Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co z obiecanymi pieniędzmi na Trasę Północną? Zastępca Prezydenta Szczecina uspokaja

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
W tej chwili Trasa Północna, która prowadzi, m.in. przez ulicę Warcisława i Królewskiego w kierunku Polic, kończy się na wysokości ulicy Łącznej
W tej chwili Trasa Północna, która prowadzi, m.in. przez ulicę Warcisława i Królewskiego w kierunku Polic, kończy się na wysokości ulicy Łącznej Andrzej Szkocki
Na kilka dni przed październikowymi wyborami parlamentarnymi, Szczecin otrzymał wstępną promesą 250 mln zł na dokończenie budowy Trasy Północnej. Co będzie dalej z tymi pieniędzmi i inwestycją?

Promesa, czyli obietnica przekazania pieniędzy to efekt rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. 5 października w Sali Rycerskiej Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie, politycy pozowali do zdjęć z symbolicznym banerem informującym o przekazaniu Szczecinowi 249 998 mln zł na "poprawę obsługi obszarów przemysłowych Gminy Miasto Szczecin poprzez wypełnienie lub w infrastrukturze drogowej w dzielnicy Północ". Chodzi o III etap Trasy Północnej od ul. Łącznej do ul. Szosa Polska. Oprócz kwoty, nazwy programu oraz celu, baner zawierał także kopię podpisu premiera.

Powoli zbliża się czas, gdy promesa będzie musiała zmienić się w realne pieniądze dla Szczecina. Daje je Bank Gospodarstwa Krajowego poprzez emisję obligacji, które skupia Narodowy Bank Polski. Na razie jednak Szczecin posiada tzw. promesę wstępną, która musi zostać zamieniona na promesę realizacji inwestycji.

Radni Szczecina chcą wiedzieć, czy pieniądze są niezagrożone.

- Czy Gmina Miasto Szczecin otrzymała promesę finansową z Banku Gospodarstwa Krajowego na realizację III etapu Trasy Północnej? Czy umowa na wykonanie aktualizacji dokumentacji projektowo-kosztorysowej wraz ze sprawowaniem nadzoru autorskiego dla zadania pn. Trasa Północna - etap III - budowa nowej ulicy od ul. Łącznej do ul. Szosa Polska w Szczecinie została prawidłowo zrealizowana? Jaki jest termin zgodnie z Program Inwestycji Strategicznych na rozpoczęcie inwestycji - pyta radny Łukasz Kadłubowski.

Zdaniem Michał Przepiery, zastępcy prezydenta Szczecina do spraw inwestycji, ruszyły prace związane z ogłoszeniem przetargu na wykonanie inwestycji, co uruchomi pieniądze z promesy.

- Szczecin posiada na razie promesę wstępną wystawioną przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Promesa zostanie wydana po złożeniu przez miasto oświadczenia o rozpoczęciu procedury zakupowej. Wtedy wstępna promesa zostanie anulowana i wystawiona zostanie promesa na realizację inwestycji. Trwają prace dotyczące przygotowania do ogłoszenia przetargu, które realizuje spółka Szczecińskie Inwestycje Miejskie. Zgodnie z zapisami Programu Inwestycji Strategicznych i zapisami promesy wstępnej mamy obowiązek uruchomić postępowanie przetargowe w ciągu 9 miesięcy od daty wystawienia promesy wstępnej. Jest to tożsame z terminem rozpoczęcia inwestycji - wyjaśnia Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina do spraw inwestycji.

W tej chwili Trasa Północna, która prowadzi, m.in. przez ulicę Warcisława i Królewskiego w kierunku Polic, kończy się na wysokości ulicy Łącznej. Dalej są już tylko chaszcze i pola. Teraz, aby z tego miejsca dojechać do Polic, kierowcy muszą skręcić w kierunku ulicy Hożej, a dalej Bogumińską, Szosą Polską do Przęsocińskiej. Codziennie są tu korki. Stąd pomysł trzeciego etapu Trasy Północnej. Pięciokilometrowy odcinek niejako na skróty powstanie między polami, aby niewielkim łukiem dojechać w okolice Szosy Polskiej.

- W rozwiązaniach projektowych mamy tam dwa ronda jeszcze w granicach administracyjnych Szczecina. Następnie w związku z inwestycją, która jest realizowana przez gminę Police, chcemy dokonać dojścia do granic Polic - wyjaśnia Michał Przepiera.

Łukasz Lendner, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie zwraca uwagę, że Trasa Północna i obwodnica Polic będą elementem potężnego układu drogowego jakim będzie Zachodnia Obwodnica Szczecina z pięciokilometrowym tunelem pod Odrą.

- Zachodnia Obwodnica Szczecina powstaje od dobrych kilku lat. Apelowaliśmy o to, aby budowano do niej dojazdy. Trasa Północna i związana z nią obwodnica Polic będzie jednym z najważniejszych dojazdów. Jadąc od strony północnej do Szczecina, kilometr za tunelem pod Odrą, będzie się zaczynał węzeł Police. I na tym węźle będzie pierwsza możliwość wjazdu do Szczecina - wyjaśniał Lendner.

Przypomniał, że wkrótce ma się rozpocząć budowa innego dojazdu do przyszłej Zachodniej Obwodnicy Szczecina, czyli obwodnicy Mierzyna. Kończą się prace projektowe.

- W przyszłym roku zakończymy projektowanie obwodnicy Mierzyna. Docelowo będzie pięć dojazdów do Zachodniej Obwodnicy Szczecina - dodaje Lendner.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński