Czekamy na nową przeprawę przez Odrę. Jak będzie wyglądać Most Kłodny w Szczecinie?

Marek Jaszczyński marek.jaszczynski@mediaregionalne.pl
Jedna z wizji jak mógłby wyglądać Most Kłodny. Zwraca uwagę likwidacja łącznic z Nabrzeża Wieleckiego na Trasę Zamkową. Przyszła przeprawa ma przejąć nie tylko ruch pieszych, ale również pojazdów.
Jedna z wizji jak mógłby wyglądać Most Kłodny. Zwraca uwagę likwidacja łącznic z Nabrzeża Wieleckiego na Trasę Zamkową. Przyszła przeprawa ma przejąć nie tylko ruch pieszych, ale również pojazdów. Maciej Sochanowski
Niebawem zostanie ogłoszony przetarg na projekt Mostu Kłodnego oraz modernizację układu drogowego.

Zadanie budowy nowej przeprawy przez Odrę jest planowane w ramach poprawy drogowego dostępu do portu w Szczecinie. To będzie II etap inwestycji. Pierwszym etapem była modernizacja ulicy Struga.

- Jest jednym z priorytetowych zadań miasta w nowej perspektywie unijnej - mówi Łukasz Kolasa z biura prasowe Urzędu Miasta Szczecin. - W ramach tej inwestycji powstanie Most Kłodny oraz modernizowany będzie układ dróg na Łasztowni. Szacujemy, że koszt inwestycji wyniesie około 284 mln złotych. W ciągu miesiąca ukaże się przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla tego zadania.

Nowa przeprawa przez Odrę miałaby powstać, tuż obok Trasy Zamkowej. Most Kłodny ma przejąć ruch kołowy oraz umożliwić pieszym i rowerzystom wygodną komunikację między Starym Miastem a Łasztownią.

Informacje o budowie mostu pojawiły się kilka miesięcy temu przy okazji prezentacji dwóch wariantów zmian na ul. Nabrzeże Wieleckie. Pierwszy wariant Biura Planowania Przestrzennego Miasta zakłada zwężenie istniejącej ulicy - Nabrzeża Wieleckiego do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, bez wydzielonego torowiska (min. 15 metrów szerokości).

Takie samo rozwiązanie funkcjonuje na ulicy Krzywoustego. Dzięki temu będzie możliwe zbudowanie kamienic nad rzeką. Szerokość planowanej zabudowy mogłaby wynosić od 40 do 50 metrów. Odległość nowej zabudowy od rzeki miałaby wynieść min. 18 metrów, tyle wystarczy na wykonanie gastronomicznych ogródków (6 metrów) i zachowanie bulwaru spacerowego.

Drugi wariant to również zwężenie ulicy między Mostem Długim a Trasą Zamkową, ale zwężona ulica (około 12 m) miałaby obsługiwać wyłącznie ruch pieszo-rowerowy. Tramwaje miałyby zostać przesunięte między planowane kamienice a Odrę. W tym przypadku odległość od kamienic do Odry miałaby wynieść min. 25 metrów. Pod ogródki miałby zostać zagospodarowany pas o szerokości 7 metrówe, 6 metrów pod torowisko tramwajowe i bulwar spacerowy.

Oba warianty zakładają likwidację łącznic z Trasą Zamkową, za wyjątkiem wjazdowej z ulicy Jana z Kolna. Obecnie Arterią Nadodrzańską (Nabrzeże Wieleckie, ulica Jana z Kolna, ul. Łady) w godzinach szczytu przejeżdża 1500 pojazdów na godzinę w obu kierunkach.

- Szerokość ulicy nie decyduje o przepustowości, ale skrzyżowania - tłumaczy Maciej Sochanowski, inżynier budownictwa drogowego. - A przez skrzyżowanie przy Moście Długim przejedzie w ciągu godziny tylko 1200 aut.

Wideo

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wincenco

rozumiem, że celem jest uatrakcyjnienie terenów na Łasztowni. Problem w tym że to jedyny cel. Magistrat nie ma wizji komunikacyjnej dla Szczecina. Nawet przy nowych inwestycjach widać brak wyobraźni - przykład: rondo pod wiaduktem na Struga. Zaraz po zjeździe z ronda skrzyżowanie. Kto to wymyślił. Projektant miał cyrkiel i nie zawahał się go użyć a my mamy korku już na wjeździe do Szczecina. Tak samo jest z Mostem Kładnym - zero wyobraźni. 

C
Cezary

Bardzo nie dobrze Emotikon frown 
Taki most ograniczy całkowicie dostęp do nabrzeży Jachtom Emotikon frown
Szczecin bez dostępu od strony wody Emotikon frown
W jakim celu przy bulwarach powstały stanowiska do cumowania Jachtów ? 
A może tylko dla Barek i Kajaków ? Za Mostem Długim też nie da się zacumować mimo tego że są tam zrobione stanowiska. Niestety Emotikon frown

 

ś
średni
W dniu 21.09.2014 o 10:57, pol napisał:

Chcą zniszczyć kolejne miejsce, gdzie dziesiątki tysięcy ludzi bawi się na imprezach masowych. Po co komuś kamienice nad samą wodą? Nabrzeża w centrum powinny byś miejscem spacerowym. Tyle mówi się o przybliżeniu miasta do rzeki, a chcą zbudować barykadę? Usprawnienie ruchu pojazdów poprzez zwężenie jezdni? To jakaś paranoja!! Ścieżka rowerowa jest na Trasie Zamkowej. Po co budować nową, gdy rowerami jeździ się raptem kilka miesięcy w roku?

Szczecińska logika...

S
Szcz

"Szerokość ulicy nie decyduje o przepustowości, ale skrzyżowania - tłumaczy Maciej Sochanowski, inżynier budownictwa drogowego. - A przez skrzyżowanie przy Moście Długim przejedzie w ciągu godziny tylko 1200 aut." Może przebudujmy więc skrzyżowanie by było bardziej przepustowe?. Np. dwupoziomowe by górą był wjazd na most Długi a dołem na Pomorzany. Gdy był przejazd pod Długim nie było takich korków choć w jednym kierunku.

 

P
Pt47

Most Kłodny można budować jak już będziemy bogaci i będzie przeprawa Police-Święta czy zmodernizowana Poznańska. Obecnie ten most nic nie da odciąży jedynie trochę most Długi a potem klops bo to tylko dojazd na Łasztownię. Do tego obetną część zjadów z trasy Zamkowej!. Ładunki do portu jadą inną drogą więc jako"dojazd do portu" to pic dla Unii. 300 milionów można wydać na naprawdę pilniejsze inwestycje drogowe i mosty. Może to część pomysłu zrobienia miastu kolejnego centrum nad Odrą. Dlaczego jednak nie ma sensownej wizji robienia centrum w centrum a nie co kilka lat inna wizja. Raz Nowe Stare Miasto, raz deptak na Bogusława i klops, potem Łasztownia, Teraz przybliżanie do Odry. Ludzie (UM) zdecydujcie na jedną koncepcję i ją realizujcie konsekwentnie a nie co kilka lat co innego i przez lata nie ma nic!

 

K
Kargool

o co zakład, że ten pomysł przejdzie? Urzędnicy zawsze wiedzą lepiej...

M
Maruda

Glupota totalna!! Czy nie lepiej zrobic most, tunel czy tez prom w Policach?? Jest 100 razy berdziej potrzebny!!

Z
Zbych

To co przeczytałem to chory pomysł.Kto to wymyślił.Chyba znowu jakiś nieudacznik,który za pieniądze społeczeństwa chce zabłysnąć w mediach.Można by dużo powiedzieć na temat przebudowy Jana z Kolna i projektu budowy Mostu Kłodnego,nie wspomnę o zamyśle budowy kamienic nad Odrą,ale cisnie się przy tym wiele niecenzuralnych słów.Bardzo delikatnie ująłem ten temat.

p
przemo

postwó powinno bys wiecej jeszcze 2 , jeden na wysokości ul. Tama Pomorzańska przez łęgi i łączyć sie z ul. batalionów chlopskich  a druga alternatywna droga z ul. hożej  mostem do czarnej łaki

s
sierra2ssn

kolejny "niesamowity" pomysł, aby wyciągnąć kasę z ue.  siwz już napisany, projektant wybrany, a i wykonawca pewnie zaciera ręce.

jak inaczej można opisać fakt że wiadomo o kosztach budowy (ok. 250mln) skoro projekt jeszcze nie jest wykonany?  obecne stosowane "rozwiązania polskie" są takie jak opisano je 30-lat temu w "misiu"...

p
pol

Chcą zniszczyć kolejne miejsce, gdzie dziesiątki tysięcy ludzi bawi się na imprezach masowych. Po co komuś kamienice nad samą wodą? Nabrzeża w centrum powinny byś miejscem spacerowym. Tyle mówi się o przybliżeniu miasta do rzeki, a chcą zbudować barykadę? Usprawnienie ruchu pojazdów poprzez zwężenie jezdni? To jakaś paranoja!! Ścieżka rowerowa jest na Trasie Zamkowej. Po co budować nową, gdy rowerami jeździ się raptem kilka miesięcy w roku?

Ł
Łukasz

Nie traktujcie tego mostu jako dublowanie trasy zamkowej, przecież on połączy zupełnie inne drogi, to wsparcie dla mostu długiego. Gdzieś widziałem wstępny projekt i bardzo mi się podobał, gdyby udało się zrobić wariant z zabudową nad Odrą, wyglądałoby to naprawdę spektakularnie - może przesadzę, ale to może być jedna z najlepszych, nowych, budowlanych inwestycji powojennego Szczecina.

Z tego korków nie będzie, bo zator na arterii nadodrzańskiej wynika z słabej przepustowości skrzyżowania z mostem długim, a nie z za małej ilości pasów ruchu.

 

Na zmniejszenie ruchu między lewo a prawobrzeżem na pewno ma wpływ budowa obwodnicy zachodniej, ale jak już wiecie, śląskie ekozje*y zablokowały inwestycję z powodu zagrożenia dla żabek... A my ludzie i nasze dobro? - To nie ważne, ważne by żabom żyło się lepiej. 

 

Obie inwestycje myślę, że powinny być potraktowane jako priorytetowe, bo mają faktyczny wpływ na życie codzienne mieszkańców.

n
noe
W dniu 21.09.2014 o 00:19, jch napisał:

dokładnie, po co te kamienice ?? mało jest wydm, dołów i haszczy w okolicach nowego starego miasta ?? gdzie nikt nic nie buduje a jak zbuduje, to świeci pustkami i tylko oblepione NA WYNAJEM :)  poprawić zywot zwykłych obywateli a nie robić podjazdy na tzw elyty i przestępców chcących uprać kase..mozt Święta, most za dworcem - doskonały pomysł, całe pokorzany, warszewo, gumieńce mogłyby tamtedy lecieć na mieszka Igo.... trasa zamkowa jest przepustowa a korkuje się zazwyczaj na wlotach i wylotach, to jest problem a nie sa most w tym akurat miejscu.

dokladnie tak jak mowisz odnosnie tras drogowych, pomorzany gumience nie musialby pokonywac centrum przez co tez i most dlugi by troche odzyl. Problemem jest jednak brak alternatywy dla gdanskiej bo autostrada poznanska jednak jest waska jeden pas w kazda strone to za malo. Mozna pare kamienic postawic bez budowy mostu przesuwajac droge na torowisko wg mnie most jest tam zbedny i bedzie sie gryzl z wysza i wieksza trasa zamkowa

j
jch

dokładnie, po co te kamienice ?? mało jest wydm, dołów i haszczy w okolicach nowego starego miasta ?? gdzie nikt nic nie buduje a jak zbuduje, to świeci pustkami i tylko oblepione NA WYNAJEM :)  poprawić zywot zwykłych obywateli a nie robić podjazdy na tzw elyty i przestępców chcących uprać kase..mozt Święta, most za dworcem - doskonały pomysł, całe pokorzany, warszewo, gumieńce mogłyby tamtedy lecieć na mieszka Igo.... trasa zamkowa jest przepustowa a korkuje się zazwyczaj na wlotach i wylotach, to jest problem a nie sa most w tym akurat miejscu.

B
Bożydar

Po co dublować Trasę Zamkową? A Gdańska dalej będzie zapchana? Należy wrócić do pomysłu z lat 70. ub, wieku poprowadzenia drogi równoległej do Gdańśkiej w okolicach Portu Centralnego PKP i zbudowania mostu z wylotem na ul. Dworcową. A ci chcą ścieśnić Arterię Nadodrzańska przez budowę nowych kamienic. W dotychczasowych nie ma kto mieszkać, a ruch na północ jest w miarę dobry.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3