Bulwary hitem wśród mieszkańców i turystów. Czas na większą starówkę?

Mariusz Parkitny mariusz.parkitny@mediaregionalne.pl
Rozbudowa starówki objęłaby ulicę Jana z Kolna od Mostu Długiego do Trasy Zamkowej. Kamienice powstałyby tuż nad brzegiem Odry, na obecnej jezdni (w kierunku Kapitanatu Portu). Ruch samochodowy zostałby przeniesiony na jezdnię przy dzisiejszej starówce.
Rozbudowa starówki objęłaby ulicę Jana z Kolna od Mostu Długiego do Trasy Zamkowej. Kamienice powstałyby tuż nad brzegiem Odry, na obecnej jezdni (w kierunku Kapitanatu Portu). Ruch samochodowy zostałby przeniesiony na jezdnię przy dzisiejszej starówce. Sebastian Wołosz
- To wariant, który warto rozważyć - mówi prezydent Piotr Krzystek o pomyśle zbliżenia do Odry starówki.

Niedawno otwarto bulwary nad Odrą. Piękne deptaki przyciągają turystów. Od razu pojawiły się pytania o rozbudowę starówki w kierunku rzeki. Teraz między brzegiem, a pierwszymi kamienicami jest ok. 90 metrów. W Gdańsku - kilka metrów.

- To jest do zrobienia, ale wymaga wielu zmian. M.in. budowy mostu Kłodnego. Ale wariant z zabudową części Jana z Kolna jest wart rozważenia - mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.

Nawiązuje w tej sposób do koncepcji architektonicznej inż. Macieja Sochanowskiego, którą niedawno prezentowaliśmy w "Głosie". Prawa część ulicy Jana z Kolna (ta bliżej Odry) byłaby wyłączona z ruchu. W tym miejscu mogłyby powstać kamienice. Aż od Mostu Długiego do Trasy Zamkowej. Ruch samochodowy odbywałby się w obu kierunkach na jezdni, która teraz prowadzi dwoma pasami w kierunku ul. Kolumba.

- Dzisiaj pas szerokości blisko 90 m pomiędzy rzeką a odtworzoną zabudową podzamcza zajmuje przede wszystkim szeroka, dwujezdniowa ulica Jana z Kolna, bez której nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania miasta. Jednak możemy zadać sobie pytanie, czy ulica ta jest potrzebna w aż tak rozbudowanej formie. Codziennie w szczytowej godzinie przejeżdża nią ok. 600 pojazdów w jednym kierunku. To jest prawie o jedną trzecią mniej niż na przebudowanej ulicy Krzywoustego, której jezdnia jest szeroka na niecałe 15 m! - mówi nam inż. Sochanowski.

Otwarta jest sprawa linii tramwajowej nr 6. Mogłaby zostać, ale jest też wariant, że zastąpiłyby ją autobusy.

Sochanowski proponuje odtworzenie mostu Kłodnego i zlikwidowanie dwóch łącznic Trasy Zamkowej.

- Dzięki temu nastąpiłoby lepsze powiązanie pomiędzy Podzamczem a obszarem Wałów Chrobrego oraz połączenie komunikacyjne pomiędzy Starym Miastem a Łasztownią - mówi Sochanowski.

Korki na Moście Długim mogłoby rozładować rondo w miejsce obecnego skrzyżowania.

- Rondo byłoby w głębi ulicy Wyszyńskiego. To pozwoliłoby na odtworzenie kwartałów zabudowy położonych bezpośrednio przy bulwarach, tylko nieznacznie okrojonych w stosunku do stanu sprzed wojny - mówi Sochanowski.

Dyskusja w tej sprawie powoli się rozpoczyna. Będziemy do niej wracać.

Wideo

Komentarze 25

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
zibs

Bravo krencik! Takich ludzi ludzi idei potrzebujemy w tym mieście!
Pozdro z londka

j
janek
W dniu 09.08.2013 o 11:18, kierowca napisał:

czy wam się coś w głowach poprzestawiało? zobaczcie co się dzieje jak "dół" jest zamknięty, i cały ruch idzie przez trasę zamkową. A może zamkniemy cały ruch kołowy w szczecinie? niech wszyscy chodzą pieszo, będzie zdrowiej, bezpieczniej i cicho (też mam deb***ne pomysły)

 

Co ma zamknięcie trasy zamkowej (i korki na Matejki) do przebudowy łączników na tej trasie? Ruch tranzytowy odbywający się górą trasy zamkowej będzie się odbywał dalej. Nikt nie mówi o zamykaniu Jana z Kolna ale o przeorganizowaniu tej ulicy, aby nie zajmowała aż 90 m, a 15-20 (i było tyle samo pasów ruchu, z tym, że tramwaj był na jednym z nich, tak jak to jest na Krzywoustego).

G
Gosc

Mysle, ze trzeba z pomyslami wybiegac w przyszlosc.

Juz dworzec trzeba wpuscic pod ziemie i dalej pod ziemia wzdluz Odry pociagnac tory az nad morze z przeprawa tunelem pod Odra i potem tunelem do Swinoujscia.

Ruch kolowy takze pod zimie i caly teren mamy wolny.

M
Mieszkaniec od dawna

Może tak zabrać sie za infrastrukturę miasta- drogi to lata na łacie, asfalt szczególnie po ostatnich upalach zwija sie na każdym skrzyżowaniu. Czemu prezydent nie zajmie sie czymś konkretnym, tylko robieniem wszystkiego na pokaz, taki obrazek a za płotem nedza i ubóstwo. Nie mamy zakładów pracy, drogi sie sypią, ale oczywiście zróbmy promenady, alejki i sklepy i może podawajmy ceny w euro od razu, po co główni zainteresowani Niemcy maja przeliczyć.

Trzeba wziąć sie za robienie czegoś dla mieszkańców, a nie kupić tramwaj i niech jeździ na jednej lini, mydli oczy, buduje wizerunek. A reszta tramwajów jeździ po torach rozlatujacych sie, wjazd samochodem na tory to prawie strach, nie wspomnę o starszych ludziach, i chamstwoe obsługi MZK.

Szkoda gadać, ale tak zróbmy promenady i starówki, malujmy trway......

;)
W dniu 09.08.2013 o 14:39, Danka napisał:

Nam nie... a tobie???  po to została trasa zbudowana!!! zamknąć ruch na dole!!!chcę tam spacerować!

Proszę bardzo! Całe nabrzeże dla spacerowiczów ledwo ukończone i więcej nie będzie, nawet jak ulicę zamkną bo postawią tam kamienice. Moim zdaniem, mamy dużo więcej pilniejeszych inwestycji do sfinansowania niż psucie tego co jest. Każde zamknięcie Jana z Kolna to paskudne korki na Matejki. Chcę ulicami jechać a nie stać w korkach, zresztą miejsc na spacer to w Szczecinie nie brakuje. Jak nie będziemy już mieli co robić z kasą to można puścić samochody tunelem a na górze posiać rabatki i spacerować do woli.

G
Gość
W dniu 09.08.2013 o 14:55, Danka napisał:

są zachwyceni miastem i tym co sie tu dzieje.

 

To napisz nam jeszcze, czym ci goście byli tak zachwyceni i, co się tu u nas takiego dzieje oprócz "TTSR" co kilka lat, Dni Morza raz w roku i "Pyromagic" też raz w roku.

Śmiało, nie krępuj się, pisz, czekamy z niecierpliwością.

D
Danka
W dniu 09.08.2013 o 11:31, ewa35 napisał:

Czytam ze chcą, ze warto, ze trzeba rozważyć, Jeżeli by się chciało to można to załatwić w TYDZIN W jednym tygodniu można by zebrać projektantów, decydentów Miasta i podjąć DECYZJE ze chcemy TO ZROBIC Jasne ze nie zrobi się w rok A czekać kilka lat na decyzje e? To jakiś obłęd.  Tym bardziej ze sprawa dojazdu do Lasztowi jest wałkowana obietnicami już kilka lat II Wojna Światowa krócej trwała niż decyzje Pana Krzystka A może Pan Prezydent czeka na wybory? żeby zabłysnąć koncepcja? To wszystko by wyjaśniało . Panowie  Chcemy Miasto mieć Europejskie Ma możliwości jaki nie tylko Gdańsk zazdrości ale pół Polski Tylko nie macie jaj   I to tłumaczy wszystko W Urzędzie należy wymienić połowę  co najmniej obecnych urzędników  Nie sprawdzają się w wielu sprawach ; błędy powielane są w każdej inicjatywie Nic porządnego od razu nie mogą zrobić  Kto to zrobić może?  Nie myślę ze Pan Krzystek .Jest obrośnięty układami, które po latach w sposób naturalny się tworzą.  Wiec zmiany musza być głębokie Na miarę Hakenów i innych wielkich twórców naszego pięknego Miasta

No to z myśleniem u ciebie ciężko jak widzę!!!!Gości miałam w Szczecinie i z Australi, Dominikany ,Szwecji , Danii..są zachwyceni miastem i tym co sie tu dzieje.Tylko polacy wiecznie jęczą i narzekają...a  każdy specjalista  od siedmiu boleść !!! Brawo Panie Prezydencie tak trzymać!!!

D
Danka
W dniu 09.08.2013 o 11:18, kierowca napisał:

czy wam się coś w głowach poprzestawiało? zobaczcie co się dzieje jak "dół" jest zamknięty, i cały ruch idzie przez trasę zamkową. A może zamkniemy cały ruch kołowy w szczecinie? niech wszyscy chodzą pieszo, będzie zdrowiej, bezpieczniej i cicho (też mam deb***ne pomysły)

Nam nie... a tobie???  po to została trasa zbudowana!!! zamknąć ruch na dole!!!chcę tam spacerować!

G
Gość

Jak szła wielka woda w 1997 roku to nawet na poczcie na Dworcowej zamurowano okna na parterze.Kataklizmów mamy coraz więcej.Meteorolodzy mają już porządne wyliczenia.Należy ich słuchać i 10 razy zastanowić się nad budowaniem jakichkolwiek obiektów przy rzekach?A jak tam budowa wałów na wyspie Puckiej ? Dokończona?

R
Remik

Sami Podróżnicy się znaleźli. Pojedźcie moi drodzy do najbliższego miasta europy Berlina i przyjrzyjcie się uważnie, gdyż bzdury piszecie. W szczególności przejdźcie się wzdłuż rzeki za Reichstagiem w kierunku na Siegessaule. Nie stać Was, napiszcie to sam zawiozę, byście choć trochę zrozumieli o czym tak namiętnie piszecie. Skupmy się na Łasztowni. Miejsca dużo, aż się prosi by to tam zrobić centrum kulturowo-rozrywkowe. Most kłodny jak najbardziej tak, ale do czegoś a nie na pole.

ś
średni
W dniu 09.08.2013 o 12:20, do kierowcy... napisał:

 A czy ty w ogóle podróżujesz po Europie i świecie? Człowieku, wszędzie centra miast pozbawione są ruchu samochodowego!! Chcesz się dostać do Centrum to albo "per pedes", albo komunikacją miejską. Jak widać najwyższy czas aby tobie się w głowie poprzewracało we właściwym kierunku 

A w Paryżu? Był Pan kiedyś?

z
zolt
W dniu 09.08.2013 o 12:42, gość napisał:

A może tak tramwaje wodne rozwiążą problem?

No. Szczególnie zimą fajnie by się ślizgało:)

k
kierowca odpowiada

najczęściej ruch jest zamykany dla ruchu turystycznego, a do tego mają obwodnice i dojazd do miasta z każdej strony, a w szczecinie co jest cztery wjazdy, i jak na jednym coś się stanie to reszta jest zakorkowana, wiem że w wielu miastach są większe korki( to nie jest żaden argument że gdzieś jest gorzej)

 

g
gość

A może tak tramwaje wodne rozwiążą problem?

D
Dario

Likwidacja linii tramwajowej numer 6 to dobry pomysł. Składy jeżdżą puste WOŻĄ POWIETRZE.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3