MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Czy Szczecin zdąży wydać pieniądze z KPO. Miasto ma całą listę pomysłów

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Szczecin chce z pieniędzy z KPO sfinansować zakup 14 nowych autobusów elektrycznych
Szczecin chce z pieniędzy z KPO sfinansować zakup 14 nowych autobusów elektrycznych Andrzej Szkocki
- W pewnym stopniu jesteśmy przygotowani do KPO - mówi Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina. - Ale nie na 100 proc., bo nie wszystko jeszcze wiemy.

Michał Przepiera, zastępca prezydenta miasta, nie kryje, że urząd już od jakiegoś czasu przygotowywał się na pieniądze, jakie ma otrzymać miasto z Krajowego Planu Odbudowy.

- Mieliśmy nawet tzw. nocny nabór - przypomina i wyjaśnia, że w 2022 roku ogłoszono wstępny nabór na pieniądze z KPO. - Ale w tym naborze wygrywał ten wniosek, który był złożony najwcześniej. Termin wyznaczono na poniedziałek, więc urzędnicy przyszli do pracy w niedzielę wieczorem i parę sekund po północy wysłali wszystkie dokumenty.

Zdradza, że co prawda szczeciński wniosek nie był pierwszy, ale został zaakceptowany.

- Mamy więc pewne doświadczenia w składaniu dokumentów potrzebnych do dofinansowania - śmieje się.

Jakie plany inwestycyjne ma miasto w związku z uwolnieniem pieniędzy z KPO?

- Apetytów i pomysłów mamy sporo, tylko nie wiemy do końca, jakie warunki trzeba będzie spełniać - mówi zastępca prezydenta i od razu dodaje, że zgodnie z harmonogramem będą one znane w połowie marca.

- A my wtedy od razu przystępujemy do pracy - zaznacza. - Wtedy poznamy szczegółowe warunki i zasady, więc nasze plany może trzeba będzie jeszcze skorygować.

Zdradza, że w tych planach miasto ma wybudowanie np. żłobków w ramach programu Maluch+. Nowe placówki miałyby powstać przy ul. Pszczelnej, Nałkowskiej, Bohaterów Getta Warszawskiego, Pokładowej.

Szczecin ma też apetyt na autobusy elektryczne.

- To byłoby 7 pojazdów 12-metrowych i tyle samo 18-metrowych - mówi.

Nie kryje jednak obaw, czy ten projekt uda się rzeczywiście zrealizować, bo termin na wykorzystanie pieniędzy mija w połowie 2026 roku.

- Jeśli nawet od razu wystartujemy z przetargiem, a ten trwa około 3 miesięcy, to nie jest to wszystko - opowiada. - Producenci nie mają gotowych elektrycznych autobusów. Czas na wyprodukowanie jednego to około 9 miesięcy. A przecież takie pomysły, aby z KPO finansować elektryczne autobusy ma nie tylko Szczecin. Kolejka na takie pojazdy może być spora i to producent może nie zdążyć.

Na liście Szczecina jest także farma fotowoltaiczna, geotermy, kompostownia, modernizacja budynków komunalnych, autobusy wodorowe, miejsca rekreacyjne (zakątki wodne, plaża Mieleńska, cumownia na Wiskordzie, grobla na północy, stanica wodna w Podjuchach, modernizacja i rozbudowa centrum Żeglarskiego, Bulwary Chrobrego). Jest też most Kłodny, czy nawet Teatr Współczesny, a także remont torowisk, nowe tramwaje niskopodłogowe i dwukierunkowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Tragiczne zdarzenie na Majorce - są zabici i ranni

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński