Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich: Zachodniopomorskie powinno powołać własną spółkę kolejową

red.
Bezterminowy strajk ma rozpocząć się 10 października
Bezterminowy strajk ma rozpocząć się 10 października Andrzej Szkocki
Damian Stawikowski prezes Kolei Dolnośląskich a jednocześnie kandydat na posła z Bezpartyjnych Samorządowców: Województwo Zachodniopomorskie powinno powołać własną spółkę kolejową!

- Czas na przewoźnika samorządowego. Powołanie wojewódzkiej spółki kolejowej ożywi transport w całym regionie - apeluje do władz regionu Stawikowski, w nawiązaniu do deklaracji związkowców, że od 10 października w województwie zachodniopomorskim rozpocznie się bezterminowy protest pracowników Polregio.

Czy za dwa tygodnie czeka nas kolejowy paraliż i co powinno zmienić się w województwie zachodniopomorskim, by oferta kolejowa równała się z najlepszymi w kraju? Rozwiązanie jest proste. Powołanie do życia zupełnie nowej spółki kolejowej, podobnie jak w wielu innych regionach kraju, będącej pod zarządem urzędu marszałkowskiego.

Marszałek Olgierd Geblewicz, jako jeden z dwóch w Polsce, odmówił sfinansowania podwyżek pracowników Polregio.

- To efekt lat zaniedbań i budowania słabej oferty przez samorząd województwa. Na miejscu marszałka już dawno powołałbym samorządowego przewoźnika. Sam Urząd Marszałkowski dysponuje ponad 70 pociągami, które mógłby temu przewoźnikowi przekazać - mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich, a jednocześnie kandydat do Sejmu.

- Własny przewoźnik to gwarancja kontroli wydatków. Zlecanie usług Polregio generuje spory koszt za wozokilometr, a co za tym idzie - słabą ofertę kolejową. Przykład? Pociągiem nie wrócimy np. ze Szczecina do Świnoujścia - i odwrotnie - po godz. 20. Gdyby marszałek Geblewicz działał z wyprzedzeniem, kolej w województwie zachodniopomorskim rozwijałaby się tak, jak ma to miejsce w lepiej ocenianych przez podróżnych regionach Polski - dodaje Stawikowski.

Tymczasem w ankiecie Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu - województwo zachodniopomorskie jest na ósmym miejscu w kraju pod kątem oceny oferty kolejowej. W rankingu prowadzi Dolny Śląsk.

- Oferta na najważniejszych trasach: Szczecin - Koszalin czy Szczecin - Świnoujście powinna być co najmniej dwa razy lepsza: pociągi powinny jeździć nie w ośmiu, a co najmniej 16 parach. Do tego województwa mogą realizować połączenia przyśpieszone, tzw. Ekspresy, dzięki którym pomiędzy największymi miastami można przemieszczać się szybciej niż samochodem. Żadne z tych rozwiązań nie jest realizowane - zwraca uwagę Damian Stawikowski i dodaje: - Kolej regionalna to coś więcej niż tylko pociągi. To marka, z którą identyfikują się mieszkańcy, to sposób na promocję regionu, to wreszcie wzmacnianie jego tożsamości. Taką właśnie rolę pełnią Koleje Dolnośląskie. I tak może być również na Pomorzu Zachodnim. Pod jednym warunkiem: trzeba wyjść z letargu i zacząć działać.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński