Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do polskich portów musi wejść synergia. Tylko współdziałanie pokaże potęgę

Kamil Kusier
Kamil Kusier
Michał Elmerych
Michał Elmerych
Wideo
od 16 lat
Jest dobrze, ale może być jeszcze lepiej. Chociaż polskie porty morskie już osiągają rekordowe wyniki, to fachowcy nie ukrywają, że mogą je jeszcze poprawić.

Jednak aby tak było, potrzebna jest jeszcze większa współpraca między Świnoujściem, Szczecinem, Gdynią, Gdańskiem i Elblągiem.

Słowem kluczem do sukcesu jest synergia. Czyli wspólne działanie potęgujące efekt. To właśnie taki stan jest kluczowy dla dalszego rozwoju gospodarki morskiej. Potwierdzają to zarówno rozwój infrastruktury, jak i statystyki.

- 2022 rok był kolejnym rekordowym rokiem dla polskich portów morskich. Wyniki przeładunkowe jasno pokazują, w jak dobrej kondycji znajdują się polskie porty. Jestem przekonany, że na te sukcesy wpływ mają również zrealizowane w ostatnich latach inwestycje, które przyczyniły się do rozwoju tego sektora i zwiększenia możliwości przeładunkowych - powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście te tezy podpiera liczbami.

- Obroty ładunkowe w granicach administracyjnych portów w Szczecinie i Świnoujściu za cztery miesiące 2023 roku wyniosły 12 244.6 tys. ton, co oznacza, że w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego były wyższe o 1 082,4 tys. ton, czyli o 9,7 procent - informuje.

Wzrost przeładunków o ok. 84 procent odnotowano również w przeładunku węgla, a jeśli chodzi o zboże wzrost osiągnął pułap niemal 40 procent.

Te liczby pokazują, że koniunktura trwa i teraz trzeba ją delikatnie pielęgnować. Między innymi po to właśnie powstanie nie tylko nowy tor podejściowy do portu w Świnoujściu (a co za tym idzie Szczecina), ale również głębokowodny terminal kontenerowy. Prace prowadzone są również w porcie w Szczecinie.

- ZMPSiŚ podejmuje działania, stwarzając warunki i możliwości do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie. Po zakończeniu inwestycji port w Szczecinie zyska nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie - przypomina Woźniak-Lewandowska.

Czytaj dalej:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński