"Kolumba nie pęka" czytamy na jednym z miejscowych murali, biorąc jednak przedłużający się remont, trudno uwierzyć, że mieszkańcy tej ulicy są szczęśliwi, skoro koniec remontu oddala się o dwa lata. Pierwotny termin oddania inwestycji, rozpoczętej pod koniec 2021 roku, minął 6 listopada 2023 roku. Wygląda na to, że przebudowa ulicy Kolumba i alei Powstańców Wielkopolskich dołączy do jednej z najdłużej trwających budów w mieście. Prawie pięć lat trwała przebudowa węzła Kijewo, która nie była jednak inwestycją miejską, a Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jakie będzie opóźnienie na Pomorzanach?
- Aktualnie procedowany jest aneks terminowy. Wykonawca złożył wniosek o przesunięcie terminu. Nowy termin to druga połowa 2025 roku - informuje Kacper Reszczyński, rzecznik spółki Tramwaje Szczecińskie.
Idąc po ulicy Kolumba od wiaduktu nad ulicą Dąbrowskiego w kierunku dworca, nie można powiedzieć, że "robota pali się w rękach". 23 listopada, na wysokości stacji paliw ekipa wylewała beton pod nowe torowisko, dalej pracuje koparka i trwa układanie podziemnych instalacji. Generalnie im bliżej dworca, tym większy ruch na placu budowy.
Jak prace wyglądają w ocenie TS, które odpowiadają za inwestycję?
- W ramach inwestycji przebudowane zostały ul.: Nabrzeże Wieleckie, Kolumba (od ul. Wyszyńskiego do Dworca PKP), Dworcowa Nowa, w przeważającej części Chmielewskiego, Smolańska oraz w znacznym zakresie nowa pętla tramwajowa wraz z torowiskiem i towarzyszącą infrastrukturą. Na tych odcinkach usunięte zostały napotkane liczne kolizje z uzbrojeniem podziemnym oraz wykonane zostały roboty związane nowym zagospodarowaniem - mówi Kacper Reszczyński. - Do zrobienia pozostały: budowa torowiska (usunięcie kolizji, budowa nowego zagospodarowani terenu) w ul. Nowej, Kolumba (od dworca PKP do ulicy Smolańskiej), al. Powstańców Wlkp., dokończenie i podłączenie nowej pętli.
Dodajmy jednak, że prace na alei Powstańców Wielkopolskich nie ruszą przed zakończeniem prac na ulicy Kolumba. Inaczej doszłoby do paraliżu komunikacyjnego tej części miasta.
O przyczynach opóźnienia prac pisaliśmy już wielokrotnie na łamach "Głosu". Od początku najgorzej było na ulicy Kolumba.
- Liczba kolizji podziemnych, błędów projektowych czy niezidentyfikowanych sieci jest ogromna i spowodowała wstrzymanie wielu naszych robót - mówił wiosną 2022 roku Marcin Wiśniewski, wiceprezes zarządu - dyrektor ds. Infrastruktury Tramwajowej ZUE SA.
Niespodzianki były też z pękającymi rurami wodociągowymi.
- Niestety stare rury niszczą się, pękają i zapadają praktycznie beż żadnego dotyku pracowników. Wiele awarii powstaje wskutek usuwania kolejnych warstw gruntu, których ciężar kompensował ciśnienie panujące w istniejącym wodociągu, zgodnie z dokumentacją projektową przeznaczonym, ze względu na swój stan i wiek, do likwidacji. Skutkiem powyższego było wielokrotne zalanie placu budowy i konieczność wyłączenia wody mieszkańcom – alarmowały w marcu tego roku Tramwaje Szczecińskie.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?