Zdaniem specjalisty
Zdaniem specjalisty
Longina Kaczmarek, Miejski Rzecznik
Konsumentów w Szczecinie:
Zgodnie z ustawą Prawo Telekomunikacyjne w razie podwyższenia cen usług telekomunikacyjnych dostawca jest obowiązany z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego do powiadomienia o tym abonentów na piśmie, a ponadto o prawie wypowiedzenia umowy z powodu braku akceptacji podwyższenia cen, jak również o tym, że w razie skorzystania z tego prawa dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze.
Zawierają podwyżkę wprowadzoną wstecz od stycznia. W pismach nie ma ani jednego słowa wyjaśnienia, dlaczego tak zrobiono i na jakiej podstawie.
- Czy nie jest to ignorancja praw klientów? - pyta Adam Ruciński, radny miasta Szczecina, która zajął się sprawą na wniosek poszkodowanych mieszkańców. - Uważam, że bardziej nawet denerwujące niż sama podwyżka jest sposób traktowania klientów przez firmę.
Bez słowa uzasadnienia
Dotychczas rachunki za najbardziej popularny pakiet (RTVK) opiewały na kwotę 31,20 zł. Od marca podniesiono opłaty o 3.79 zł (czyli o 12,15 proc.). Jednocześnie dopłaty w wysokości 3.79 zł/m-c naliczono wstecz za styczeń i luty. Bez słowa uzasadnienia dla wprowadzanej podwyżki.
- Zastanawiam się, czy Multimedia mogła ponieść cenę bez uprzedniego ostrzeżenia, nie pozostawiając klientom jakiejkolwiek możliwości wyboru czy nawet rezygnacji z korzystania z jej usług? - zastanawia się radny Ruciński.
Zainteresował Federację Konsumentów
Radny zwrócił się z pytaniami w tej sprawie do Federacji Konsumentów, która przeanalizowała sprawę. Okazało się, że działanie Multimedia było poza prawne.
- Umowy z Multimedia Polska SA należą do stosunków cywilnoprawnych o charakterze ciągłym - uważa Marta Habrych z Federacji Konsumentów oddział w Szczecinie. - Polegają one na tym, że świadczenie proferenta czyli wymienionej spółki, polega na zachowaniu o charakterze trwałym w czasie obowiązywania umowy, to jest na dostarczaniu sygnału telewizyjnego.
Tłumacząc to na prosty język, konsumenci nie mają obowiązku płacić różnicy między dotychczasową ceną, obowiązującą na mocy uprzedniego cennika, a nową. Inne zdanie na ten temat ma Multimedia.
- Zmieniła się wysokość abonamentu, niestety z powodu problemów technicznych - tłumaczy Michał Rosiak specjalista ds. kontaktów z mediami. - Abonenci za styczeń i luty otrzymali faktury z abonamentem w starej wysokości. Dlatego wraz z fakturą marcową otrzymali faktury korygujące. Niezmiernie ubolewamy, że taka sytuacja miała miejsce, pragnąłbym jednakże dodać, że dopłaty nie były szokująco wysokie.
Podobnie uważa rzecznik
Moim zdaniem
Marek Rudnicki
Kłopoty z największymi nawet operatorami kablówki, to nie nowość. To, że tak a nie inaczej traktują swoich klientów, ma swoją przyczynę w braku konkurencji na rynku. Ta zaś często bierze się z tego, że prezesi spółdzielni niechętnie wpuszczają na "swój" teren więcej, niż jednego operatora. Dlaczego?
- Zmiana cennika wprowadzona przez Multimedia narusza przepisy ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo Telekomunikacyjne i Kodeksu Cywilnego - mówi Łukasz Peryt z Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Szczecinie.
Reklamacje można składać bezpośrednio do Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Urzędzie Miejskim w Szczecinie pl. Armii Krajowej 1 lub - jeśli ktoś mieszka na osiedlu Szczecińskiej Spółdzielni Mieszkaniowej - w radzie osiedla Samosierry przy ul. Hubala (pon. w godz. 8-17, wt - pt 8-15).
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?