Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do Szczecina przypłynie parowiec "Freya"

Marek Jaszczyński
"Freya" to jedyny na niemieckim wybrzeżu Bałtyku parowiec bocznokołowy, na co dzień cumuje w Kilonii.
"Freya" to jedyny na niemieckim wybrzeżu Bałtyku parowiec bocznokołowy, na co dzień cumuje w Kilonii.
Po raz drugi do Szczecina zawita niemiecki bocznokołowiec "Freya". To historyczna jednostka z początku XX wieku pływająca po Morzu Północnym i Bałtyku.

Historia parowca "Freya"

Parowiec bocznokołowy został zwodowany w 1905 roku w holenderskiej stoczni J.& K. Smid w Kinderdijk jako statek pasażerski "Westerschelde". W roku 1907 dzisiejsza "Freya" został jachtem królewskim, a następnie wielokrotnie zmieniała właściciela. W roku 1988 dawny reprezentacyjny statek został sprzedany za cenę złomu holenderskiemu armatorowi, który zrekonstruował i odnowił jednostkę. W ten sposób nasz parowiec w latach 90-tych stała się jednym z najbardziej eleganckich i znanych statków w Holandii.
Od 1999 roku historyczny statek jest własnością armatora Adler-Schiffe z główną siedzibą na niemieckiej wyspie wyspie Sylt.

Parowiec skończy niebawem 107 lat. W ciągu roku wykonuje rejsy po Kanale Kilońskim i wzdłuż wybrzeży Morza Północnego i Bałtyku.

Parowiec przypłynie do Szczecina we wtorek, 17 kwietnia około godziny 15 i zacumuje przy nabrzeżu obok Dworca Morskiego. Będzie to okazja do odbycia malowniczego rejsu, W środę 18 kwietnia o godz. 10 "Freya" rozpocznie rejs do Świnoujścia, gdzie przybędzie około godziny 15. W czwartek 19 kwietnia w godzinach 10 -13 planowany jest rejs okrężny po porcie Świnoujście i w stronę Zalewu Szczecińskiego. Natomiast o godz. 14 "Freya" wypłynie do Szczecina, gdzie przybędzie o godzinie 19. W piątek, 20 kwietnia o godz. 10 "Freya" opuści Szczecin odpływając z pasażerami do Ückermünde.

Jedną z ciekawostek statku jest napęd, na pokładzie nie ma węgla, chociaż jest to parowiec. Jednostka korzysta z silnika olejowego, który służy do podgrzewania wody, w ten sposób powstaje para napędzająca koła statku. Poza tym dysponuje pomocniczymi silnikami diesla. Jednostka zazwyczaj na pokład zabiera 220 pasażerów, chociaż może przyjąć nawet 260 osób.

Sprzedaż biletów:
Kasa Adler-Schiffe Polska Sp. z o. o., ul. Jana z Kolna 7 w Szczecinie (Dworzec Morski), tel. 91 488 55 64. W cenie biletu transfer autokarami, które odwiozą pasażerów z powrotem ze Świnoujścia do Szczecina.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński