynczego
Most Portowy - 214 m.t.p.
ul. Gdańska - 5746 m.t.p. (pięć odcinków);
Pętla Basen Górniczy - 616 m.t.p

Środki na współfinansowanie modernizacji i przebudowy Zajezdni ujęte są w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna wartość projektu to 222 mln zł.

Wniosek podlega teraz ocenie w Centrum Unijnych Projektów Komunikacyjnych.

Jednocześnie trwa procedura związana z zakupem 22 nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych.

Trwa ocena oferty, którą złożyła do przetargu bydgoska Pesa. Wartość przetargu to 150 milionów złotych. Pierwsze sześć tramwajów dotrze do Szczecina do wiosny 2013, kolejnych 16 pomiędzy październikiem 2013 a marcem 2014.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński