Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dwie potężne suwnice już przy nabrzeżu Fińskim w Szczecinie

Fot. Piotr Jasina
Jedna ma 58 metrów wysokości, druga 60 metrów. Ważą po 630 ton i mogą podnieść ciężar do 45 ton. Każda może przeładować do 35 kontenerów na godzinę.
Dwie potężne suwnice już przy nabrzeżu Fińskim w Szczecinie
Fot. Piotr Jasina

(fot. Fot. Piotr Jasina)

Suwnice STS zostały wyprodukowane przez firmę Kocks. DB Port Szczecin, to operator portowy z nabrzeża Fińskiego, który je zamówił.

- Urządzenia pozwolą nam zwiększyć produktywność, przyśpieszą przeładunek oraz pomogą uniknąć zatorów przy obsłudze statków - podkreśla Monika Żaboklicka z DB Port Szczecin. - Liczymy, że będzie to zachęta dla nowych linii kontenerowych.

Operator planuje przedłużenie nabrzeża o 40 metrów. Zamierza również przedłużyć szyny pod suwnicę kontenerową do całej długości nabrzeża.

- Przeładunki na nowym terminalu rozpoczną się jesienią tego roku - dodaje Żaboklicka. - Praktycznie wszystkie kontenery z Tymczasowej Bazy Kontenerowej będą przeniesione w nowe miejsce. Dzięki temu port zyska dodatkowe miejsce na składowanie drobnicy.

Nowy terminal kontenerowy składa się z nabrzeża Fińskiego i placów składowych. Został stworzony wspólnymi siłami. Właściciel terenu, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, zbudował nabrzeże oraz rampę roro. Spółka DB Port Szczecin zbudowała drogi, wyposażyła nabrzeże w suwnice itp.

Łączny koszt infrastruktury terminalu wyniósł ok. 71,2 mln zł, z czego 75 proc. udało się sfinansować z funduszy Unii Europejskiej. Dofinansowanie dostał Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Na pozostałą część inwestycji DB Port Szczecin wydał 55 mln zł. ze środków spółki matki Deutsche Bahn. Terminal ma nabrzeża 300 m długości i 17,5 m szerokości, i 10,5 m głębokości technicznej. Statki cumujące przy nim będą obsługiwane dwiema suwnicami jednocześnie.

Nabrzeże budowano z myślą o projektowanym pogłębieniu toru wodnego ze Świnoujścia do 12,5 m. Szyny pod suwnice mają długość 100 m i będą wkrótce przedłużane. Nowo wybudowana rampa roro ma szerokość 28 m.

Na nowym terminalu będzie można przeładowywać do 120 000 TEU rocznie, co oznacza, że całkowita zdolność przeładunkowa operatora wyniesie 200 000 TEU.

Docelowo terminal będzie miał 12 ha powierzchni i będzie na nim pracować 6 suwnic placowych.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński