Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bulwary hitem wśród mieszkańców i turystów. Czas na większą starówkę?

Mariusz Parkitny [email protected]
Rozbudowa starówki objęłaby ulicę Jana z Kolna od Mostu Długiego do Trasy Zamkowej. Kamienice powstałyby tuż nad brzegiem Odry, na obecnej jezdni (w kierunku Kapitanatu Portu). Ruch samochodowy zostałby przeniesiony na jezdnię przy dzisiejszej starówce.
Rozbudowa starówki objęłaby ulicę Jana z Kolna od Mostu Długiego do Trasy Zamkowej. Kamienice powstałyby tuż nad brzegiem Odry, na obecnej jezdni (w kierunku Kapitanatu Portu). Ruch samochodowy zostałby przeniesiony na jezdnię przy dzisiejszej starówce. Sebastian Wołosz
- To wariant, który warto rozważyć - mówi prezydent Piotr Krzystek o pomyśle zbliżenia do Odry starówki.

Niedawno otwarto bulwary nad Odrą. Piękne deptaki przyciągają turystów. Od razu pojawiły się pytania o rozbudowę starówki w kierunku rzeki. Teraz między brzegiem, a pierwszymi kamienicami jest ok. 90 metrów. W Gdańsku - kilka metrów.

- To jest do zrobienia, ale wymaga wielu zmian. M.in. budowy mostu Kłodnego. Ale wariant z zabudową części Jana z Kolna jest wart rozważenia - mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.

Nawiązuje w tej sposób do koncepcji architektonicznej inż. Macieja Sochanowskiego, którą niedawno prezentowaliśmy w "Głosie". Prawa część ulicy Jana z Kolna (ta bliżej Odry) byłaby wyłączona z ruchu. W tym miejscu mogłyby powstać kamienice. Aż od Mostu Długiego do Trasy Zamkowej. Ruch samochodowy odbywałby się w obu kierunkach na jezdni, która teraz prowadzi dwoma pasami w kierunku ul. Kolumba.

- Dzisiaj pas szerokości blisko 90 m pomiędzy rzeką a odtworzoną zabudową podzamcza zajmuje przede wszystkim szeroka, dwujezdniowa ulica Jana z Kolna, bez której nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania miasta. Jednak możemy zadać sobie pytanie, czy ulica ta jest potrzebna w aż tak rozbudowanej formie. Codziennie w szczytowej godzinie przejeżdża nią ok. 600 pojazdów w jednym kierunku. To jest prawie o jedną trzecią mniej niż na przebudowanej ulicy Krzywoustego, której jezdnia jest szeroka na niecałe 15 m! - mówi nam inż. Sochanowski.

Otwarta jest sprawa linii tramwajowej nr 6. Mogłaby zostać, ale jest też wariant, że zastąpiłyby ją autobusy.

Sochanowski proponuje odtworzenie mostu Kłodnego i zlikwidowanie dwóch łącznic Trasy Zamkowej.

- Dzięki temu nastąpiłoby lepsze powiązanie pomiędzy Podzamczem a obszarem Wałów Chrobrego oraz połączenie komunikacyjne pomiędzy Starym Miastem a Łasztownią - mówi Sochanowski.

Korki na Moście Długim mogłoby rozładować rondo w miejsce obecnego skrzyżowania.

- Rondo byłoby w głębi ulicy Wyszyńskiego. To pozwoliłoby na odtworzenie kwartałów zabudowy położonych bezpośrednio przy bulwarach, tylko nieznacznie okrojonych w stosunku do stanu sprzed wojny - mówi Sochanowski.

Dyskusja w tej sprawie powoli się rozpoczyna. Będziemy do niej wracać.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński